Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Funderar på att göra "ostlördag" till videos- bra idé eller inte?

Skrivet av jonte91n den 11 april 2016 kl 21:01
This post is tagged as: Dog Soldiers, Ostlördag

Som ett par stycken av er här på GR kanske kommer ihåg så gjorde jag en jädrans massa actionfilmsrecensioner här på GR under titeln (ostlördag). Har extremt lite tid tyvärr å göra fler för tillfället men tänkte komma tillbaka till det sen när allt lugnat ned sig. Men vad jag fundera på är att göra allt till videoklipp och lägga upp det på youtube istället. Låter det som en bra idé? Är det någon som har lite tips om hur jag skulle kunna göra dem underhållande och bra?

Ha en schysst vecka!

Stardew Valley: Idyllisk terapi för hjärnan

Skrivet av jonte91n den 31 mars 2016 kl 10:04

Första bloggen på evigheter och det blir om ett jävla farming-spel...

Det har varit tungt här borta nu i och med en sinnessjuk press på att få en riktig monster-uppsats i arkeologi klar samt en del personliga nedgångar. Men nu tror jag att jag hittat lite terapi i och med det helcharmiga och äckligt beroendeframkallande spelet Stardew Valley. Detta spel är simpelt. Man får ärva en bondgård (i mitt fall kallad "Stavgard" efter ett av mina forskningsämnen) av sin gamla farfar som sjunger på sista versen och helt plötsligt kan man då lämna sitt kassa jobb på Wal-Mart för att börja odla grönsaker, fruktträd och föda upp allt från kossor till dinosaurier (?). I en värld där mobilerna förpestas av en massa äckliga farming-simulatorer så kanske detta lilla enpersonsutvecklade spel inte verkar så speciellt- men det är det.

Det är en fridfull värld, en trevlig by med 28 intressanta invånare som man sen lär känna väldigt väl efter ett tag, inte en jävla mikrotransaktion så långt ögat ser, massor att utforska, mycket att planera och uppgradera. Dessutom finns det alltid en liten skruvad charm och en sorts humor som förmedlas helt utan skämt. Man blir så glad av det lilla. Har äntligen skaffat mig tre kyckligar, expanderat gården så jag fått tag på ett kök, donerat ett tjugotal artefakter till byns museum, deltagit i byaktiviteter, spelat co-op med den introverta men mysiga Abigail, dödat slembollar i gruvorna i jakt på ädelföremål, fiskat ål i en sjö på natten etc etc etc. Inget låter speciellt, men det är ett sätt att komma bort från verkligheten på ett helt härligt vis.

Så nu efter att ha varit äckligt nära att springa in i en vägg så känns det som man springer åt andra hållet med Stardew Valley. Trodde aldrig att det kunde vara så bra som det faktiskt är. Årets spel-kandidat på fullt allvar faktiskt.

Klarat av Fallout 4, här är lite intryck! (INGA spoilers!)

Skrivet av jonte91n den 22 november 2015 kl 15:26
This post is tagged as: Fallout 4

Har nu spenderat över 80 timmar i Bethesdas senaste installation i det postnukelära ödelandskapet. Överlag en väldigt trevlig erfarenhet men samtidigt kan jag inte låta bli att vara lite besviken, Här är plus och minus!

+Väldigt trevlig spelvärld.
Det finns någonting magiskt med Bethesdas spel som gör att man lever sig in i spelvärldarna på ett väldigt unikt sett. Jag gillar att man infört mer variation när det kommer till miljöerna istället för att göra allt till en grön (F3) eller brun (F:NV) sörja. Bethesdas starkaste kort har således förbättrats.

+Förfinad action
Jag diggar den smidigare actiondelen av spelet. Betydligt mindre clunky än tidigare.

+Perksystemet
Även om det krävs en sjuhelvetes massa levlar för att faktiskt få tag på nåt roligt här så uppskattar jag det nya perksystemet trots att jag saknar de lite mer RPG-aktiga elementen när det kommer till uppgraderandet av sin karaktär. Jag gillar också att det är extremt lätt att gå upp i lvl så man inte har en nivåmätare som tickar på i evigheter.

