Svenska
Blog

Prestandakriget är över?

Skrivet av Jonas den 31 januari 2007 kl 22:28

Wii skördar bara fler och fler triumfer försäljningsmässigt och Nintendo får konstant justera upp prognoserna, medan Microsoft och Sony istället får backa på sina. Det känns idag inte som en omöjlighet att vinnaren (om det nu finns en sådan) av det så kallade konsolkriget kommer att heta Wii, en otänkbar tanke för bara ett år sedan.

Men det kommer givetvis inte ske utan konsekvenser för hela spelbranschen, med tanke på vilken kontroversiell produkt det trots allt faktiskt handlar om. Skulle Wii sälja mest, kommer generationen efter denna antagligen se helt annorlunda ut. Detta speciellt med tanke på att Sonys svindyra projekt visar att folk faktiskt inte verkar vara beredda att betala så mycket för ett TV-spel som Sony uppenbarligen trott.

Lägg dessutom till det faktum att Playstations pappa, Ken Kutaragi, nu fått andra uppgifter hos Sony och att projektet tagits över av Kaz Hirai ("Riiiiidge Racerrrrr") som är betydligt mer spelinriktad än teknikinriktad.

Microsoft å sin sida visar med all önskvärd tydlighet att de inte längre är intresserade av att idka välgörenhet i spelbranschen. Microsoft tänker ta betalt, något nytt vansinnesprojekt liknande Xbox är de inte intresserade av. Därför kommer allt att kosta och att proppa en burk full med svindyr teknologi finns inte med på kartan, tvärtom tycks de vilja satsa på mesta möjliga prestanda för minsta möjliga pris och därigenom helt strunta i de dyra (men snabba) minnen Sony använder eller en helt ny processorfamilj likt Cell.

Kort sagt kan en Wii-succé innebära en rejäl broms för prestandakriget som rasat ända sedan Sega släppte Mega Drive. Något som styrks ytterligare av det faktum att folk laddat hem knappt två miljoner Virtual Console-spel till Wii och ännu mer än så till Xbox Live Arcade. Folk gillar helt enkelt små billiga spel, så länge de är roliga.

Det kan leda till att Sony fortsätter utveckla det som redan idag finns till Playstation 2, nämligen Eye Toy och Singstar samt även Sixaxis-konceptet från Playstation 3. Därmed skulle Playstation 4 kunna vara mer en vanlig konsol med lite mindre multimedia, men betydligt mer spel. Prestandan skulle kunna vara bara något kraftigare än Playstation 3 och därmed långt billigare.

På samma sätt kan jag se Microsoft göra samma grej som de nästan gör redan nu med Xbox 360, fast utan att överklocka prylarna så förbaskat att de får kvalitetsproblem. Microsoft är troligtvis jättenöjda om de, mjukvaruföretag som de trots allt är, kan fortsätta att utveckla Xbox Live samt integrera systemet ännu mer med Windows. Förmodligen vill de även helt kapa försäljning över disk så långt de kan, och istället sälja billigare produkter via Xbox Live Marketplace till en billigare penning för dig som de ändå tjänar mer pengar på.

Kollar vi på Nintendo så kan jag inte låta bli att känna att Wii trots allt är lite för klen prestandamässigt. Jag hade velat se en konsol som åtminstone varit hälften så kraftfull som Playstation 3/Xbox 360. Det hade inte kostat Nintendo särskilt mycket mera pengar. Nu är det bara att inse att ett nytt Zelda inte kommer bli mycket snyggare än Twilight Princess och att vi inte förän Wiis efterföljare släpps, kommer få se en högupplöst Link i ett superdetaljerat Hyrule.

Men Nintendo är de som säljer bäst för tillfället och det tror jag betyder att de fortsätter på den inslagna linjen och om det fortsätter gå bra, kan jag inte se annat än att de återigen frivilligt lägger sig under konkurrenterna prestandamässigt.

Att sia om framtiden såhär är vanskligt, inte minst eftersom det varje konsolgeneration dyker upp en helt ny utmanare. Exempel är Neo-Geo under 16-bitarseran, Jaguar (Atari var väl visserligen nygamla, men kändes trots allt mest nya vid tillfället ) och Sony under 32-bitarseran samt naturligtvis Microsoft under förra generationen.

Men. Om utvecklingen fortsätter och Nintendo tuffar på som de gör just nu, tror jag prestandakriget kommer att mildras under ännu nästa generation. Förutom några miljoner hårdkokta gamers, verkar det faktiskt som att gemene man inte bryr sig om prestanda och köper lika gärna en Wii för 2795 kronor som en Xbox 360 Premium för 2995 kronor. Därmed kanske prestanda har spelat ut sin roll något. Efter att ha tittat i kristallkulan finns faktiskt mycket som talar för just det.

HQ