Svenska
Blog

Fyra generationer på en gång?

Skrivet av Jonas den 20 mars 2013 kl 00:21

Vi vet ju vad Wii U går för, även om den såklart inte är maximerad grafiskt på långa vägar. Men ändå, konsolen är här, den har jämfört med konkurrensen mer minne, modernare grafikkretsar, men det är inget vansinnigt kliv uppåt grafiskt.

Samtidigt har Sony visat upp Playstation 4, en konsol som verkar bli betydligt mer kraftfull än det mesta annat. En klar överraskning som vida överstiger vad åtminstone jag hade räknat med. Ändå har Playstation 4 inte en chans mot den som köper två toppmoderna grafikkort till sin PC, slänger i en värstingprocessor och satsar på 16 gigabyte ilsnabbt RAM.

Till den här ekvationen ska även Xbox 720 läggas. Den sades redan innan Playstation 4 fått 8 gigabyte RAM (den ryktades väldigt länge ska ha 4 gigabyte, något som även efteråt bekräftades av utvecklare) vara svagare än Sonys motsvarighet. Den lär ska ha långsammare RAM, sämre processor och även ett billigare grafikkort. Dessutom kommer enligt uppgift Kinect 2.0 att äta en ansenlig mängd total processorkraft.

När man lägger ihop det här ser vi att vi tycks få en situation vi inte sett maken till sedan 1997. Om inte värre ändå. Då var det Sega Saturn som briljerade med 2D-spel på ett sätt som var så överlägset att spelen sällan ens kom till Playstation. Det gick bara inte. Samtidigt briljerade Playstation med 3D-grafik och filmuppspelning på ett sätt som helt saknade motstycke till konkurrensen.

Ja, och så hade vi Nintendo 64 som bjöd på en helt annan typ av primitiva grafikfilter som gav en helt överlägsen bildkvalitet. Runt den här vevan kom även de första riktiga 3D-korten till PC och gjorde för första gången PC-grafik riktigt överlägsen allt som fanns till konsol. Och vips fick man radikalt olika spel och grafik beroende på vilket format man valde.

Nu ser vi alltså ut att kunna få fyra generationer i ett igen. En där Wii U huserar. En där Xbox 720 sägs hamna som något slags mellanting mellan just Wii U och Playstation 4. Sedan har vi just Playstation 4 och till sist PC som om 1-2 år lär vara rejält överlägset med det teknikrace som varit på slutet och det faktum att folk inte längre tycks vilja betala för bra hårdvara.

För mig egen del känns det här väldigt intressant. Bra spel handlar ju om så mycket mer än bra prestanda. Den senaste tiden har Lego City Undercover och Bit. Trip Presents Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien varit mina mest spelade spel, och inget av dem har jag hårdlirat för den fina grafikens skull. Och alla format är mer än kapabla att bjussa på riktiga bra och unika upplevelser.

Däremot kan jag inte låta bli att fundera över vad som ska hända med multiformatsspelen. Det sägs att Microsoft haft i sina tredjepartskontrakt att inga spel får se bättre ut till Playstation 3 än Xbox 360 eller dra nytta av Blu-ray. Och när Xbox 360 varit störst så har det bara varit att lyssna. Vad händer om Xbox 720 verkligen blir märkbart svagare än Playstation 4 och ändå säljer klart bättre? Ska Playstation 4-spelen då bromsas ned till Xbox-nivå?

Och får de dra nytta av respektive konsol, hur ska de göra för att optimera för fyra prestandamässigt väldigt skilda format. PC-spelarna har (med rätta) bråkat på att konsolerna hållit just PC tillbaka grafiskt under lång tid. Vad ska Sony-spelarna säga om Wii U tar fart och alla spel måste fungera tillfredsställande även till Wii U? Jag tror vi kommer att få flera märkliga situationer under nästa generation där man absolut inte maximerar prestandan i något format, annat än för exklusiva spel.

Det ser nämligen ut att bli den mest spridda generationen någonsin sett till rena digitala hästkrafter. Och det kommer att sätta sina spår.

Fyra generationer på en gång?

Denna generation har vi suttit och letat mikroskopiska skillnader mellan HD-tvillingarnas spel. Nästa generation lär det vara enorma skillnader.

HQ