Svenska
Blog

Microsoft på Sonys hemmaplan

Skrivet av Jonas den 22 september 2012 kl 00:16

Den här generationen har varit en rejäl vinst för Microsoft och Xbox 360 på flera sätt. Bland annat slog de förra generationens gigant Playstation, de har lyckats göra en rejäl vinst och blivit alla tredjepartsutvecklares gunstling. Men det finns ett område där Microsoft inte haft en chans mot Sony. Och det är Japan.

Ofta viftas det bort med argument som att de ju är så himla nationalistiska där borta, ett argument som ibland även hörs angående Sonys brist på framgång i USA. Båda är dock helt befängda. Visst föredras ofta inhemska produkter på precis samma sätt som motiverar det onormalt höga antalet Volvos som rullar på svenska bilvägar, men att man aktivt skulle välja bort en bättre produkt för att den är utländsk har jag dock svårt att se skulle ske i sådan omfattning att det verkligen skulle påverka resultatet.

Den enkla sanningen är att Microsoft gjort ett dåligt jobb där borta. De tog fram en konsol som inte höll måttet kvalitetsmässigt, de fixade inte fram spelen och visade gång på gång att de inte förstod marknaden. Ändå ska det sägas att Microsoft gjorde ett riktigt bra försök tidigt i generationen. De skaffade de japanska rollspelen från de största utvecklarna och fick de ofta antingen tidsexklusivt eller rent av helt exklusivt.

De fixade även helt nya egna serier som Blue Dragon och Lost Odyssey med riktigt namnkunniga inblandade som trojkan Hironobu Sakaguchi (skapare av Final Fantasy), Akira Toriyama (skapare av Dragonball) och Nobuo Uematsu (världens bästa spelkompositör). Kort sagt gjorde Microsoft ett fullgott försök, och höll faktiskt på att lyckas.

Under sju veckors tid i rad hösten 2008 sålde Xbox 360 nämligen bättre än Playstation 3, och med god marginal dessutom. När jag tittar igenom gamla nyheter från den här perioden hittar man bland annat rapporter om att det var slutsålt på Xbox 360-enheter i hela landet samt Playstation-fans som i kommentarsfälten knappt trodde sina ögon över det som höll på att hända.

Kort sagt ett bevis för att en plastig amerikansk konsol som väsnades som få och gick sönder bara man tog upp den ur kartongen absolut gick att sälja i Japan bara man hade spelen den publiken ville ha. Exakt vad orsaken är vet jag inte, heller inte om det är något man är nöjd med idag men hösten 2008 är också den tidpunkt då man tydligt kan se att Microsoft bytte strategi i Japan.

Plötsligt slutade man satsa på exklusiva japanska spel. Trots att konsolen sålde som smör valde man att inte spinna vidare på konceptet. Mina teorier är att man antingen kom fram till att de japanska spelen sålde för dåligt totalt sett eftersom de bara gick att sälja i just Japan och att man därför inte tyckte att det var mödan värt att plöja ner pengar i dem, alternativt att man trodde man fått in en fot och att det därefter skulle lösa sig självt.

Kanske var det en kombination av de båda, men idag är Xbox 360 verkligen ingenting i Japan med knappt 2 miljoner sålda konsoler. Det ska jämföras med runt 7 miljoner sålda Playstation 3 och knappt 13 miljoner Wii. Tåget har helt enkelt gått.

Vilket ställer frågan vad Microsoft tänker göra nästa generation. Ger man helt enkelt upp Japan redan från start, ska man satsa på nytt, är man nöjd med en ny flopp eller finns det någon ytterligare strategi?

Min egen gissning är att Microsoft inte kommer göra det, efter att ha gjort bort sig två gånger med Xbox-varumärket i Japan. Vem ska våga köpa en tredje gång efter att ha blivit bränd två? Det här vet såklart Microsoft om och jag kan inte föreställa mig att de skulle vara sugna på att plöja ner de enorma mängder pengar som skulle krävas för att säkra blytunga exklusiviteter - vilket i slutändan ändå inte ger någon garanterad utdelning.

Därför lär man nog paradoxalt nog välja att ändå köra på som nu. Kanske med lite mer marknadsföring och kanske genom att åtminstone försöka skaffa sig några medelbra dealar (som när man fixade Star Ocean) för att i alla fall hålla försäljningen igång. För helt utan Japan kan man inte vara, dels behöver man japanska indiespel och liknande för att ha en bra variation på spelen, sedan behöver man hålla sig väl med de större japanska utvecklarna.

Men att Microsoft skulle lyckas slå Sony på deras egen hemmaplan som man gjorde under knappt två månader för fyra år sedan tror jag inte kommer att hända igen, annat än om Sony misslyckas något alldeles överjävligt. Microsofts egna tidigare misstag och beslut gör det nog helt omöjligt.

Microsoft på Sonys hemmaplan

Efter två Xbox-floppar i Japan är det nog helt kört att göra succé med en tredje.

HQ