Svenska
Blog
Handkontroll eller mus?

Handkontroll eller mus?

Skrivet av Jonas den 10 januari 2007 kl 08:30

Mus + tangentbord eller handkontroll? Frågan tycks aldrig dö ut och närhelst konsolspelare diskuterar Halo med PC-spelare så kommer ofelbart kommentaren: "Man kan ju inte spela förstapersonsskjutare med handkontroll". Uttalandet är givetvis helt befängt. Ja, faktiskt lika befängt som när många konsolspelare istället hävdar att handkontroll istället skulle vara bättre. Men vilket är egentligen bäst av de båda då?

Debatten tycks aldrig dö ut och jag hade det tveksamma nöjet att själv vara med om en sådan med några goda vänner nyligen. Konsolspelare och PC-spelare som talade om helt skilda saker där den ena sidan hade usel erfarenhet av PC-spel, medan den andra sidan hade lika dålig erfarenhet av konsolspel. Frågan är väl egentligen varför de alls måste jämföras.

Visst, speltypen är näst intill identisk oavsett format, men spelare däremellan möts ju aldrig i några onlinestrider eftersom det inte finns några spel som stödjer det. För mig blir det lite som att jämföra äpplen med päron, för faktumet är att de båda har sina styrkor men också svagheter.

Fördelen med att spela med kombinationen mus + tangentbord är otvivelaktigt hastigheten och precisionen som vida överträffar den man får med en handkontroll. Det är inte ens förhandlingsbart. Men. Det finns naturligtvis också fördelar med att spela med handkontroll, vilket är att du får bättre möjligheter att röra dig analogt eftersom den analogspak du går med faktiskt är analog, att jämföra med standardlösningen till PC som är ett digitalt tangentbord.

Vad debatten egentligen handlar om är istället vad man är mest van vid. De som spelat förstapersonsskjutare med handkontroll hela sitt liv upplever genren till PC som lite fladdrig där man med onaturlig hastighet flänger omkring med ett stackars vapen på ett sätt som det skulle vara helt omöjligt att göra i verkligheten. Nästan som att spela med autofire i gamla spel, där man genom styrdonet kunde "fuska" i spel. På andra sidan häcken står de hårdkokta PC-fansen och menar att det är är näst intill omöjligt att spela med handkontroll.

Båda har såklart gruvligt fel. En anledning till hela diskussionen är att konsolspelare älskar sin handkontroll är för att de oftast spelar spel som är gjorda för styrdonet. Exempelvis just Halo som går betydligt långsammare än sina PC-motsvarigheter. Och Halo är gjort för handkontroll. Med mus + tangentbord känns det bara segt och primitivt samt att banorna ofta är utformade som klassiskt plattformshoppande.

Ett missförstånd är alltså att PC-spelare ofta tänker sig spel optimerade för PC som Unreal med handkontroll, vilket faktiskt gränsar till det ospelbara. Det är gjort för blixtsnabb frenetisk action. Men spel som är optimerade är oftast bättre med handkontroll, på samma sätt som att spel som är optimerade för mus + tangentbord är överlägset med just den kombinationen.

Egentligen är diskussionen därför helt dödfödd från början. De båda parterna förstår helt enkelt inte den andra alls och allt borde vara frid och fröjd eftersom handkontrollspelare endast möter handkontrollspelare online och det omvända gäller PC-spelare. Tills i år. Under 2007 kommer nämligen debatten bli mer aktuell än på många år när Shadowrun släpps.

Spelet är nämligen första seriösa förstapersonsskjutaren som låter PC-spelare drabba samman med Xbox 360-spelare online. Shadowrun utvecklas av Fasa Studios som menar att de hittat den perfekta balansen där vissa manövrer i tredjeperson utförs klart enklare med handkontroll, medan traditionellt siktande görs bättre med mus + tangentbord.

Om Fasa Studios lyckas återstår att se, men kanske blir 2007 året då debatten om vilket styrdon som är bäst dör ut. En debatt som på allvar startade med Goldeneye till Nintendo 64 och som ännu inte fått sitt svar. Äpplen eller päron, till hösten vet vi svaret.

HQ