Svenska
Blog

Förstår inte Titanfall-kritiken

Skrivet av Jonas den 8 januari 2014 kl 13:52

En av dagens största nyheter har otippat blivit att Respawn Entertainment låtit bekräfta att man kommer att spela 6 vs 6 i deras kommande Titanfall. Något som för mig låter fullt rimligt. Men diskussionerna har istället blivit stora om just det här där många menar att det borde vara mycket fler spelare - och det utan att ens ha spelat Titanfall. Det bör vara fler för att... det bör vara fler. Bättre är inte argumenten.

För mig som spenderat den mesta multiplayertiden de senaste tio åren med något Halo-spel känns det däremot helt självklart. Visst finns Big Team Battle för 16 personer, men dessa spellistor brukar vara tämligen tomma jämfört med vanlig hederlig Team Slayer, alltså 4 vs 4. Och det har resulterat i brutalt hektiska matcher där man inte kunnat vara säker en enda sekund.

Varför? Därför att Halo-spelen i huvudsak varit designade för just detta. När jag däremot spelat Big Team Slayer (eller spel som Battlefield 4) är det betydligt mycket mer dötid. Banorna är större och folk samlas ofta runt vissa punkter. En av de saker jag gillar minst med Battlefield är just dötiden det ofta tar att överhuvudtaget ta sig fram till stridigheter igen efter att ha blivit skjuten.

Titanfall är byggt kring 6 vs 6 och med tanke på alla andra kringfunktioner som spelet har (som att mechs kan sköta sig själva efter att man klivit ur dem), kan jag tänka mig att det kommer vara ett av de mest actionpackade spel jag någonsin spelat. Vilket även de som fått chansen att lägga labbarna på det intygat, däribland vår danske kollega Rasmus Lund-Hansen. Titanfall är hektiskt deluxe.

Multiplayer blir inte per automatik bättre med fler spelare, jag vågar påstå det motsatta. Det är i de mindre Gears of War-matcherna, de mindre Call of Duty-matcherna och såklart Halo jag haft som roligast. Och jag jublade när Insomniac bantade multiplayer för 64 i Resistance 2 till det betydligt tightare 16-spelarsläget i Resistance 3.

6 vs 6 låter kort sagt alldeles utmärkt i mina öron eftersom spelet är byggt för det och tillsammans med Destiny är Titanfall det spel jag ser mest fram emot i år. Och kritiken mot att slänga in fler spelare bara för att ungefär som att det vore en kvalitetsmätare, förstår jag verkligen inte alls. Eller som Respawn själva skriver på Neogaf idag:

Lots of armchair game designing going on in here. I'd suggest playing before judging a something as insignificant as a number in a vacuum.

Vince is right - we tried a huge amount of playercounts (all the way down to 1v1 and up quite high) and designed the maps, gameplay mechanics, and entire experience around which played best. If anyone wants to chase the numbers game, perhaps we're not the experience they're after? I dunno.

And FYI, for amount of stuff happening at once in a map you'll be hard pressed to find a game that keeps the action higher. I literally have to stop playing every few rounds because my heart just can't take it some times. Remember, you can get out of your Titan and let it roam on AI mode - meaning there can be 12 Pilots wallrunning around, 12 Titans stomping below, and dozens of AI doing their thing.

Oh, and I keep seeing people thinking we've got "bots" when we talk about AI. Thats not how they are. The AI in Titanfall are not replacements for human players. Our playercount is not 6v6 because of AI - AI play their own role in the game and are a different class of character in the game.

Can't wait! Only a couple months until speculative threads like this are gone and people are actually talking about their experiences with the game. Its truly fun stuff, and I hope everyone at least gives it a try.

Förstår inte Titanfall-kritiken

Titanfall lär bli helt makalöst bra. Ni har väl förresten inte missat Gamereactors lista över årets hetast spel? Den hittar ni på denna länk.

HQ