Svenska
Blog

Slutgiltiga boothbabe-tankar

Skrivet av Jonas den 15 juni 2012 kl 07:10

Varje år blossar debatten om boothbabes på framför allt E3 upp, beträffande deras vara eller icke vara. Det gäller i synnerhet i Sverige, men även runt om i Europa och i USA. Några artiklar för fenomenet syns sällan till, mer än möjligen att det postas bilder eller TV-klipp på några eller någon av dem. Därför får många därmed för sig att det skulle finnas ett slags omspännande konsensus att en enig spelvärld vill ha bort dem.

I snusförnuftiga Sverige gäller det kanske mer än någon annanstans och det skrivs och debatteras spaltmeter om fenomenet. Men Gamereactor rapporterade på bästa möjliga sätt från E3 i år (precis som alla år) och ingenstans handlade det om boothbabes. Ett vanligt argument mot dem är annars att mässan borde handla om spel ungefär som att boothbabes skulle förhindra det, men jag har väldigt svårt att se att något media i hela världen skulle ha hindrats av boothbabes och inte kunnat göra sitt jobb.

Med det sagt tänker jag inte skriva ett försvarstal om boothbabes, men konstatera att väldigt många argument som framförts mot dem tycks vara drivna av vad man själv vill utan att ta minsta hänsyn till de faktorer som gör att de ändå finns på mässan år efter år. För trots allt är det så att utställarna rimligen måste tjäna något på att ha dem där.

Bland annat har mässorna E3 och PAX har vid olika tillfällen bannat boothbabes, men i båda fall är de nu tillbaka (om än mer konservativt klädda på PAX). På samma sätt har vissa utställare tidigare gjort ett nummer av att det ska satsas på försiktigare klädsel, bara för att året efteråt köra hårt med mer hud igen. Förmodligen är det så enkelt som att det faktiskt säljer.

De som går omkring på mässor och kan tänkas vara målgrupp för boothbabes brukar i krönikor om just boothbabes degraderas till patrask som inte lämnat pojkrummet i mammas källare ännu. Något jag tror är helt uppåt väggarna. Sanningen är ju att E3 har åldergräns och ett väldigt högt ålderssnitt på besökarna som till absolut största del faktiskt jobbar i branschen, antingen med PR, utveckling eller som journalist.

Jag har definitivt inte nog med kunskap för att ge mig in i en diskussion om vilka faktorer det är som kan tänkas få oss att vrida på huvudet och kolla på en boothbabe och förhoppningsvis samtidigt upptäcka en utställare, men vi får nog ändå konstatera att det är så utställarna tycks resonera. Och tar man bort dem, tycks man som sagt ångra sig och sätter tillbaka dem. Utställarna är dessutom mycket väl medvetna om vad som skrivs i spelmedia om boothbabes men väljer ändå att fortsätta satsa på konceptet, vilket får mig att misstänka att det påverkar mer än man nog vill tro.

Det för mig till ett annat populärt argument, nämligen att boothbabes stöter bort kvinnliga besökare och bromsar kvinnligt spelande och därmed i själva verket hämmar branschen. Det verkar helt enkelt inte stämma. Spelbranschen växer så det knakar och det har sålts fler konsoler denna generation än någonsin tidigare samtidigt som PC tagit ett kliv framåt igen. Samtidigt kommer rapporter om att det är mellan 40% till över 50% tjejer som spelar idag, vilket är en kraftig ökning mot för 10 år sedan. Därmed tror jag inte för en sekund att utställarna ser något behov att ändra på sitt lönsamma koncept som alltså leder till fler sålda spel och fler spelande tjejer. Och återigen, varje gång de försökt göra det har de snabbt varit tillbaka i gamla rutiner igen.

Det kan för övrigt jämföras med hur tidningar som bland annat Café och Veckorevyn intygat hur de tappat massor av läsare när de försökt sig på att sluta med snygga brudar på omslagen. De tvingades helt enkelt byta tillbaka av ekonomiska skäl. Samma sak har även hänt dagstidningar (jag vill minnas att dåvarande chefredaktören för Aftonbladets söndagsbilaga berättade samma grej i något debattprogram) som försökt sig på jämlikhet på framsidan.

Det här kan man säkerligen skriva spaltmeter om, vad det egentligen beror på och så vidare. Jag har återigen för lite kunskap i ämnet för dra några rejäla slutsatser, men vill åtminstone sticka ut hakan och säga att det förmodligen är dålig business att inte ha vackra kvinnliga ansikten att fronta egna produkterna. Om inte på lång sikt så åtminstone på kort.

Och däri ligger pudelns kärna. På sikt kommer boothbabes förmodligen att försvinna, det är jag övertygad om, men tar man bort dem utan vidare idag så förlorar man sannolikt publik till sina konkurrenter. Inte för att speljournalister är ett perverterat släkte, utan förmodligen av precis samma mekanismer som får oss (både damer och herrar) att köpa mindre tidningar utan en tjej på omslaget. Därför går det inte att gå i bräschen om man har vinglig ekonomi, vilket många företag i dessa lågkonjunkturtider har.

Även om det är bättre på sikt att ta bort boothbabes så skulle det ta åratal, kanske ett decennium innan förändringen slagit igenom och gemene man faktiskt uppfattat förändringen så mycket att man direkt skulle märka av en annorlunda könsfördelning i antalet E3-besökare. Alla måste därmed slopa dem samtidigt för att någon ska våga, och då krävs ett policy-beslut från Entertainment Software Association om att ta bort dem från mässan. Något jag misstänker är lättare sagt än gjort då många utvecklare kommer från länder som inte direkt gjort sig kända för ett jämlikhetsarbete liknande Sveriges, vilket dock självklart inte betyder att man inte ska försöka

Så långt har jag försökt kolla opartiskt på fenomenet, men jag tänkte avrunda med lite egna åsikter. Och jag är kluven. Det är inte så att jag inte ser problemet med objektifiering eller det ofrånkomliga faktum att de flesta tjejer som jobbar som boothbabe knappt har en aning om vilket spel de visar och helt saknar anknytning till det. Tvärtom.

Med det sagt så anser jag att väldigt många boothbabes höjer stämningen på E3, och då snackar jag om de som gör riktigt gedigna cosplay-arbeten i montrarna - avklätt eller ej. Ofta är dessa dessutom kunniga och kan berätta om spelen ifråga, något jag själv hade nöje att stöta på under E3 2006. Här tycker jag snarare att det är ett problem att det nästan helt saknas manliga motsvarigheter mer än att företag försöker sälja sina produkter med hjälp av vackra ansikten.

Tänkte avrunda med att tillägga att ämnet självklart är oerhört komplext och mångbottnat. Boothbabes är bara symptomen på något annat som har att göra med spelens innehåll och utformning samt mässtraditioner överhuvudtaget. Dessutom upplever jag en allmänt mindre tolerans mot allt naket i Sverige idag där vi glatt censurerar bröstvårtor i kvällspressen medan samma tidning precis lika glatt visar bilder på det amerikanska kannibaloffret utan censur.

Resonemanget tycks vara att bröstvårtor nog skulle uppröra somliga medan mer harmlöst övervåld tydligen passerar obemärkt. Ämnet är som sagt komplext och beror på åtskilliga faktorer, fler än jag kan ta upp i en vanlig blogg. Och det gäller även konsekvenserna av att faktiskt slopa boothbabes som både är större och mer komplicerade än många nog faktiskt vill tro.

Slutgiltiga boothbabe-tankar

Ett fenomen som möjligen är på väg ut, även om det isåfall lär ta några år.

HQ