Svenska
Blog

Demon en dålig affär

Skrivet av Jonas den 11 februari 2013 kl 18:10

Jag har länge tänkt det själv och även skrivit om det i bloggform, nämligen att demon är en dålig affär. Något en analytiker nu alltså även stämmer in i och uppskattar att det kan leda till en minskad försäljning på så mycket som 50%.

Och jag tror han har rätt, men nackdelarna stannar knappast där. För att ta fram en demo är dyrt. Först ska man bestämma vad som ska ingå i demot, sedan ska programmerare tas från utvecklingen för att istället sätta ihop demot, göra presentationen, lägga till begränsningarna och så vidare.

Därefter ska man betala server- och bredkandskostnader när fler gigabyte än någon människa rimligen kan hålla rätt på ska susa hem till användarna över cyberspace. Till det vill även Microsoft och Sony ha en slant för att lägga upp demona på PSN och Xbox Live. Hur det fungerar på Steam vet jag inte, men jag tror inte heller det är alldeles gratis.

Redan här är vi uppe i skyhöga kostnader. Men sedan är det ju så att de flesta spel växer på en. Få spel är så perverst bra från första sekund att man halvt svimfärdig sätter sig och förbeställer ett spel efter 10 minuter vid handkontrollen.

Då har man oftast bara fått spela igenom ingressen av hur man spelar, vilket alltid i alla spel är det tråkigaste man gör. Ja, alternativt att man kastas rakt in i spelet istället utan att riktigt förstå hur man ska spela, vilket gör att man ogillar demot av den anledningen.

Eller så blir demot så bra att det blir som ett spel i sig och man spelar det för mycket och blir leds på spelet innan det ens kommer. Ja, eller att spelet fortfarande är lite ofärdigt och ger ett buggigt intryck trots att det fördiga spelet är i toppskick. Eller kanske är det bara ett multiplayer-demo när man föredrar singleplayer (eller vice versa) som gör att man bli avskräckt?

Dessa exempel resulterar troligen i minskad spelförsäljning, vilket alltså ökar de redan skenande kostnaderna.

Allt är såklart inte becksvart och det finns helt klart spel som fått sig ett lyft av demon. Men för de flesta spel gäller nog trots allt det motsatta, där skräckexemplen alltså medfört en halverad försäljning.

Och kollar man på de bäst säljande serierna som Grand Theft Auto, Halo, Call of Duty, Assassin's Creed, Nintendos dundersuccéer med flera så har de gemensamt att de sällan eller aldrig får några demon.

Därför tror jag att demon helt enkelt är en dålig affär i längden och något som kommer bli allt ovanligare i framtiden.

Demon en dålig affär

Konamis demo av Metal Gear Solid 2 är ett av de bästa exemplen på spel där ett demo haft positiv inverkan på försäljningen.

HQ