Svenska
Blog

Tuff sits för Microsoft

Skrivet av Jonas den 19 april 2014 kl 02:23

Petter har redan tyckt till om försäljningen av den nya generationens konsoler, och jag tänkte också dra mitt strå till stacken och säga vad jag tycker och tänker. Playstation 4 har alltså sålt sju miljoner till slutkund medan Microsoft anger en försäljning på över fem miljoner till butik. En rimlig gissning är att det ligger mellan 0,5-1 miljoner Xbox One på hyllorna världen över och det betyder i sin tur att Microsoft bara sålt en dryg miljon enheter hittills i år (eftersom de angav en försäljning till slutkund på tre miljoner vid nyår).

Det finns helt enkelt en väldig skillnad i efterfrågan. Sony bromsas av tillgång, Microsoft bromsas av bristande intresse. Det är en väsentlig skillnad. Till Microsofts pluskonto ligger såklart att Xbox One faktiskt bara släppts på 13 marknader. De viktigaste visserligen, men ändå. Skillnaden mot Sonys runt 50 marknader är märkbar. Problemet är bara att konsolen i allt väsentligt redan är släppt.

Att det skulle bli några köer för att köpa en Xbox One vid lanseringen när folk kunde gå in i samma affär och köpa konsolen en dag tidigare känns aningens osannolikt. Här har Microsoft en brutal uppförsbacke. Deras hemliga vapen, det vill säga en större lansering som ökar intresset på fler marknader, är i princip utsuddat av att deras största fans redan har konsolen.

Ännu så länge säljer Xbox One otroligt bra, jag skulle rent av tro att det kan vara den näst snabbast säljande konsolen någonsin (slagen såklart av Playstation 4), trots botchad lansering och det faktum att den inte ens finns i Japan. Men vad händer när Xbox-fansen fått sina konsoler, hur ska Microsoft få resten att välja en Xbox One framför en Playstation 4? De har kort sagt en styv uppgift framför sig. Dessutom finns risken att Xbox One blir allt mindre viktig för utvecklarna som därmed nedprioriterar dess multiformatsversioner om det här fortsätter, vilket kan ge en nedåtgående spiral.

Sony å sin sida har alltså det angenäma problemet att folk vill ha fler konsoler än de kan tillverka. Så långt är allt väl, deras största utmaning ligger därför i att behålla intresset för konsolen uppe. Och det tycker jag faktiskt inte att de gör speciellt bra. De har varit långsamma med uppdateringar, släpper få spel och har faktiskt inte så förbaskat mycket på horisonten heller. Till viss del beror det på bristande resurser. Microsoft tycks ha insett stundens allvar och E3 kommer därför bli väldigt spännande.

Man får ändå förmoda att de menar allvar med sitt hypande på slutet och i slutändan tror jag ändå att det är spelen som säljer konsoler. Jag tror helt enkelt på en omotiverat stark E3 från deras sida, folk måste få spel att se fram emot och Xbox One får inte halka efter något mer eftersom det då antagligen blir omöjligt att ta ikapp utan osannolikt stora kostnader, vilket Microsoft garanterat inte är intresserade av. Nu säger jag absolut inte att Sony kommer ha en dålig E3 (för det kommer de inte), men generellt är det så att den som har något att bevisa och måste kämpa - också gör just det. Det är vanlig överlevnadsinstinkt.

För att summera säljer Xbox One väldigt bra, men det finns mörka moln på himlen, närmare än man tror. Sony å sin sida säljer grymt bra med Playstation 4 men är i den positionen att egentligen ingenting får gå fel eftersom de då troligen inte har resurserna att räta upp allt igen. Och det är mina fem cent om saken.

Tuff sits för Microsoft

Microsoft har en tuffare uppgift framför sig än det nog kanske ser ut som vid en första anblick, men också resurserna att åtminstone i teorin lösa det.

HQ