+Crafting, basbyggandet
En av mina favoritaspekter i den här typen av spel är att slå ner bo-pelarna i backen och skapa sig sitt eget hideaway i världen. Det känns som om man gör ett riktigt fysiskt avtryck i spelvärlden och det uppmuntrar den kreativa sidan i en. Craftingen generellt men i synnerhet vapenmoddandet är helt överjävligt bra, har kokat ihop oändliga vapenkombinationer med direkt sinnessjuk eldkraft. Utan tvekan en av de trevligare överraskningarna som på allvar känns fräsch.

+Något bättre story och karaktärer!
Jag kan namnet på flera stycken av dem! Fortfarande mördande medelmåttigt storymässigt, men det är ett snäpp uppåt!

+ Codsworth säger ditt namn!
Extremt liten detalj som gör så mycket, industristandard tack!

Nu till det negativa

-Röstskådespelarna och dialogsystemet
Jag vet att bethesdas intention med att ha röstskådespelare till huvudkaraktären var för att få med ett större emotionellt djup mellan karaktärerna. Problemet är att karaktären inte på något sett påminner om mig vilket gör att jag kastas fullständigt ut ur illusionen av att vara en del av världen. Röstskådespelaren är dessutom kass (åtminstone den manliga) och kan förmedla ungefär lika mycket känsla som en diskborste. Lägg sedan dit de usla karaktärsmodellerna och ansiktsanimationerna så blir det inte bättre. Jag vill säga att det faller platt. Dialogsystemet har fördummats till absurdum där vad du väljer inte spelar någon större roll, det känns slött och en stor del av RPG-magin har blivit extremt ytlig. Back to basic önskar jag här, samt det klassiska-smidiga-fungerande dialogsystemet som inte gör det till ett smärre helvete att kommunicera med folk.

-Extremt få nyheter
Det slog mig väldigt hårt gällande kvalitetsnivån jämfört med The Witcher 3 när jag utforska en källare till ett hus som var bebodd av ett läskigt monster. Den dundra runt på övervåningen och omedelbart tänkte jag att det var en Deathclaw, vilket det var. Tjoho... Hade det här varit ett spel av CD project RED så hade man utnyttjat spelarens förutfattade meningar och introducerat ett nytt monster samt en cool backstory till vad den gör där. Men det är så förutsägbart eftersom Bethesda inte vågat göra någonting nytt gällande monster. Bortsett från en stor mygga och en tvåhövdad hjort. Come on!!! Mutationsaspekten gör att Bethesda har möjligheten att experimentera med sinnessjuka kreationer. Kreativiteten är det enda som sätter gränserna! Jag hoppas verkligen inte att det är det som faktiskt hänt.

-Risig grafik, AI och animation
Ja grafiken är riktigt medelmåttig. Värre än Skyrim enligt mig. Det är dags att pensionera den nuvarande grafikmotorn till något nytt. Bra miljödesign kan bara rädda en del och grafik spelar roll för att man ska kunna leva sig in i världen.

-Usel radio
Alla gamla klassiker är med. Och thats it. Hur svårt ska det vara att skrapa ihop flera låtar till radion? Man kan lägga till nya grejer utan att de behöver vara puns till atomkraft. Copyrighten kan väl inte vara så dyr? Plus ge radiokillen mer än en kvarts dialog. Det här en liten detalj som skulle kunna stör skillnad.

-Dålig bandesign
Gå dit, hämta det, Gå dit, döda det. Payday. Efter att The Witcher 3 har satt en ny skyhög standard gällande sidouppdrag så kan bandesignen inte ses som annat än patetisk i Fallout 4. Det finns så mycket kul man skulle kunna göra med den här seriens uppdrag. Den är weird till naturen, ha kul för fan!

Sammanfattning och betyg
Fallout 4 har en strålande värld och det har gjorts några pyttesteg i rätt riktig gällande story & karaktärer. Craftingsystemet och basbyggandet tillför en ny rolig detalj i spelet som jag ser fram emot att se mer av i kommande Bethesda-spel. Spelet dras ner av att leva för mycket på gamla meriter och inte våga ta serien framåt, både tekniskt och nyhetsmässigt. Dessutom har man dummat ner RPG-aspekterna för mycket. Man kan till skillnad från vad många tror förbättre actiondelarna utan att plocka bort rollspelsgrejerna. Jämfört med sina konkurrenter har Bethesda halkat rejält efter. Deras trumfkort ligger i sina fantastiska världar men frågan är hur länge mer det håller.

Även om spelet förtjänar 6/10 så måste jag slänga upp det en betygspinne eftersom spelet har "det", Jag gillar "det". Det räcker inte för att sparka upp spelet till 10/10 dock, inte ens nära, vad hände där? Bättre än Witcher 3, inte enligt min åsikt- men det är bara min.

