Svenska
Blog

Hur fan tänkte Microsoft

Skrivet av Jonas den 23 oktober 2007 kl 17:26

Året var 2001 och tidernas sämst bevarade hemlighet blev offentlig. Mjukvarutillverkaren Microsoft som mest hade gjort Windows och Office i olika versioner skulle göra en konsol. Sony tog över allt mer av vardagsrummet och Playstation-konsolerna körde ju inte Windows. Microsoft kunde bara inte låta detta ske.

Det blev starten till en miljardrullning utan dess like som först nu börjar ge något sags vinst. Microsoft har betalat ett otäckt antal miljarder för att kunna trycka tillbaka Sony från speltronen och det har tagit betydligt längre tid än man först räknat med. 100 miljoner hette det att den första Xboxen skulle sälja. En konsol som startade så dåligt att den kraftigt fick sänkas i pris samma år som den kom.

Facit blev runt 23 miljoner sålda konsoler och floppen var ett faktum, även om Xbox såklart redan då stoltserade med Xbox Live och en trave fina spel som inte fans till andra format (eller i vissa fall fanns men såg ohyggligt mycket fulare ut). Så långt allt väl och idel missberäkningar för Microsoft med den gamla Xboxen.

Men... Stort jävla men. All denna kapitalförstöring åsido. Hur fasen tänkte Microsoft när man knåpade ihop The Duke? Jag snackar om den första handkontrollen som följde med Xbox som gav folk värk i händerna av den enorma storleken, smärtor på fingertopparna av de hårda och vanvettigt utplacerade knapparna, träningsvärk av trögheten i L/R-knapparna samt en domnande känsla av en skakfunktion som mest av allt påminde om en normal tryckluftsborr. Dessutom hade den en enorm Xbox-loga i mitten med en billig plastkåpa över.

Större, värre, vräkigast samt en ganska erkänd avsaknad av känsla för stil. Så kan väl amerikansk design sammanfattas (även om jag kan gilla den för just detta) och det kan rakt av appliceras på The Duke som snabbt stötte på patrull. Den oanvändbara tingesten kunde inte säljas i Japan eftersom små tjejer inte nådde både knappar, analogspakar och L/R-knappar.

Det löstes genom en mindre handkontroll som var näst intill perfekt. Slankare, mer ergonomisk (den kunde inte gärna vara mindre ergonomisk å andra sidan), bättre knappar, triggers och analogspakar samt en skakfunktion som inte riskerade att skada skelettet. Dessutom hade den kvar de goda idéerna som trots allt fanns till The Duke som uttag för headset och minneskort i handkontrollen samt enormt långa sladdar och analogspakar med sanslös precision (en del av hemligheten bakom Halo om ni frågar mig). Efterfrågan om en likadan i väst var enorm och sedan Microsoft insett att deras koncept höll på att haverera släpptes en lätt modifierad version av den japanska Xbox-kontrollen kallad Controller S.

Tanken var först att sälja den parallellt med The Duke. Något som visade sig vara omöjligt eftersom ingen - otippat nog - ville ha en handkontroll som inte fungerade. Controller S tog över fullständigt och ersatte snart The Duke som försvann. Jag tror faktiskt inte ens Microsoft sålde ut lagret av aset utan skrotade de som fanns, så dålig var efterfrågan.

Idag har Xbox 360 enligt min ringa mening den bästa handkontrollen av de som finns idag (även om Wii-diton är svår/omöjlig att jämföra med) och den baseras naturligtvis på Controller S. Men under en omgång Halo: Combat Evolved i helgen letade vi fram alla Xbox-kontroller vi hade och det visade sig att det inte fanns Controller S så det räckte till alla. The Duke togs åter till nåder och vi lottade om vem som skulle dras med aset. Undertecknad förlorade, något som fortfarande känns i händerna tre dagar efteråt. Fy fan Microsoft, hur tänkte ni?

Hur fan tänkte Microsoft

The Duke i all sin tveksamma prakt. En hiskelig best, jämför storleken mot Dual Shocken...

HQ