Svenska
Blog

Längre utvecklingstid för Call of Duty

Skrivet av Jonas den 7 februari 2014 kl 01:05

Ni har säkert läst nyheten om att Call of Duty-serien ska få en utvecklingstid på tre år per spel istället för två. Inte så att spelen ska komma mer sällan, utan Sledgehammer hoppar in som en tredje utvecklare som ska alternera serien tillsammans med Infinity Ward och Treyarch.

På pappret är det inte så märkvärdigt, men i praktiken betyder detta att Call of Duty-serien nu fått 50% längre utvecklingstid för varje ny del. Det ger helt andra möjligheter till finputs och betyder sannolikt att det kommer vara längre mellan varje direkt uppföljare. Därmed kommer spelen kännas fräschare och mer påkostade när de kommer, eftersom jag misstänker att varje studio kommer ha sin egen spelserie (det vill säga Sledgehammer kommer inte att släppa Ghosts 2 i höst, utan ha en egen serie).

Sledgehammers spel kommer i år, och nästa år är det dags för Treyarch. Det betyder rimligen att vi ser en uppföljare till Ghost först 2016. Och fler spel hinner inte Infinity Ward släppa denna generation, för 2019 när Ghosts andra uppföljare bör vara aktuell tror jag vi kan ha nya konsoler på väg. Spännande!

Det här ökar min pepp rejält på årets upplaga, som ju dessutom görs av en ny utvecklare. Mest hoppas jag på en helt ny Call of Duty-spelserie, men risken finns såklart att det blir mer Modern Warfare. Men även om så är fallet, så har vi inte sett Modern Warfare sedan 2011 och det ska bli kul att se vad längre utvecklingstid och en helt ny studio kan tillföra serien för nytt blod.

Längre utvecklingstid för Call of Duty

För de som spelar Call of Duty: Ghosts finns sedan några dagar Onslaught att ladda hem till Xbox 360 och Xbox One. Se till att göra det och avnjut fortsättningen på Extinction, mycket bra DLC-koncept.

HQ