7/10

Vad anser ni om Fallout 4?

Då var man 24 år då + världens klockrenaste trailer!

Skrivet av jonte91n den 11 november 2015 kl 23:31
This post is tagged as: Världens bästa trailer, Miami Connection

Då har man orkat med 24 år på den här planeten då. Fallout 4 hade perfekt timing. Har streckkört det i drygt 12 timmar idag. Det är inte så dumt faktiskt. Tänkte skriva en mer utförlig blogg om det vid ett senare tillfälle när jag hunnit köra mer om det finns intresse av det. Sämre kan man ha det.

Hade inte så mycket mer att säga om det men ville även lägga dit nåt kort och filmrelaterat. Vilket fick mig att tänka på vad som kan vara världens klockrenaste trailer. Machete är nog antagligen vinnaren, men det är jämnt mellan denna betydligt mer okända rulle:

Miami Connection från 1987, antagligen enbart känd för att Ubisoft tog låten Friends Forever därifrån å hade den i Far Cry 3: Blood Dragon. Det utspelar sig i ett Miami där alla kan kampsport. En frenetisk kamp mellan rockbandet Dragon Sound och deras kamp mot knarklangande motorcykelninjas! Trailern är bättre än filmen med fet marginal. Se och njut! Genomuselt trams när det är som bäst! Jag utmanar er att hitta en bättre trailer- GO!

https://www.youtube.com/watch?v=VpZu69OB2KM

JustAReview: The Phantom Menace (1999)

Skrivet av jonte91n den 31 oktober 2015 kl 21:06
This post is tagged as: JustAReview, Star Wars, Phantom Menace, Recension

Såja nu slängde jag ihop en ny filmblogg med en ny och anspråkslös titel. Eller ja ny och ny, det är en förlängning av det jag skrivit om tidigare men lite mer inkluderande.

Här är min nya betygsskala. Tycker det är onödigt med en 10/10-skala. Antingen rekommenderas den eller så rekommenderas inte. Ibland kan den vara ett episkt mästerverk eller misslyckande. Så fyra grader räcker.

FUCK YEAH!!= Rekommenderas mer än varmt, det är helt enkelt en strålande rulle. Se den för i helsicke! Goa grejer!
Rekommenderas=Helt okej!
Rekommenderas inte= Ingen höjdare.
BURN IT!!! BURN IT WITH FIRE!!! = Ett brott mot mänskligheten. Kan orsaka spontana kräkningar och självmordstankar.

Eftersom Star Wars Episode VII: The Force Awakens närmar sig med stora mammutsteg så tänkte jag hinna med att gå igenom samtliga Star Wars-episoder innan den 16 december. Först ut är då The Phantom Menace, en film som en del tycker är toppen- vilket är toppen för dem. Men för mig är den skräp så detta kommer bli en ganska redig sågning. Kan avslöja det redan från början. Men låt oss börja med storyn. Oh boy...Ni kan lika gärna skippa storydelen med tanke på att det är omöjligt att få ihop en sammanhängande text om det.

Story:

Vi börjar vår saga med att genom den sedvanliga rollern få reda på att två Jediriddare tänker hälsa på ett gäng fiskmonster på ett munkformat rymdskepp för att lösa en skattedispyt med handelfederationen. Vi får bara se en Jediriddare dock: Qui Gon Jinn (Liam Neeson) och en lärjunge Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor). Jag antar att den andra jediriddaren satt i rymdskeppet och mediterade eller något medan de andra två försökte sköta förhandlingarna- men jag tyckte det ändå var konstigt att nämna henom i introtexten om vederbörande inte ens är med i filmen. Aja. Våra två lasersamurajer blir ändå någorlunda varmt välkomna av en protkolldroid som av någon anledning kan lista ut att de är Jedier. Trots att de ser ut som alla andra i det här universumet med sina bruna mantlar. Kan det vara så att droiderna har en Midi-chloiran-detektor på sig? Hur visste den annars att de var jedi? Det förklaras inte heller i filmen. Medan Obi-Wan och Qui.Gon sitter och fikar sticker tidigare nämnda robot och delger sina misstankar för fiskmonstren som basar över Handelsfederationen. Och av någon outgrundlig anledning får de för sig att döda gästerna med gas. Något som skulle kunna fungera eftersom det etableras senare att de inte kan hålla andan hur länge som helst. Men omedelbart efteråt får våra efterblivna fiskkreatur för sig att man ska skicka in ett gäng för "att förstöra resterna av dem". Varför gasar man inte på bara? Och om man nu ska göra sig av med likdelar varför skickar man inte bara in en droid med en skyffel istället för en dysfunktionell armé? Sen är lasersvärdssvingandet och en soppa utan dess like i rullning.

