Svenska
Blog

Mina tankar om Wii U:s prestanda

Skrivet av Jonas den 27 augusti 2012 kl 02:30

Det går inte en vecka utan att det kommer nya uppgifter om prestandan i Wii U. Är det inte Namco som slår fast att det är svårt att få Tekken Tag Tournament 2 att hålla samma grafiska standard som till Playstation 3 och Xbox 360, så är det Sumo Digital som lovprisar prestandan som de anser överträffar alla förväntningar. Så vad ska man egentligen tro?

Bloggtiteln till trots så har jag inga planer på att försöka sia någon prestanda för Wii U, vi vet ungefär var den hamnar ändå. Den kommer absolut inte matcha en topptrimmad PC och är av allt att döma marginellt mer kraftfull än HD-tvillingarna. Om den sedan visar sig vara 5% eller 15% starkare är i det stora hela obetydligt. Vi snackar trots allt om en förmodligen knappt ens märkbar skillnad.

Det är nämligen inte prestanda Wii U ska sälja på, utan tablet-handkontrollen och spelen. Och jag hör faktiskt till dem som tror att Nintendo kan lyckas med det mesta. De har en makalös förmåga att tänka utanför lådan som man fnös åt för 7-8 år sedan, men idag tar på största allvar. Ni minns väl hur dåvarande Xbox-chefen Peter Moore ofta försökte påskina hur det var en Wii och en Xbox 360 man skulle köpa, och hur både Microsoft och Sony lovprisade Nintendo.

Man tog den inte ens seriöst. Wii var plojgrejen, den var inte med och tävlade, det var lika givet som att PSP skulle ta över Nintendos sista riktigt starka domän, den bärbara marknaden. Hur skulle den fula Nintendo DS med de små skärmarna och den svaga prestandan överhuvudtaget ens ha en chans liksom.

Idag är tankarna helt obegripliga, direkt overkliga så till den milda grad att de flesta av oss nog vill intala oss att vi aldrig trott på detta sätt. Med facit i hand är det ju som att hävda att vår kära Tellus är fyrkantig och att solen kretsar kring oss istället för tvärtom. Man kan inte ha mer fel - och ändå är det precis vad alla (ALLA!) fick. Därför är det ett annat ljud i skällan idag.

När Nintendo säger något, då lyssnar man! Jävlar i min lilla låda, man vågar inte missa ens en stavelse. Säger Nintendo att man ska spela nästa generation med en tablet-handkontroll så visar Microsoft så snabbt kjoltygen håller upp Smartglass som förvandlar alla tablet och smartphones till en tablet-handkontroll. Detta medan Sony precis lika kvickt börjar dedikera omotiverat mycket tid till att visa hur PS Vita minsann kan fungera som en alternativ tablet-handkontroll.

Och det är ju just det här som är storheten med Nintendo. Jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer få några riktigt häftiga spelupplevelser med Wii U. Tablet-handkontrollen kommer göra allt från FIFA 13 till framtida Elder Scrolls och Assassin's Creed till bättre spelupplevelser.

Det finns dock en brasklapp (eller, det finns faktiskt ett par, men bloggen är om prestanda), och det är det tekniska. Hur mycket förlorar Nintendo på att Wii U är så pass svag som den tycks vara? Ni som följer min blogg vet hur jag ofta påpekat att prestanda verkligen saknar betydelse. Mega Drive utklassade länge Super Nintendo trots svagare prestanda, Playstation slog Nintendo 64 trots svagare prestanda, Playstation 2 slog Xbox trots svagare prestanda och få skulle väl säga emot att Wii är svagare än både Playstation 3 och Xbox 360 - men har ändå slagit dem både baklänges och framlänges.

Argumentet kan vi även ta till den bärbara martknaden. Kolla hur det gick för Lynx och Game Gear mot Game Boy... Eller hur det gick för GP32, N-Gage eller Wonderswan mot Game Boy Advance. Ja, eller hur det gick för PSP mot Nintendo DS. Ja... eller hur det går för PS Vita mot Nintendo 3DS.

Men likt förbaskat... en brasklapp. Nämligen det enkla faktum att denna generation varit så lång. Konsolerna är idag hiskeligt utdaterade. Du kan spela barnspel som Lego Star Wars III till PC och få bättre texturer än Uncharted 3 och bättre effekter än Gears of War 3. Activision har till och med slagit fast att nästa generations smartphones kommer tangera Xbox 360 i kapacitet.

Och det är här det börjar bli besvärligt. För när man jämför Super Mario Galaxy 2 med exempelvis Conker's Bad Fur Day till Xbox (som ansågs vara väldigt snyggt på sin tid) ser man att Wii faktiskt har mer kräm än en Gamecube. Och medan Wii U tveklöst kommer slå Wii, så är det frågan om inte Nintendo tagit i lite för lite ändå. All prestanda kostar ju pengar och Nintendo måste hitta en sweet spot, men här kanske man hade behövt vara mer långsiktiga.

För får Activision rätt och man börjar släppa riktiga konsolspel till tablets och smartphones redan till våren när HTC ska följa upp One X och Samsung ska släppa Galaxy S4... så kan det faktiskt bli riktigt besvärligt för Nintendo. Vad jag försöker säga att likvärdig prestanda hade varit tillräckligt med en normallång generation, det vill säga om Wii U släppts 2010. Nu finns risken att det blir tufft.

Vad Nintendo tycks ska göra med Wii U är att introducera det minsta grafiska kliv vi någonsin sett i ett konsolkrig, sett till var den tekniska nivån ligger. Och det är fullt möjligt att deras briljanta spel och unika idéer kommer att räcka även denna gång. Men hade de åtminstone gjort konsolen märkbart mer kraftfull än konkurrensen (vilket kräver nästan ofattbart lite) hade man haft i alla fall ett helt år av de klart snyggaste multiformatsspelen, och det hade förmodligen räckt väldigt långt.

Mina tankar om Wii U:s prestanda

The Wii60 Family blev ett begrepp runt Wii-lanseringen, innan Wii lämnade konkurrensen i smutsen.

HQ