Svenska
Blog

Gör Nintendo för bra spel?

Skrivet av Jonas den 24 april 2008 kl 13:42

I min förra blogg där jag uttryckte min frustration över den blockiga Wii-grafiken dök det upp en annan intressant diskussion i kommentarerna efteråt. Nämligen varför det kommer så få tredjepartsspel till Wii med tanke på att det faktiskt är den konsol som säler överlägset bäst, och tillika en konsol som det är betydligt billigare att utveckla spel till än för konkurrensen.

Jag har ställt mig frågan förut och det finns faktiskt flera svar på den. Ett populärt svar på forum och liknande gör gällande att Nintendo själva gör för bra spel. Deras spel tar över helt och hållet och en normal Nintendo-ägare har säkert 70-80% spel utgivna av Nintendo själva i samlingen. Och absolut, det är säkerligen skrämmande för tredjepartsutvecklare.

Nintendo har fler spel än någon annan utvecklare som säljer groteskt bra. Bara en sådan sak som att världens två bäst säljande spelserier är just Nintendo-varumärken (Mario och Pokémon). Folk känner igen dem lika bra som Disney-figurer och en Mario på framsidan av ett spel är mer eller mindre en garant för ett storsäljande spel. Men i ärlighetens namn har ju praktiskt alla Mario-spel utanför plattformsserien sina övermän och Pokémon-liren som inte hör till samlarvärlden är näst intill usla.

Dessutom måste man ställa sig frågan om vad som är hönan och vad som är ägget? Hade Nintendos spel fortfarande sålt lika bra om Final Fantasy-serien kommit till Wii och om Grand Theft Auto haft ett naturligt hem till konsolen? Svaret på den hypotetiska frågan har jag såklart inte, men jag kan absolut tänka mig att det åtminstone skulle nagga försäljningen av Nintendos egna titlar i kanten.

Nijntendos starka varumärken är för mig kort och gott en del av sanningen, men långt ifrån hela. Nej, istället vill jag bland annat kolla längre bak till Nintendos gamla, allra mest hårdhänta, dagar. Microsoft och Sony sockrar och strösslar allt de kan för tredjepartsutvecklarna, medan Nintendo traditionellt behandlats som konkurrenter.

Redan på Mega Drive-eran hade Nintendos grepp om dem brutits och serier som bara kunnat spelas på en Nintendo-konsol blev plötsligt mindre exklusiva. När Sony slutligen lanserade Playstation försvann de sista lojala tredjepartsutvecklarna och med Nintendo 64 stod Nintendo nästan ensamma. Något som sedan dess mer eller mindre bestått.

Än idag anses Nintendo vara lite bökigare att jobba med och ha ett striktare regelverk för spel. Tittar vi bara på de senaste åren har Factor 5 hoppat av Nintendo-samarbetet för att liera sig med Sony (vilket blev en flopp och de kom sedan krypande tillbaka), Silicon Knights har lierat sig med Microsoft och Rare-historien känner väl alla till. Dessutom har nyligen stora delar ur ledningen för Retro Studios hoppat av och rykten om nedläggning finns.

Nintendos syn på tredjepartsutvecklare som något nödvändigt ont är säkerligen en del av orsaken till att så många väljer att inte jobba med dem. Men det finns fler aspekter på det dåliga tredjepartsstödet.

Exklusiva spel är en av dem. För att ett spel ska sälja till en Nintendo-konsol verkar det som att det behöver vara exklusivt. Stora tredjepartsprofiltitlar som Nintendo själva använder i sin marknadsföring går alltid hem, nästan oavsett kvalitet. Red Steel är ett exempel på exklusiv ospelbar smörja som Wii-ägarna kastade sig över och köpte i drivor. På samma sätt säljer även Square Enixs medelmåttiga Crystal Chronicles-serie (Final Fantasy) och dassiga spel som Sonic and the Secret Rings.

Inte kul att konvertera spel som Call of Duty eller Fight Night när Wii-ägarna lägger sina pengar på undermåligheter istället. Vilket mycket riktigt gjort att inte ens stora dräpartitlar som Call of Duty 4 kommit till Wii.

Sedan finns det en grej till. Och det är alla Wii-ägare. För det kommer trots allt en del tredjepartsspel till Wii. Det finns faktiskt utvecklare som försöker göra något bra som skänker variation till spelutbudet. Men spelen säljer inte. Inte alls faktiskt. Och är det någonting som mer än något annat styr vad man ska satsa på så är det försäljning. Enda sättet att verkligen få fler tredjepartsspel till Wii är är att faktiskt vidga vyerna och prova andra spel än Nintendos egna. Först då kommer utgivarna se att det finns en marknad för deras produkter, och först då kommer problemet lösas på allvar.

Gör Nintendo för bra spel?

Silicon Knights är en av alla de många utvecklare som vid något tillfälle lierat sig med Nintendo för att sedan dra sig bort ifrån dem helt. Dags att se över tredjepartspolitiken kanske, Nintendo?

HQ