Svenska
Blog

Betalda smartphone-exklusiviteter

Skrivet av Jonas den 25 september 2013 kl 01:11

Att Sony slantar upp för exklusivt innehåll till Watch Dogs eller att Microsoft ser till att Titanfall bara kommer till Xbox One hör till sådant vi är vana vid. Köpta exklusiviteter eller tidsexklusiviteter. I smartphone-världen är det lite annorlunda.

Android har sedan länge seglat om Iphone och är idag det överlägset största formatet för smartphones. Men Apple har varit bättre på kopieringsskydden och på att få folk att betala för sig. Android-ägare vill gärna ha allt gratis, medan de som har Iphone köper det de vill ha.

Situationen är inte helt olik den mellan Playstation 3 och Xbox 360 där fans av sistnämnda direkt vande sig vid att saker kostar, även online, och fick det påkostade, intuitiva och suveräna Xbox Live. Detta medan Playstation 3-spelarna istället skröt om hur mycket som inte kostade till Playstation 3 online - med en alltför svag PSN-tjänst som följd.

Därför har Iphone konsekvent fått fler spel, trots att Android bara växer. Men nu börjar man komma till den punkt att Android är närmare fem gånger större än Iphone och då borde det rimligen finnas nog med betalande även till Googles operativsystem. Och kanske är det just vad som håller på att hända.

För nu skriver Giant Bomb att EA Labels-bossen Frank Gibeau öppet sagt att EA fick en "truckload" med pengar för att försena Plants vs Zombies 2 till Android. Att Apple kort därefter gick ut och sade att det inte var riktigt så det gick till, betyder sannolikt bara att det visst hände men att det faktiskt inte var ordagrant en lastbil med cash.

En chef på EA skulle inte offentligt ljuga så grovt om en sådan sak, men trots allt är det inte så man gör affärer att man kommer med flak fyllda av kontanter. Oavsett så kan man inte klandra Apple. Affärer är affärer och det gäller att agera smart. Och att se till att konkurrenten får vänta på årets förmodligen största smartphone-spel är inget annat än ett genidrag.

Däremot är det förmodligen början på något nytt. Att Apple börjar betala för spelexklusiviteter lär vi se mer av, och det betyder troligen att Google kommer haka på. Kanske kommer de båda rent av att starta sin egen spelutveckling för att få exklusiva tungviktare.

Microsoft och deras Windows Phone är fortfarande en pyttespelare, men de växer kontinuerligt och de säger sig ha de mest nöjda kunderna. Bland dessa användare är exklusiva spel inget nytt, och det finns till och med ett Halo att gotta sig åt, nämligen Halo: Spartan Assault. Och fler lär vara på väg nu när Microsoft köpt upp smartphone-delen av Nokia.

Kort sagt tror jag första steget just tagits mot en mer mogen spelmarknad till smartphones. En spelmarknad där det kommer vara betydligt hårdare och Apple och Google kommer gödsla med pengar för att den andra inte ska få övertaget. Och Microsoft är som sagt redan i full gång.

De verkliga vinnarna lär som vanligt bli vi spelare som kan se fram emot mer påkostade och förmodligen häftigare smartphone-spel som verkligen visar vad våra portabla bestar går för.

Betalda smartphone-exklusiviteter

Microsoft erbjuder redan exklusiva påkostade spel som Halo: Spartan Assault till sina smartphones.

HQ