Det finns an halv miljon problem med den här filmen, men låt oss börja med storyn. Jag fattar att hela idén med den är att senator Palpatine vill skapa en kris genom en invasion med handelsfederationen för att således kunna klättra uppåt i den galaktiska senaten. Problemet är att om man bara kikar lite närmare på den här premissen så fungerar den inte så bra. Först av allt får vi inte någon som helst information om vilken roll de olika parterna spelar det hela. Palpatine verkar ha lurat med Handelsfederationen på att invadera planeten Naboo för att få dess unga drottning Amidala/Padmé (Natalie Portman) att skriva på ett papper som gör deras invasion laglig. Eller hur? Jag är redan förvirrad. Om detta händer, vilket det logiskt sett borde göra om hon vill rädda sitt folk och sig själv, punkterar inte det Palpatines plan eftersom invasionen således inte längre är illegal och det finns ingen anledning att ge honom speciella befogenheter i senaten? Vet handelfederationen om Palpatines planer? De kan väl inte göra det eftersom deras mål går rakt emot varandra? Vad vill handelfederationen egentligen åstadkomma- vad tjänar de på planen? På vilket sett kan en blockering av handelsrutter kunna vara dem till gagn? Motstrider inte det hela poängen med deras verksamhet?

Sedan Qui-Gon och Obi-Wan hackat sig igenom en halv armé av droider så får de för sig att varna Naboo om invasionen, medan den pågår. Och av någon anledning (kommer använda den frasen många gånger) får de för sig att följa med en retarderad kanin vid namn Jar-Jar Binks ner i en undervattensstad. Sen åker de igenom planetens kärna för att nå sitt mål. Jag är helt okej med att en planet kärna består av vatten i en rymdfantasy-film. Vad jag inte förstår är varför handelsfederationen landade på andra sidan planeten under invasionen istället för precis utanför dörren hos Naboo? De saknar ju trots allt en armé så jag ser inte problemet. Jag förstår heller inte varför gunganerna skulle behöva vara oroliga eller bry sig om för en droidarmé vars enda militära mål ligger på andra sidan av planeten. Hur drabbar det dem? De bemödar sig ändå att vandra hela vägen till Naboo-staden för ett stort slag i slutet av filmen- jävlar vilken promenad.

Obi-Wan, Qui-Gon och Naboo-gänget lyckas teama upp senare och drar från planeten för att skaffa hjälp från senaten, vilket misslyckas och de tvingas landa på Tatooine. Av nån anledningen ska de "smyga" (med Jar-Jar Binks och Natalie Portman- lycka till) in till staden där för att hitta delar till skeppet. Vilket de tydligen enbart kan göra från en slemmig mellanöstern-stereotyp- åtminstone enligt honom. Men pengarna duger inte tydligen. Vilket nödvändigör ett podrace och introduktionen av Anakin Skywalker. Varför gick de inte bara till rymd-Forex? Nån borde kunna växla pengarna? Eller varför köpte de inte en resa från nån annan och då lova dem sjukliga mängder pengar? Som de gjorde med Han Solo I Star Wars? Varför.....Sen förstör man kraften, slänger in en idiotisk profetia och gör Jedis till osympatiska rövhål... NEJ JAG ORKAR INTE!!!! STORYN ÄR OBEFINTLIG, KLUMPIG OCH DUM BORTOM ALL RIM OCH RESON!!! Jag släpper den biten här, jag orkar inte gå igenom hela filmen.

