Svenska
Blog

Skrämma bort spelarna

Skrivet av Jonas den 7 september 2012 kl 14:24

Läser den senaste försäljningslistan från USA och ser att den så kallade retail-delen av spelbranschen minskat med 20% jämfört med augusti förra året. Ett väldigt kraftigt tapp med tanke på att de sista åren för en konsol normalt ska vara de bästa. Men så har det ju inte varit någon normal generation heller, utan den längsta vi någonsin haft.

Vad som hänt är egentligen flera saker, men alla handlar i slutändan om ungefär samma sak. Folk har tröttnat på sin konsol. För det är konsolerna det handlar om. De som 2005 stod utanför någon elkedja och frös i väntan på att få köpa en Xbox 360 och sedan smet hem för att avnjuta Call of Duty 2 och nästan tuppade av från den mäktiga upplevelsen, är idag inte lika imponerade.

Spelen är grafiskt i paritet med vad vi hittar till smartphones och tekniken kommer egentligen inte så mycket längre. När startade du sist ett spel och föll av stolen av det som hände på skärmen? Tidigare har en generation varit 5 år och efter 4 år har man visat ny hårdvara. Nu har det gått 7 år och vi har fortfarande inte fått se några nya konsoler. Det duger inte. Folk tröttnar, ny teknik behövs för att ingjuta fräschör i spelbranschen.

Hardcore-spelarna har investerat i en bra PC och casual-folket har gått över till exempelvis Facebook-spel och tablets. Playstation 3, Wii och Xbox 360 har tillsammans sålt mer än vad Dreamcast, Gamecube, Playstation 2 och Xbox gjorde förra generationen, men trots det vill man sälja ännu mer och rida på framgångarna och håva in vinster. Och medan man gör det, skrämmer man samtidigt bort folk som tröttnat.

Därmed sågar man av den gren man sitter på. För den som idag köpt sig en topptrimmad PC med ett sprojlans AMD-kort ur 7000-serien kommer inte vara speciellt sugna på att köpa en ny konsol nästa generation, och samma sak med casual-spelarna som alltid väntar 3-4 år in i generationen oavsett. Det gör att det kommer vara väldigt svårt att sälja dessa mängder av konsoler under nästa generation.

I ivern efter att maximera vinsten på kort sikt har framför allt Microsoft och Sony, men i viss mån även Nintendo gjort det betydligt svårare för sig på lång sikt. Jag säger inte att det är omöjligt att göra konsolspelandet starkt igen, men segandet har bidragit till att spelare hittat alternativen, och att tro att alla mangrant ska komma tillbaka igen i nästa generation känns direkt naivt.

Skrämma bort spelarna

Stekhett 2005. Idag = not so very much.

HQ