Svenska
Blog

Alltför välfyllda spel

Skrivet av Jonas den 9 juli 2012 kl 01:36

Som jag flera gånger tidigare påpekat så håller spelbranschen så som vi känner den på att upphöra. Epic tjänar mer stålars på spel som Infinity Blade än Gears of War, Crytek vill bara göra gratisspel (F2P) och Sony har bestämt att en Playstation kan vara allt från en konsol till en mobil eller en TV. Förändringens vindar blåser, och förmodligen så kommer det i nästa generation inte finnas samma mängd AAA-spel som vi matas med idag.

Något som vid en första anblick känns synd, men som i själva verket kanske är något positivt. För faktum är nog att AAA-spel av den modell vi har idag är alldeles för välfyllda. Många av oss hade säkerligen kunnat leva utan multiplayer i Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena eller passat på singleplayer-komponenten i Battlefield 3. Och vem behöver egentligen möjligheten att svida om kämparna i Soul Calibur V?

Jag kommer ofta på mig själv nuförtiden med att bara avnjuta en liten del av det spel jag spelar. Köper jag en bil skulle jag aldrig drömma om att extrautrusta den med sådant som jag inte vill ha och på samma sätt köper jag inte pizzasallad till min pizza om jag inte är sugen på det. Och här ligger nog en stor del av problematiken med dagens dyra spel, de är alltför välfyllda för den stora massan.

Lösningen skulle istället vara att lägga resurserna på att fokusera på kärnan i spelet. Den som vill genomlida singleplayer-kampanjen i Battlefield 3 kunde gott få köpa den extra som separat DLC (varför inte låta den fungera oberoende av om man har Battlefield 3 eller ej?) och på samma sätt kunde man stycka upp en hel massa AAA-spel idag.

Ofta handlar det om att komma på vad som är själva spelet. Sälj den kärnan och låt resten vara DLC för den som vill. Då blir det plötsligt betydligt lättare att gå runt på titlarna som kanske rent av i vissa fall kan bli billigare, medan man med en ökad mängd DLC skulle kunna få klart högre intäkter. För trots allt är det så att inte en enda funktion som finns på din spelskiva är något du fått gratis, allt kostar och därmed har du ofta betalt för massor av grejer du aldrig kommer att nyttja.

Om vi kan komma över att spelen inte alltid måste ha en 6 timmar lång singleplayer-kampanj, ett fläskigt multiplayer-läge, inspelningsfunktioner, ett oändligt antal föremål att låsa upp, alternativa spellägen och mycket annat bonusmaterial så tror jag att branschen går en ljus framtid till mötes.

Alltför välfyllda spel

Bioshock 2 är ett typiskt sådant spel som bara borde ha haft singleplayer-kampanjen och inget annat, helt enkelt för att det verkligen inte behövdes.

HQ