Svenska
Blog

Sonys hårdaste nöt

Skrivet av Jonas den 25 augusti 2013 kl 20:01

Det mesta ser ljust ut inför lanseringen av Playstation 4. Det känns som att Sony tänkt igenom sin produkt, de har ett tilltalande pris, vettiga onlineidéer, en mycket lovande handkontroll, attraktiv design och de har inget som helst trassel inför den stundande premiären där vissa regioner inte får hårdvara medan andra får. Allting skulle vara hur ljust som helst, om det inte vore för en sak. Spelen.

Sony är idag en av världens största spelutvecklare och utgivare. Det är inte många som kan mäta sig med vad de får ur sig till Playstation-konsolerna rent kvantitativt. Och ofta får spelen dessutom ganska bra betyg. Men inför det kommande Playstation 4-släppet är det som att allt det här fullständigt glömts bort.

De enda exklusiva spel som kommer att stå i butikshyllorna när kunderna ska välja mellan Playstation 4 eller Xbox One är Killzone: Shadow Fall, Driveclub och Knack. Och jag ska vara brutalt ärlig och säga att det faktiskt inte räcker på långa vägar. I synnerhet inte när Microsoft bullar upp med Dead Rising 3, Fighter Within, Forza Motorsport 5 och Ryse: Son of Rome. Lägg till det att Microsoft säkrat exklusiva funktioner, tidsexklusivt DLC och liknande till multiformatsspel som bland annat Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts, FIFA 14 och The Division.

Börjar man sedan lägga till nedladdningsbara spel där Microsoft har exklusiva spel som den andliga uppföljaren till Panzer Dragoon (Crimson Dragon) och Killer Instinct att erbjuda, så blir det riktigt övertygande. Sedan finns en faktor till, nämligen Nintendo. I höst kommer kunderna i spelbutiken att mötas av Zelda: Wind Waker HD, Mario & Sonic & Sochi Winter Olympics, Sonic: Lost World, Super Mario 3D World, Wii Party U, Wii Fit U och Donkey Kong Country: Tropical Freeze.

Det spelar ingen roll vad man tycker om Nintendo, men det här är fullkomligt blytungt. Att en och annan kommer gå in i en spelbutik för att köpa en Playstation 4 men komma ut med en Wii U under armen är en realitet. I synnerhet för de som handlar till yngre spelare och sådana som är leds på bruna västerländska AAA-spel, det vill säga den publik som förmodligen aldrig hade sneglat på en Xbox One oavsett. Adderar man att Nintendo sägs bundla Wii U med Zelda: Wind Waker HD i höst så är det en konkurrent att räkna med.

Det finns för övrigt en jobbig grej till för Sony som rör detta ämne. Nämligen att inte ens när de har många grymma titlar, så brukar spelarna strömma till. Uncharted säljer ungefär hälften av Halo, de mest påkostade och efterlängtade Killzone-spelen säljer klart mindre än ordinarie Fable-serien, Resistance säljer så lite att man valde att lägga den på is, God of War hänger inte riktigt med Gears of War, Forza har ätit upp försprånget Gran Turismo hade och casual-titlar som Little Big Planet och Ratchet & Clank har ingenting att hämta mot exempelvis Kinect Sports.

När Sony skickar ut en pressrelease om att The Last of Us sålts i 3,4 miljoner exemplar till butik på bara en månad, så kan man ha i åtanke att det är ungefär vad Microsoft säljer Halo av på en enda dag. Och när du kollar förhandsbokningstoppen för Playstation 4 hos Webhallen (inte statistiskt säkerställt över världen naturligtvis, men det finns fler liknande exempel) så finns i skrivande stund inte ett enda Playstation 4-exklusivt spel med på topplistan. De som ska köpa konsolen vill hellre ha Watch Dogs, Assassin's Creed IV, The Division och liknande.

Kollar man på Xbox One hos samma butik är det däremot annorlunda. Bland spelen är det Forza Motorsport 5 som toppar, Dead Rising 3 är på andra plats och bara lite längre ner finns Ryse: Son of Rome. Kort sagt finns det ett helt annat intresse för Microsofts spel än för Sonys, och blickar vi några månader framåt när Sony ska möta upp Titanfall och Quantum Theory med spel som Infamous: Second Son och... ja, inte så mycket mer, så ser det inte direkt ljusare ut. Och då ska vi inte ens nämna att Fable Legends och Halo 5 lär ska komma nästa höst.

Sonys hårdaste nöt att knäcka inför den kommande generationen är alltså spelen. De har för få exklusiva spel, för få exklusiva deals kring DLC/innehåll och intresset för vad de ändå har skrapat ihop är för litet. Även om det mesta ser rätt ut i övrigt så är det många kunder (ja inte i Sverige dock, tack för det Microsoft) som kommer gå in i en spelbutik och se samma spel i hyllorna, men lite fler och lite intressantare titlar till Xbox One. Och vilken som är tekniskt starkare betyder väldigt mycket mindre än många nog faktiskt tror.

Även om priset är den viktigaste faktorn, så är ingen konsol bättre än sina spel. Sony har en hel del att göra på den här fronten för att det ska bli den tidigare på förhand så givna promenadsegern vid lanseringen. Det man har att erbjuda är helt enkelt inte nog. Inte på långa vägar.

Sonys hårdaste nöt

En av många hett efterlängtade exklusiva spel till Xbox One - Forza Motorsport 5.

HQ