Svenska
Blog

Korsa inte strålarna

Skrivet av Jonas den 6 april 2008 kl 23:23

Förra generationen vann Sony totalt. Så överlägset att om man lägger ihop Gamecube och Xbox så når de tillsammans ändå inte upp till en tredjedel av siffrorna för Playstation 2. Som för övrigt fortsätter öka på avståndet och antagligen kommer att vara en storsäljare även julen 2009 (jag tror fortfarande på ryktet att Sony planerar en nysatsning på formatet snarare än att trappa ned).

Något gjorde alltså Sony rätt. Och det ordentligt. Exakt vad det här rätta var är svårt att sätta fingret på och det är säkerligen flera samverkande parametrar. Förutom Gran Turismo har Microsoft betydligt större profilspel som Halo och Gears of War och Nintendo ska vi så klart inte ens tala om. Förmodligen var det Sonys bredd som gjorde det till stor del. Ett svårdefinierat begrepp men Playstation 2 hade verkligen något för alla.

Därmed tilltalade man alla fans, och kanske mer viktigt, alla icke-fans. För även om det säkert är runt 20 miljoner riktiga entusiaster som köpt Playstation 2 är det sannolikt därmed drygt 100 miljoner icke-entusiaster. Och Sony hade något för dem med. Vi snackar Singstar, Buzz, Eye Toy och allt det där. Ni kan historien.

Därför är det väl inte så konstigt att Microsoft tog fram kalkeringspappret och satte sig vid ritbordet för att plagiera (och för all del även Nintendo). Man kan nästan se Bill Gates, Peter Moore, J. Alard och de andra på Microsoft framför sig med pannan i djupa veck: "Sony har många japanska rollspel, då ska vi också ha det. Sony har frågesportspel, då ska vi också ha det. Sony har en webbkamera, då ska vi också ha det. Sony har barnspel, då ska vi också ha det. Sony har familjespel, då ska vi också ha det."

Och så vidare. Man behöver inte vara något geni för att se vad Microsoft vill åstadkomma med titlar som Blue Dragon, Scene It, Live Vision-kameran, Viva Piñata och Banjo-Kazooie. De har helt enkelt gjort sin hemläxa och försökt få till det som gjorde Sony så framgångsrika. Därmed har Xbox 360 blivit ett format med mängder av nyskapande spel via Xbox Live Arcade och massor av japanska rollspel som konkurrensen mer eller mindre saknar helt.

Vad som är mer märkligt är att Sony tycks ha kastat sitt eget framgångsrecept i papperskorgen (där Nintendo hittade det, får man förmoda?) och gjort som Microsoft i omvänd riktning. Förra generationen hade Sony inget framgångsrikt actionspel i förstaperson, och det gick som bekant utmärkt. Till Playstation 3 satsar man istället järnet på... förstapersonsskjutare och action. Microsofts gamla paradnummer.

Så till den milda grad att Ratchet & Clank-tillverkaren Insomniac får multipelt mycket mer pengar för att göra blodiga förstapersonsskjutare istället för att revolutionera familjespelen igen och ursnälla Sly Cooper-utvecklaren Sucker Punch gör hårdkokta actionäventuret Infamous. Samtidigt jobbar Jak & Daxter-tillverkaren Naughty Dog på mer actionäventyr i Uncharted 2 istället för sådant man gjorde till Playtation 2. Allt sanktionerat av Sony. Hösten 2008 kommer det definitivt vara en Playstation 3 man ska ha om man gillar förstapersonsskjutare (nej, Gears of War 2 är tredjeperson, starta inte ens den diskussionen). Detta medan Microsoft istället kommer med familjespel som Banjo-Kazooie, rollspel som Fable 2 och strategispel som Halo Wars.

Upp och ned-vända världen? Klart är att både Playstation 3 och Xbox 360 säljer långt under förväntat. Playstation 3 har hittills gått sämre i Japan än Gamecube gjorde medan Xbox 360 är nere i Xbox-nivåer (ett annat uttryck för ingenting). I USA går det halvhyfsat för Xbox 360 och Playstation 3 har lossnat lite, även om det fortfarande är långt under en riktigt acceptabel nivå medan det i Europa är det omvända mot för USA. Fortfarande långt ifrån bra siffror dock.

Att Microsoft måste göra något för att få fart på försäljningen kan jag verkligen förstå. Att de inte lyckats fullt ut är väl knappast någon hemlighet heller. Men att Sony gått så hårt in för att efterlikna förra generationens store förlorare Microsoft kan jag absolut inte begripa. Inte köparna heller av försäljningen att döma. Jag kommer osökt att tänka på Ghostbusters där Egon Spengler förklarade att man inte får korsa strålarna eftersom det kan sluta "dåligt". Något Microsoft och Sony nu provat. Med dåligt resultat som följd. Man ska lyssna på Egon.

Korsa inte strålarna

"Don't cross the streams. It would be bad."

HQ