Svenska
Blog

Tredje konsolens förbannelse

Skrivet av Jonas den 30 maj 2013 kl 01:32

Sega kan berätta. De gjorde det mesta rätt med Master System och Mega Drive - och lyckades bli stora med attityd, bra spel och lägre priser. Därefter... släppte man Sega Saturn. En 2D-best med helt andra funktioner än folk ville ha, halvt omöjlig att programmera, hög kostnad samtidigt som man började jävlas med tredjepartsutvecklarna. Att släppa sin tredje konsol är inte lätt.

Nintendo kan också skriva under på det. NES och Super Nintendo var odiskutabla framgångar. Och efter två sådana succéer kunde man naturligtvis göra lite som man ville. Varför inte försena konsolen, satsa på dyra kassetter när folk vill ha CD, göra spelhistoriens kanske minst genomtänkta handkontroll - och jävlas med tredjepartsutvecklarna. Att släppa sin tredje konsol är inte lätt.

Sony kan för övrigt också få vara med i diskussionen. Efter de två hittills största framgångarna i konsolhistorien var man störst. Sony tyckte att den nya generationen skulle börja när de sade att den hade börjat. Man gjorde sin tredje burk omöjlig att utveckla till, tyckte på allvar att folk skulle skaffa ett jobb till för att köpa den svindyra konsolen och jävlades med tredjepartsutvecklarna. Det gick sådär och deras dominans var helt knäckt på en enda generation. Att släppa sin tredje konsol är inte lätt.

Snart är det Microsofts tur. De har gått från klarenhet till klarenhet med indie-stöd, lättutvecklad och prisvärd hårdvara samt blytunga egna spelserier. Alla lär ju vilja ha den tredje konsolen, tänkte Microsoft. Därför kan man glatt tvinga på folk kameror, kräva konstant uppkoppling, förbjuda begagnade spel och varför inte jävlas lite med tredjepartsutvecklarna också. Är det månne Microsofts tur att smaka på utmaningen med hybris inför den tredje konsolen, eller kommer man att klara utmaningarna galant?

Tredje konsolens förbannelse

Sega Saturn blev en enkelbiljett från hårdvarutillverkningen för Sega.

HQ