Svenska
Blog

Märkliga påståenden i spelvärlden

Skrivet av Jonas den 26 september 2013 kl 02:13

• Inga exklusiva PC-spel - Varje gång diskussionen om konsol mot PC dyker upp, så kommer argumentet att det saknas exklusiva spel till PC. Bara det att den som säger det har alldeles våldsamt mycket fel. Om vi bortser från att PC har överlägset flest exklusiviteter och i flera fall även bland de största (Starcraft 2 och Guild Wars 2 för att ta två nya exempel), så får formatet även ofta ta del av spel som annars brukar kallas konsolexklusiva. Spel som Minecraft och Titanfall är exempelvis Xbox 360-titlar som behandlas som exklusiviteter, trots att PC också får vara med. Samma sak gäller för DC Universe Online och Planetside 2 som är Playstation 3/4-exklusiva - men även kommer till PC. Inte ens Wii U klarar sig där spel som Scribblenauts Unmasked - A DC Comics Adventure förutom just Wii U även kommer till specifikt PC.

Lägg till det överlägset mycket fler indiespel, påkostade titlar som Arma III, SimCity 5, Warface, Total War: Rome 2 eller Civilization-sviten, kommande höjdare som War of the Vikings, casual-spel som The Sims-serien och bilden av ett format utan exklusiviteter krackelerar rätt hårt. Att PC sedan får de tekniskt klart bästa multiformatsversionerna är liksom bara grädde på moset.

• Folk har tröttnat på Halo/Mario/Whatever - Det här argumentet brukar dras fram ibland när man vill göra en poäng. Det kan handla om vilken spelserie som helst, kanske World of Warcraft eller varför inte Lego, Call of Duty eller Assassin's Creed. Bara det att med få undantag så är det spelaren själv som tröttnat på en viss serie och därför projicerar sina önskningar på alla andra. Ett hett tips här är att inte önska fram försäljningssiffror, utan basera dem på något slags vetenskap.

• Gaikai vs Microsoft-Molnet - Den här punkten kan man om man vill vända på. Byta ut Sony-fans mot Microsoft-fans och få en i alla fall lite sann nyhet. Men jag anser ändå att det framför allt är Sony-spelarna som är mest aggressiva när det kommer till Gaikai vs Microsoft-Molnet. För varje gång det postas en nyhet som säger att Molnet ska användas av Xbox One dyker folk upp för att förklara med länkar de inte själv begriper som säger att inte gåååååår. Allra omöjligast är att få prestanda över till grafik eller rent av renderingshjälp i någon form till Xbox One. Omöjligt. Absolut omöjligt. Och den som säger annat är en idiot.

Exakt samma personer som skriver det här, är däremot märkligt frånvarande i nyheter om Gaikai. Om hur hela spel ska streamas till Playstation 4, exempelvis för bakåtkompatibilitet. Resonemanget tycks vara att medan inte ens mindre detaljer i spel kan renderas online av Microsofts förmodat stora serverpark, så kan hela spel utan problem renderas och streamas till Playstation 4 utan konstigheter.

• Det är krångligt att spela PC - Nej... men det är det väl ändå inte? Det här är ett av de vanligaste argumenten som brukar dras fram när någon ska förklara varför de inte vill spela PC. Faktum är att sedan flera år tillbaka så stället spelen själva in hyggligt väl vad de tycker din rigg fungerar för. Man själv behöver inte göra någonting om man inte vill och Steam Big Picture är definitivt inte mer krångligt än menyerna till Playstation 3 eller Xbox 360,snsrare tvärtom.

Märkliga påståenden i spelvärlden

Titanfall, ett Xbox-exklusivt spel. Till PC.

HQ