Svenska
Blog

Krigets verkliga vinnare

Skrivet av Jonas den 30 augusti 2007 kl 15:22

Vid det här laget har alla hört talats om att Paramount och Dreamworks helt övergett Blu Ray till förmån för HD DVD (har du det inte, läs Petters blogg om det). Vad man än tycker om dealen är det ett faktum att det gett HD DVD ett rejält uppsving försäljningsmässigt, vilket gör att det såkallade kriget om nästa generations filmformat lär fortsätta länge än.

Visst finns redan nu spelare som kan läsa båda formaten hur smidigt som helst, men de kostar multum och nog skulle det kännas trist om branschen inte kunde enas om det hela. Sanningen är ju att Blu Ray generellt är ett bättre format rent tekniskt. Det HD DVD har på sin sida är att den kapacitet formatet har, trots allt är mer än tillräckligt samt att det är billigare att tillverka både skivor och spelare.

Två bra format alltså och HD DVD har sedan Paramount-dealen ökat på försäljningen ordentligt. Tidigare såldes två Blu Ray-skivor på varje HD DVD, medan många butiker nu menar att det är nästan jämt skägg efter bara någon vecka. Men där lär det stanna. För Blu Ray-sidan har också ett antal hårdnackade företag och filmbolag som är lojala ett format. Och de som vill ha exempelvis Sonys egna filmer såsom Spider-Man eller Disney's rullar måste ha Blu Ray. Alltså är det så gott som omöjligt för HD DVD att växa särskilt mycket mer.

Därför är det svårt för en sida att vinna och därför drar sig många för att köpa en spelare. Man vet ju inte om den är värdelös om bara något år från nu. Vi har till och med fått brev från läsare som inte vill köpa Blu Ray-filmer till sin Playstation 3 eftersom de inte vill riskera att de ska vara på ett dött format om fem-tio år så de ska behöva köpa om dem till den spelare som är standard då.

Samtidigt som båda sidor känner sig som vinnare med sina lojala företag är de alltså båda förlorare. Min mor, din moster och hans plastpappa kommer aldrig att köpa en spelare som stödjer nästa generations filmformat. Det gör bara filmofiler som egentligen inte bryr sig om vilket format som vinner utan vill ha den där superöverlägsna bildkvaliteten redan idag. Men de är så få att spelarna aldrig kommer upp i de sålda kvantiteter som behövs för massmarknadspriser.

Två förlorare alltså. Men mitt i detta ganska trista krig som verkligen sabbar för filmbranschen finns ett företag som förmodligen tjänar på att det förhalas. Nämligen Microsoft. Sedan ett år tillbaka har de Video Marketplace i USA där de säljer allt från Ultimate Fighting-avsnitt till sockersöta Dinsey-filmer samt blockbusters från bland annat Warner Bros och TV-serier från NBC.

Och det hela har gått över all förväntan. Aggressiv prissättning där ett avsnitt av en TV-serie i HD-kvalitet kostar runt en tjuga (lågupplöst kosta runt 15 kronor) och en helt ny högupplöst film som 300 kostar runt 40 kronor. Förmodligen blir prissättningen något högre i Europa, men det är bra mycket billigare än att hyra högupplöst film och jämfört med att gå på bio är det oerhört billigt.

Microsoft närmar sig smygande den position Apple har idag med nedladdningsbar musik och deras Itunes. Och medan Blu Ray och HD DVD stångar varandra blodiga så kommer folk riskfritt att kunna ladda ner TV-serien, film och liknande via Video Marketplace för en billig penning. Därför är det sannolikt att Microsoft inte alls har något intresse av att HD DVD ens ska vinna filmkriget, trots att de i första hand stödjer det formatet (mest för att Blu Ray är ett Sony-format).

Och det är också därför det figurerar massor av uppgifter om att Microsoft var de som låg bakom hela eller delar av de $150 miljoner som Paramount fick för att bli HD DVD-exklusiva. För Blu Ray var på väg mot en säker seger, vilket skulle ha kunnat hota Microsofts planer på att torpedera filmförsäljningen över disk till förmån för nedladdningsbar sådan. Därför är Microsoft troligtvis rätt glada åt att kriget fortsätter.

Senare i höst är det dags för oss européer att få Video Marketplace-tjänsten. Och intresset är stort från Gamereactors läsare och vi får mycket brev om när det kommer, prissättning och utbud. Vi vet tyvärr ingenting mer än ni gör i ämnet. Men det kan vara intressant att veta att Video Marketplace mycket väl kan bli det största formatet i antalet sålda filmer (och omsättning) när vi snackar nästa generations filmformat, och inte alls HD DVD eller Blu Ray. Och om det händer är kommer sannolikt skivförsäljningen av filmer att minska drastiskt när DVD så småningom läggs ned. Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra, men så ser det ut.

Krigets verkliga vinnare

Sedan HD DVD fick Paramount exklusivt har försäljningen av den externa spelaren till Xbox 360 ökat ordentligt. På Amazon är den just den mest sålda spelrelaterade produkten av alla, före både Wii, Playstation 3 och Halo 3.

HQ