Svenska
Blog

Gott nytt 2014 alla läsare

Skrivet av Jonas den 31 december 2013 kl 17:36

Rubriken säger väl egentligen det mesta, gott nytt 2014 allesammans. Och på det mest förutsägbart trista sätt man rimligen kan tänka sig tänkte jag lista några grejer jag kommer att minnas från 2013, alla innehållandes ett speltema.

• Försenade Nintendo-spel - Nintendo-spel har försenats förr, men i våras kunde vi se en direkt trend då praktiskt taget vartenda Nintendo-spel plötsligt försenades. En trend som sedan fortsatt i viss mån med senare än beräknade premiärer för nya spel och fler förseningar. 2013 blev året då det blev uppenbart hur mycket Nintendo halkat efter konkurrensen tekniskt under Wii-åren. De klarade helt enkelt inte att göra HD-spel lika snabbt och snyggt som andra och det skadade Wii U-försäljningen enormt. Frågan för framtiden är om man vågar halka efter en gång till när alla andra börjar göra spel för enheter med prestanda som Playstation 4, Xbox One och framför allt PC?

• Bästa trailern - Som vanligt har vi dränkts i bra trailers som får det att klia i fingrarna, inte minst från Final Fantasy XV på E3, Titanfall på E3, Star Wars: Battlefront-teasern, Witcher 3, GTA V och allt mys från Super Mario 3D World. Men bäst av alla var helt klart X till Wii U. Vad som sedan hände med spelet vet jag inte, men blir det ens hälften så bra som trailern antyder... så har vi en seriös kandidat till årets spel.

• Årets floskel - Plötsligt hörde man termen volumetric lighting överallt. En flera år gammal effekt som funnits till PC sedan Hedenhös blev plötsligt vanlig i konsolvärlden i och med de nya konsolerna, och plötsligt skulle alla upplysas om att det nu fanns volumetric lighting i vartenda AAA-spel och att det såg tjusigt ut. Snark.

• Oväntat bra - Vilket spel som är vår största överraskning för 2013 kan ni läsa om på denna länk. Ett spel som tyvärr aldrig kom ifråga för att vara med i denna listan är Killer Instinct, helt enkelt eftersom det inte släppts i Sverige. Eller ens konsolen det ska spelas på. Men nu har halva julledigheten gått åt att nöta detta underbara slagsmålsspel (på min import-Xbox One) som faktiskt bara växer. Att jag på förhand var starkt kritisk mot denna strykfest får mig att skämmas.

• Android-konsolerna - Det började med Ouya som faktiskt fick en del hype. Men konsolen var usel och floppen ett faktum. Nu släpps Android-konsoler till höger och vänster och det är förmodligen omöjligt att distansera sig från mängden. Ska Android-konsoler bli något att räkna med, krävs att en stor utgivare satsar på formatet och det sägs att Amazon är på G. Men det är tveksamt om ens de kan ro iland detta.

• Årets förlorare - Den här är svår, eftersom det finns två så bra kandidater. Både Microsoft och Nintendo känns helt givna. Nintendo gick från tredje största succén någonsin (och faktum är att det kanske borde kallas den största eftersom Wii sålde klart snabbare än både Playstation och Playstation 2) till sin kanske största flopp, medan Microsoft som skaffat sig ett stabilt grepp om spelvärlden i väst plötsligt tappade allt. Men Nintendos flopp kom nog 2012, trots allt. Och den var också mer väntad. Microsofts är svårare att förstå eftersom man var efter Sony och kunde se till att slå dem i sin presentation. Ändå gjorde man alla tänkbara fel, skickade ut en kennel pudlar och trasade sönder all goodwill man byggt upp under ett drygt decennium på bara några månader. Imponerande, och imponerade tragiskt.

• Årets mest spelade - I år är det faktiskt Animal Crossing: New Leaf som fått överlägset mest av min spelade tid, med Final Fantasy XIV: A Realm Reborn på en god andraplats.

• Rolig insikt - Det är omöjligt att gå på Manhattans gator i mer än en halvtimme utan att fylla upp sitt Nintendo 3DS Street Pass med tio nya ansikten. Varenda kotte i USA tycks ha enheten och släpa med dem på stan.

• Dubbla rekord - Gamereactor slog inte bara ett, utan två saftiga trafikrekord under 2013. Enligt Kia Index hade vi vecka 49 smått svindlande 231 491 besökare. Det är såklart makalöst roligt och ett kvitto på att man gör något folk vill läsa och även en sporre att bli ännu bättre. Jag har som bekant varit med Petter på Gamereactor sedan starten (någon gång strax efter andra världskrigets slut, vill jag minnas), och det är fortfarande lika kul som vid starten när såhär positiva besked kommer.

Gott nytt 2014 alla läsare

Minsann om jag inte bjuder på ett litet fyrverkeri också, såhär på nyårsafton.

HQ