Svenska
Blog

Vart tog Unreal-motorn vägen?

Skrivet av Jonas den 12 februari 2014 kl 02:25

Det är inte så himla länge sedan Epics Samaritan-grafikdemo fick en hel spelvärld att kippa efter andan. Epic kallade det den bästa versionen av Unreal Engine 3 och har sedan dess gått över till ännu mer avancerade Unreal Engine 4. Idag vet vi att både Playstation 4 och Xbox One galant skulle klara att köra Samaritan-grafikdemot, bara det att spel som använder Unreal-grafikmotorer numera tycks ha blivit bristvara.

För medan Unreal Engine 3 verkligen var den absoluta standarden för grafik förra generationen sedan Epic på allvar invigt den med Gears of War, så tycks alla denna gång ha tagit fram egna tekniker. Konami har sin Fox Engine, Capcom har sin Phanta Rei, EA har sin Frostbite, Ubisoft har sin Snowdrop, Square Enix har sin Luminous, Rockstar kör på med sin Rage och Bethesda ska använda Id Tech. Och så vidare, och så vidare.

Och kollar vi på fullständigt häpnadsväckande Evolve så kommer det nyttja Cryteks fenomenala Cryengine, vilket Crytek själva såklart också gör liksom många andra. Dessutom är det bara en tidsfråga innan Valve trollar fram en ny Source-motor. Det är helt enkelt inte så förbaskat många stora kvar, och jag tror detta är en av huvudorsakerna till att Gears of War i Microsofts regi ska fortsätta använda Unreal Engine. Troligen ett krav från Epic som behöver ett skyltfönster för att visa att de fortfarande erbjuder det bästa.

Något för övrigt bara Microsoft tycks tro. I dagsläget är det nästan bara Xbox One-exklusiva Fable Legends och just nya Gears of War som bekräftats ska använda Epics senaste grafikmotor bland AAA-spelen. Och de som redan tagit fram egna alternativ för att slippa licenskostnader är knappast sugna på att byta annat än om egna grafikmotorn verkligen visar sig vara ett haveri.

Nu ska det såklart tilläggas att Unreal Engine 4 fortfarande är i sin linda. Men eftersom spel påbörjats med den som varit utannonserade i över ett halvår eller mer, så vet vi att det är fullt möjligt att göra det. Och att studios alltså väljer att inte göra det. Eftersom Epic verkar ha gjort sig av med de mest namnkunniga spelutvecklarna, undrar man ju var det här ska sluta för deras del.

En lika mäktig generation som de hade lär de nog inte få igen. Konkurrensen är hårdare nu, vilket förmodligen ger större grafisk variation. Och utan egna spel som reklampelare kommer det som sagt bli svårt att sälja in tekniken.

Vart tog Unreal-motorn vägen?

En fuling från ett Unreal Engine 4-grafikdemo. Frågan är hur långt det räcker dock, Epic skulle behöva chocka världen med ett hutlöst snyggt Unreal Tournament.

HQ