Karaktärer:

Låt oss börja med huvudpersonen. Den som storyn kretsar över- som vi kan relatera till eller känna oss fascinerade av. En protagonist som det kallas i "Berättarteknik för Dummies". Basic när det kommer till de flesta genrer. Det finns ingen. Det är inte Obi-Wan, han är borta och häckar på ett skepp under halva filmen. Han är trist, omänsklig, humorlös, korkad, by the book. Det är inte Anakin, han dyker upp över en halvtimme in i filmen och har ytterst sporadisk koppling till storyn överlag. Alla bedrifter han gör är man misstag och utanför hans förstånd förutom podracingen Det är inte Qui-Gon även om han är med mest. Han är också trist, korkad, mindre by the book och omänsklig. Han saknar också en karaktärsutveckling. Han börjar from, korkad och trist och dör from korkad och trist. Så det är inte han heller. Jar Jar Binks är faktiskt den enda karatären här som har en riktig karaktärsbana, trist bara att han är den mest hatvärda f1ttan i hela galaxen. Så vi får väl komma till konklusionen att det inte finns en huvudkaraktär? Något av en miss. Det kunde enkelt ha handlat om Obi-Wan eller Anakin- men det får vänta till nästa film. Då har vi två huvudkaraktärer! Nån form av kompensation antar jag. Allas favorit, mig inkluderad. är Darth Maul men det är nog för att han har cool makeup samt inte säger något. För om det är något som sänker en karaktär så är det dialog av George Lucas. Den är direkt hiskelig här, men jag tänkte för variationens skull spara det klagandet till Attack of the Clones..

Problemet med att inte ha några bra karaktärer är att man inte bryr sig om vad som händer i filmen. Bryr vi oss om en karaktär så vill vi att de ska lyckas, vill vi att de ska lyckas så finns det spänning, finns det spänning finns det underhållning. Men det finns inga karaktärer så finns det ingen story och finns det ingen spänning finns det inget att hetsa upp sig för. Det är därför den hyllade lasersvärdsduellen i slutet är ganska tråkig, eftersom det sker mellan tre karaktärer man inte kunde bry sig mindre om. Det är snyggt koreograferat och det är flashy- men det är lite som att rassla med bilnycklarna framför ögonen på en katt. Superkoreografin tar bort all mänsklighet på något vis, det är långt ifrån lika medryckande som när Luke spårar ur och fullständigt manglar Vader i Episode 6. I Originaltriologin är lasersvärdsstriderna där för att driva på storyn, i prequelsen är den kassa storyn där för att driva fram specialeffekter. Fel håll enligt mig.

Annat:

Jag tror inte jag får plats med att skriva ner så mycket mer ärligt talat. Men specialeffekterna då? Hur är allt utanför karaktärerna och storyn? Phantom Menace är långt ifrån lika oinspirerad som Attack of The Clones. Det finns riktiga sets och lite hantverk i den, lite idéer, lite kreativitet- men ytterst ytterst lite. Men att vara tacksam för att filmen är bättre än Attack of the Clones är lite som att vara tacksam för klamydia. Det kunde ha vart mycket värre, men likt förbannat pissar man ståltråd. Datoreffekterna har börjat bli gamla redan skulle jag säga, men jag vill påstå att de är bättre än uppföljaren. Om det dock finns någonting som är positivt i hela filmen så är det utan tvekan soundtracket signerat vår tids Beethoven: John Williams. Duel of the Fates är sinnessjukt bra och det är kanske det enda som tillför Star Wars något positivt i filmen. Herrejävlar vilket soundtrack!!!

Sammanfattning!

En redig röra till film med i stort sett inga kvalitéer. Köp soundtracket.

Plus: John Williams
Minus: Story, Karaktärer, struktur, manus, filmning Jar Jar och så gott som allt. Förstör element av originaltriologin med. Verkar enbart finnas för att sälja leksaker och för att George Lucas är avundsjuk på rampljuset som Cameron fick för Titanic.

Betyg: BURN IT!!! BURN IT WITH FIRE!!!

Det var min första röriga (inte mitt fel!) recension om Star Wars, Jag är besviken och ogillar filmen starkt. Bilden ovan summerar ett flertal av problemen jag har med den. Men vad tycker ni om Phantom Menace? Gillar ni den (inget fel med det)- varför?

Ha det gött!

Här är en mycket bättre sågning av Phantom Menace signerat RedLetterMedia. De prickar in allt perfekt: https://www.youtube.com/watch?v=ho16PDZGzDM
Behind The Scenes- lägg märke till allas förvirrade och skeptiska blickar så fort George Lucas dyker upp med sin kaffemugg. Extremt talande om varför det gick åt helvete: https://www.youtube.com/watch?v=da8s9m4zEpo
Duel of the Fates- detta är konst: https://www.youtube.com/watch?v=Q5ZY8Fz9GGU