Svenska
Blog
Achievement Unlocked

Achievement Unlocked

Skrivet av Jonas den 9 juni 2007 kl 13:14

Med varje generation konsoler kommer alltid nya funktioner och detaljer som senare blir standard. Så även med Xbox 360 som har mängder av smarta lösningar kring implementeringen av Xbox Live i menysystemet, Marketplace samt Live Arcade och liknande. Men fan alltså. Jag funderar ibland om inte den bästa funktionen i Xbox 360 trots allt heter Achievements.

Förut var menlösa spel bara... menlösa. Nu finns det fullt av små delmål i alla spel och det finns nästan alltid något som är roligt att försöka låsa upp även i de sämsta titlarna. Jag kan sitta i timmar och verkligen fokuserat vilja utforska spel, vilja hitta allt och lyckas med de där spektakulära grejerna som får världens skönaste ljud att spelas upp.

I de spel där Achievements är bra implementerade finns det nu spel i spelet. Jag kan avbryta allt zombieslaktande i Dead Rising för att hitta en riktigt hög avsats att hoppa ned för, försöka hålla en död kropp i luften så länge som möjligt i Crackdown, ladda om mitt vapen så snabbt det bara går i Gears of War eller försöka leverera en riktig dräparserve i Virtua Tennis 3. Det gäller inte längre bara att klara ett spel, jag vill klara spelen i spelet också.

Därför har jag kämpat med Teenage Mutant Ninja Turtles för att verkligen få klara det. Spelet är ganska medelmåttigt, men tack vare alla Achievements finns det en mening med att harva sig fram genom äventyret och det lyckas göra spelet värt att spela för min egen del. På samma sätt får ett spel som Saints Row oerhört mycket mer mening och hållbarhet tack vare att man uppmuntras göra allt från våghalsiga stunts, till att handla saker och delta i grymma gangsteruppgörelser.

Många menar att Achievements är menlösa eftersom man inte kan göra något med poängen, vilket visserligen är i sak rätt, men för mig känns det ungefär som att få ett diplom att sätta på väggen. Jag har gjort något och belönats med något att visa upp som tack för att jag gjorde det. Och även jag som inte är sådär övermåttans mycket tävlingsmänniska tycker trots allt att det är ganska kul att försöka bräcka de på min kompislista genom att ha flest poäng, antingen totalt eller i ett enskilt spel.

Achievements gör alltså spelen roligare och mer meningsfyllda utan att egentligen förändra något fundamentalt. Dåliga spel kan plötsligt få små fragment av underhållning och suveräna spel blir ännu bättre. En genial idé helt enkelt. Achievements är här för att stanna och jag tror vi lugnt kan räkna med att denna typ av belöningssystem för utforskande är något vi kommer se mer av även till framtidens konsoler.

HQ