Svenska
Blog

Det våras för fighting

Skrivet av Jonas den 10 januari 2008 kl 02:57

Ärligt. Det finns inte mycket som slår att samla ihop mitt gamla kompisgäng för en hederlig spelkväll med massor av slagsmål. I våra yngre dagar släpade vi kassar fyllda med arkadstickar och Dreamcast-enheter varje helg. Capcom vs SNK 2, Super Street Fighter 2 Turbo, King of Fighters'98, Soul Calibur 2 (Gamecube-versionen med Dual Shock 2-adaptrar), Dead or Alive 3 och andra mer obskyra titlar.

Petter (vi har känt varandra läääänge) var med mellan varven liksom våra gamla Gamereactor-medarbetare Peter Bernadotte, Konrad Cronsioe och Tomas Mäki. Plus då vår programmeringskung Emil Hall som jag lärde känna genom gemensamma bekanta. Idag samlar jag fortfarande ihop mitt gamla kompisgäng, men numera blir det mest stora helgdagar som i mellandagarna under jul samt när jag fylde 30 i våras. Fortfarande lika kul dock även om vi blivit lite ringrostiga.

Men de senaste åren har digitala slagsmål varit en rätt trist historia. Dead or Alive 4 var inte lika fräscht som sin föregångare, Virtua Fighter känns bara trist och Soul Calibur 3 fastnade jag inte för alls. Och King of Fighters har helt gått åt skogen. Endast Tekken har väl egentligen haft ett kvalitetsmässigt lyft under svackan.

Därför känns det skönt att vi tycks gå mot en fantastisk era där vi, ni och alla andra som spelar TV-spel (det är inte mycket slagsmål på datorer dessvärre) kommer att spendera tiden med att slåss. Lite vinnaren står kvar, turneringar över Xbox Live och så vidare. För precis när jag nästan hade dödförklarat genren så kommer ett av de största rycken jag varit med om.

Vi snackar dels Super Smash Bros Brawl som går från klarhet till klarhet och innehåller fler coola funktioner än jag trodde var fysiskt möjligt. Vi snackar Tekken 6 som enligt rapporter från japanska arkadhallar är precis så skoj som vi hoppats på. Vi snackar ett Street Fighter IV där Capcom återigen beslutat sig för att göra serien mer tillgänglig för alla och ta tilbaka de figurer vi älskar... och vi snackar Soul Calibur IV.

Jag trodde väl inte att jag skulle säga så eftersom jag faktiskt inte sett fram emot denna veritabla tuttfest något vidare. Missförstå mig rätt, jag gillar tuttar, men alltför ofta används de för att maskera att något inte håller måttet. Men efter nattens utannonserade av att Darth Vader och Yoda ska vara spelbara kan jag inte längre hålla mig, det här kommer bara bli så bäst.

Kanske lärde sig Namco läxan efter Soul Calibur II som blev en dundersuccé. Stora dragplåstret var Link som fick Gamecube-versionen att sälja bäst av alla. Ett genidrag. Alla spelade Soul Calibur II och att hitta motstånd var busenkelt. Med Soul Calibur III tog man bort plojfigurerna och försäljningen tokdök.

Jag har fruktat att denna tendens skulle fortsätta i och med Soul Calibur IV. Men med dessa båda Star Wars-legenders hjälp kan det bara inte misslyckas. Jag törs redan nu fastslå att Soul Calibur IV kommer bli en dundersuccé och jag slår vad om en av mina (alltför många) njurar att det kommer få ett betydligt bredare genomslag än Soul Calibur III.

Kommersiellt? Absolut. Men sedan när är det fel att ge folk vad de vill ha och allra uppriktigast skiter jag i storyn. Jag vill inget hellre än att testa de nya figurerna så till den milda grad att jag kanske måste överge min gamle favorit Maxi. Soul Calibur IV lär som sagt bli en dundersuccé och motstånd kommer det inte saknas, varken i kompisgänget, på redaktionen eller online. Det har Namco Bandai sett till genom att göra spelet långt med anpassat för mainstream än jag vågat hoppas på.

Och med Ninja Gaiden II ute i höst håller ju Team Ninja faktiskt inte på med något egentligen. Massa obskyra projekt. Jag sätter en till njure på att nästa spel från dem till Xbox 360 blir Dead or Alive 5. Som sagt, det våras för fighting och jag är mer pepp att få slåss digitalt igen än på mycket länge. Må kraften vara med er, det kommer ni behöva.

Det våras för fighting

Visst, Star Wars-gänget kommer inte från riktigt samma universum som de andra. Men ärligt, vem bryr sig. Detta kommer bli grymt och jag ser för första gången sedan Dreamcast-tiden fram emot ett nytt Soul Calibur.

HQ