Svenska
Blog

Sälja mest eller tjäna mest

Skrivet av Jonas den 7 januari 2008 kl 10:56

Jag hann nätt och jämt publicera nyheten om att Sony hakar på Microsofts tjänst Video Marketplace innan de första breven i brevlådan damp ned. Varför? Varför gör Sony såhär? Tror man inte på Playstation 3? Visst, jag hade väl egentligen på känn att breven skulle komma.

Likafullt blir jag ändå förvånad över hur många av våra läsare som tror att Sony (eller för den delen i precis lika hög grad Microsoft och Nintendo) är i spelbranschen för att sälja mest. Microsoft, Nintendo och Sony är ju i branschen för att tjäna mest. Ibland sammanfaller det med enorma kvantiteter, ibland inte.

Exempel på sistnämnda är konsolpriserna. Många frågar om och om igen varför konsoltillverkarna inte sänker priset. De enda om skulle ha utrymme för det utan vidare är Nintendo som tjänar enorma summor per såld Wii-enhet. Men Wii är en dundersuccé. Varför skulle Nintendo sänka priset på en produkt som säljer så bra att den över ett år efter premiären fortfarande kan vara svår att få tag på i butik? Det vore som att skänka bort pengar och vad ska Nintendo då ta till för vapen den dagen försäljningen tryter när man inte kan locka med sänkta priser?

Sedan har vi Microsoft som jag misstänker idag säljer Xbox 360 för ungefär vad den kostar att tillverka. Priset har visserligen sänkts en del sedan den lanserades, men inte i så hög grad att tillverkningskostnaderna skulle ha haft svårt att hänga med. Dock har de ju sitt pikanta kvalitetsproblem som drar ned helheten ändå, men Microsoft har ändå lyckats få till ett stadigt köpande från Xbox Live Marketplace, har en enorm försäljning av spel och samma för tillbehör. De skulle möjligen kunna sänka priset (och kommer göra det om Sony sänker) men mest sannolikt kommer Microsoft vilja behålla priset på denna nivå åtminstone till över sommaren. Deras sammantagna Xbox-förluster är helt enorma och varenda krona behövs för att fylla det enorma hål den gamla konsolen skapade.

Sony å sin sida har haft en enorm prissänkning. Framtvingad eftersom Playstation 3 inte sålde något vidare. Det finns skäl att tro att Sony gör stor förlust per såld Playstation 3 och ogärna sänker priset något mer den närmasta tiden. Men den säljer ändå hyfsat bra i Europa och Japan numera, även om det är långt ifrån forna Playstation 2-dagar.

Situationen är alltså att om Microsoft och Sony sänker priset kommer de förlora stora pengar per såld konsol. De säljer hellre färre konsoler och tjänar mer pengar än dumpar priset så illa att de inte kan göra vinst per såld konsol, även fast det givetvis skulle sälja ohyggliga mängder hårdvara om de båda kostade runt tusingen vardera. Ganska logiskt egentligen.

Tjäna pengar alltså. Det för oss tillbaka till MGM och United Artists som båda är Sonys filmstudios och som nu helhjärtat stödjer Xbox Live Video Marketplace med filmer att ladda hem. Filmer som kunde ha varit exklusiva till Playstation 3 när/om en liknande tjänst lanserats om moderbolaget Sony dragit hårdare i trådarna. Men det fungerar inte så.

Alla dessa bolag inom Sony-koncernen och alla större bolag har sin egen ekonomi att ansvara för. Alla har sin egen ledning som fått eget ansvar att fatta de beslut som anses vara bäst för företaget. Microsofts utvecklare/uppfinnare måste få alla sina projekt godkända på samma sätt som hos alla andra. Ett nytt projekt måste vara bärkraftigt och det gäller att hitta alla ställen där man kan tjäna pengar.

Det inkluderar en sådan tjänst som Video Marketplace. Sonys båda bolag hakar på för att de tror att de ska tjäna pengar på det hela (något de säkerligen kommer att göra). Att behålla filmerna för sig själv och invänta den motsvarande funktionen hos Playstation 3 hade bara varit korkat. På samma sätt är det Microsoft som gör VC-1-codecen till Blu Ray, inte för att de är korkade utan för att tjäna pengar på Blu Ray.

Företagen måste samarbeta för att växa och att insluta sig i sig självt och utesluta partners kommer ofelbart att leda till att man krymper. Inget företag har all expertis de behöver själva inom precis alla områden och så länge det är så kommer detta fortsätta. Räkna alltså med att Sonys bärbara datorer kommer fortsätta levereras med Microsoft operativsystem och att Sony kommer att tjäna pengar på Xbox 360-fansens filmtittande. Det är bra business, helt enkelt. Och det är det viktigaste.

Sälja mest eller tjäna mest

Rocky, en av många nya titlar som släppts till Video Marketplace. Men när kommer tjänsten till Sverige, Microsoft?

HQ