Svenska
Blog
En skadad tjänst

En skadad tjänst

Skrivet av Jonas den 29 januari 2007 kl 01:51

Under Nintendo 64/Playstation/Saturn-eran var det mer regel än undantag att europeiska spel skulle vara sämre än sina amerikanska och japanska motsvarigheter. På grund av skillnader i TV-standard (NTSC och PAL) gick våra spel långsammare, men var även hoptryckta. Vi fick alltså aldrig se spelen som de egentligen var tänkta att spelas. Ett otänkbart, men alldeles sant, faktum är att en majoritet av våra läsare troligtvis aldrig sett Super Mario Bros som det ska spelas. Bara vår förslöade och hoptryckta PAL-version.

Trist. Men med Dreamcast (nu är jag där och hyllar igen) blev det annorlunda. Vi i Europa blev plötsligt prioriterade medborgare och så gott som vartenda spel kunde spelas i 50 eller 60 Hz, vilket gjorde att de som hade en TV som stödde sistnämnda fick avnjuta sina spel på rätt sätt. Därefter har det rullat på och funktionen är idag allmänt vedertagen, sånär som på hos Sony aldrig hade den funktionen som standard och som än idag släpper spel till Playstation 2 med hoptryckt bild samt lägre tempo här i Europa.

Men i nästa generation har även Sony till slut hoppat på tåget och därmed ska väl alla vara med? Nej, inte riktigt. För av oklar anledning fattade Nintendo beslutet i höstas att separera de olika Virtual Console-tjänsterna. Japanska spel i Japan, amerikanska i Nordamerika och europeiska i Europa. Redan här började jag ana oråd och fruktade att våra trasiga europeiska spel skulle göra comeback, även om jag inte för mitt liv kunde tro att det faktiskt skulle bli så.

Nu sitter jag här, runt 1000 kronor fattigare efter att ha investerat flitigt på Virtual Console med en rad spel. Och visst sjutton är det i de flesta fall de gamla skändade spelen jag har betalat för. Det är inget annat än en ren skam för Nintendo. Microsoft erbjuder högupplöst grafik, onlinestöd, möjligheter att fixa med knappar och tar generellt ut mindre pengar än vad Nintendo gör för sina spel. Dessutom får man som bekant prova spelen innan köp.

Man tycker att Nintendo borde kunna emulera gamla spel lika bra på Wii som vanliga datorhackare kunnat göra i tio år på en helt vanlig PC. Så nu sitter vi här med risiga versioner av underbara spel. Det som känns allra mest retligt är att ett fåtal spel, som till exempel just Super Mario Bros, faktiskt är i originalversioner vilket ju tydligt visar att det går. Men spel som F-Zero, The Legend of Zelda och charmiga Tennis förblir i sina stympade versioner.

Som bara för att spä på eländet gör Sega precis samma sak. Nu vet jag inte hur det fungerar bakom kulisserna om det är Nintendo själva som ansvarar för konverteringar eller om det faktiskt är Sega som gör dem, men trist är det hur som helst. Här hemma har jag en ombyggd Mega Drive och Super Nintendo (ej chippade - ombyggda) som med en enkel switch låter mig spela mina gamla europeiska originalspel i 60 Hz. Skillnaden är helt enorm och det är en enorm skam att det är som det är.

Lyckligtvis finns det ett glädjeämne - Hudson och deras TurboGrafx-16. Alla deras Virtual Console-spel går i 60 Hz och kan spelas i all sin prakt. Men även om jag älskar spel som ljuvliga Bonk's Adventure och alltid lika klassiska R-Type, så inser jag sorgset att de för de flesta är helt ointressanta.

Dessutom finns ett stort irritationsmoment till med Virtual Console, som bidrar till att dra ned kvaliteten på tjänsten. Nämligen det faktum att man inte får flytta om knapparna på Gamecube-handkontrollen om det inte var så att det ursprungligen gick i det gamla spelet (som i exempelvis Street Fighter II). Det gör att flera Super Nintendo-spel är helt omöjliga att spela till Virtual Console utan att köpa sig en Classic Controller.

Jag tror inte ens att det handlar o girighet från Nintendos sida för att tvinga alla trogna Gamecube-fans att, förutom sina Gamecube-kontroller och deras köpta Wii-fjärrkontroller, köpa sig några Classic Controller. Jag tror det handlar om ren lathet från Nintendos sida, en lathet som gör att flera gamla klassiker helt enkelt inte går att avnjuta. Allra värst är Super Probotector: Alien Rebels, där knapparna sitter nästan utstuderat dåligt som för att verkligen göra hela spelupplevelsen omöjlig.

Nej, kom igen nu Nintendo. Microsoft får ursäkta - trots att jag verkligen gillar Xbox Live Arcade - men ni har den absolut största katalogen av högkvalitativa retrospel i världen. Det skulle väl inte skada er att låta oss européer ta del av den i det skick programmerarna en gång var tänkt, eller?

HQ