Svenska
Blog

Bilder är viktigast

Skrivet av Jonas den 30 september 2013 kl 00:36

Var under helgen inbegripen i en diskussion om grafik. Om Playstation 4 och Xbox One i synnerhet, men även om denna generation och i viss mån även PC. Framför allt var vi inne på upplösning och bilduppdatering och sniffade, något även Petter skrivit om tidigare.

Det har som bekant visat sig att väldigt många spel till Playstation 4 och Xbox One offrar det ena eller det andra (eller i vissa fall båda). Mångas uppfattning var dock att det kommer bli bättre med tiden. Att det må vara 900p i Ryse: Sons of Rome och inte stabila 60 bilder per sekund i Killzone: Shadow Fall - men att det skulle bli bättre längre fram.

Jag sätter istället mina slantar på det rakt motsatta. Det kommer bli tvärtom. Sämre. Och mitt argument för det är enkelt: Bilder är viktigast när man ska sälja ett spel.

Det handlar helt enkelt om att få sitt spel att se så bra ut på bild det bara går. På reklamplanscher, i tidningar och såklart på nätet. På bilden ser du inte bilduppdateringen och du kan i de flesta fall inte se upplösningen (som det gärna fuskas med oavsett i så kallade bullshots).

Bästa exemplet på det här är denna generation som vi just håller på att lämna. Tidigt i generationen var de flesta spel äkta 720p och i vissa fall till och med 1080p. De här spelen kom dock tidigt i generationen och sedan dess har upplösningen sjunkit och varit så låga att de nästan sniffat på Wii-upplösning ibland.

På samma sätt har skärmuppdateringen gärna offrats. Cliff Bleszinski sade rätt ut inför lanseringen av Gears of War 3 att det prioriterades att fläska på grafiken istället. Sammantaget har bilduppdateringen inte alls blivit bättre, utan snarare tvärtom sämre.

Att tro att Microsoft eller Sony plötsligt skulle acceptera att PC-spel (eller någon annan okänd konkurrent) såg väldigt mycket bättre ut på bild, skulle kunna hota deras affärer rejält. De måste helt enkelt få de egna spelen att se lika bra ut. På samma sätt måste spel bli snyggare och snyggare mellan varje uppföljare till konsoler som är så kraftfulla som de är utan möjlighet till uppgradering.

Någonstans måste dessa extra hästkrafter tas, och jag är villig att sätta en njure på att just upplösning och bilduppdatering kommer vara bland det första man offrar för att få spel till nästa generation att se så bra ut som möjligt på bild. Precis som nu, och precis som det egentligen alltid har varit. För bilder är fortfarande viktigast.

Bilder är viktigast

För att kunna lassa på med mer grafik i Gears of War 3 fick något annat ge vika. Jag tror inte det blir annorunda denna generation.

HQ