Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Någon som har erfarenhet med Game Maker-programmen?

Skrivet av jonte91n den 11 augusti 2014 kl 18:18
This post is tagged as: Fråga till GR, Spelskapande

Bortsett från några moddar till Oblivion så har jag inte pysslat med något annat än att spela spel. Men jag är samtidigt lite småsugen på att sätta igång några små mysiga spelprojekt som jag kan ägna all min lediga tid på. Det är inte tänkt att vara något raffinerande eller ens i 3D.

Men eftersom jag saknar både kunskap och begåvning när det kommer till programmering så kollar jag runt efter lite alternativ. Game Maker tycks vara ganska populärt och folk tycks göra snygga saker med det så jag är helt enkelt lite nyfiken på om det är någon här som har erfarenheter med det programmet eller liknande? Hur har det fungerat och vad finns det för begränsningar?

Jag vill främst göra ett litet 2D Indiana Jones-spel i samma stil som Link to the Past. Med fokus på utforskande och pussel. Är det något som är möjligt i Game Maker? Har även funderingar på plattformsspel och point&click. Allt i 2D som sagt.

I framtiden har jag för avsikt att läsa mer om programmering via universitetet och så men tills dess kanske detta är ett alternativ?

Har varit ute och rastat långbågen!

Skrivet av jonte91n den 28 juli 2014 kl 14:12
This post is tagged as: Bågskytte, Långbåge

Lycka och glädje! Äntligen kunde man skjuta lite långbåge igen!

Det var tidigt i morse som jag begav mig ut i ett regnigt Visby med åskan hängandes i horisonten. Målet med resan var enkel, att uppsöka en från bågskytteklubben för att köpa lite nya pilar. Resan fram och tillbaka tog över 3 timmar vilket resultera i lätt ömmande fötter.

Men det var värt det. För nu har jag 6 st strålande lokaltillverkade nya pilar till min kära långbåge. Bågens sträng har tvinnats om för att kunna nocka pilarna bättre. Och inte nog med det så fick jag skjuta ett bra tag för första gången sen April. Vilket dessutom gick bra och alla pilarna hamnade överraskande tätt bredvid varandra.

Still got it! En bra förmiddag!

GTA VI och Red Dead 2 kan vänta. Jag vill ha ett nytt Bully!

Skrivet av jonte91n den 27 juli 2014 kl 16:40
This post is tagged as: Kära tomten..., Bully 2

Nu under helgen har jag kört igenom ett Rockstarspel som jag inte kört riktigt tidigare. Nämligen Bully från som släpptes 2006 till Playstation 2 och sedan 2008 på Windows.

Kortfattat handlar spelet för omväxlings skull inte om en vuxen karaktär utan om Jimmy Hopkins, en student vid Bullworth Academy. Skolan är en enda röra med mobbare precis överallt och Jimmy får för sig att försöka ena skolans olika grupperingar för att uppnå fred. Samtidigt som man måste klara av skolans förpliktelser.

Rockstar gör det de kan bäst, skapa intressanta karaktärer och story genom att ta stereotyper och dra dem tills dess yttersta logiska gräns vilket resulterar till en hel del skön humor och satir. Det är mest tydligt när man ser på de olika grupper på skolan som man har å göra med. Nördarna har glasögon, dålig hållning, är sängvätare och gillar rollspel. Atleterna är korkade muskelberg med lika många nummer i IQ som jag har i skostorlek. Rikemansbarnen är oerhört högtravande och deras rika föräldrar är kusiner sen syskonäktenskap blev olagliga. Greasers är fordonsintresserade muppar med baconfrisyrer. Townies är folk som är utkastade från skolan.

Likaså är det med lärarna. Musiklärarinnan är hippie, engelskaläraren är alkoholist och idrottsläararen är en sexistisk slemboll som har en sadistisk fascination av dodgeball. Mattanten spottar i maten.

Jag vill verkligen highlighta strålande karaktärer, ett fantastiskt användande av stereotyper för komisk effekt, en bra story och ett underbart soundtrack. Dessutom gillar jag hur de löst uppdragsdesignen eftersom de inte kan innehålla automatvapen och bilar. Snarare mopeder, cyklar och slangbella. Man har varit tvungen att vara mer kreativa med uppdragsdesignen vilket lett till ett större fokus på story och bisarra upplägg. Jag gillar dessutom att man ständigt blir belönad för allt man gör med nya vapen, nya kläder, nya förmågor. Det är tillfredställande på ett sätt som inte GTA är, det påminner snarare om Read Dead ur det perspektivet.

Det finns en mängd problem också men jag skulle vilja se en uppföljare ändå. Hellre Bully 2 än GTA VI och Red Dead 2. Jag skulle vilja se ett spel som tar plats på College dock så de kan beröra lite mer mogna teman- det hade varit awesome!

Har ni kört Bully? Vad tyckte ni om det? Vad vill ni se i en uppföljare?

Spelvapen vi minns! (4)

Skrivet av jonte91n den 25 juli 2014 kl 16:05
This post is tagged as: Spelvapen vi minns!, Dead Island: Riptide

Är det något som minns det här? Tekniskt sett kanske inte ett vapen men jag tycker ändå att det gills.

Spelvapen vi minns (4)
Jump-kick

Från: Dead Island: Riptide

Dead Island är långt ifrån mitt favoritspel. Det är faktiskt ganska trist till och med. MEN i Dead Island: Riptide fanns det en attack som gjorde det möjligt att faktiskt njuta av spelet i timmar! Anledningen stavas Jump-Kick... eller något åt det hållet.

Lite ändrades i Riptide gentemot första spelet men det feta undantaget var förmågan att ta sats, springa och hoppa för att sedan sparka zombisarna i plytet. Detta blev lätt beroendeframkallande eftersom ragdollssystemet fungerar rätt så fint. Ofta fick attacken fienden att flyga flera meter in i möblemanget vilket fick deras kroppsdelar att flyga överallt. Sparka zombies har aldrig varit roligare!

Det var det bästa, och enda, jag kommer ihåg från Riptide. Underbart!

Machetes är inget värda jämfört med några hårda kängor!

Spelvapen vi minns! (3)

Skrivet av jonte91n den 24 juli 2014 kl 17:24
This post is tagged as: Castlevania, Spelvapen vi minns!, Symphony of the Night, Crissaegrim

Eller borde minnas. Här är ytterligare en hälsosam dos av spelvapensnostalgi!


Spelvapen vi minns 3:
Crissaegrim och Shield Rod

Från: Castlevania: Symphony of the Night (1997)

Symphony of the Night är ett av de bästa spelen genom tiderna, punkt slut. Bortsett från genial design, strålande soundtrack, ca 150 olika fiender och läcker grafik så har spelet en uppsjö med briljanta vapen och utrustning. Det är väldigt få grejer man plockar upp i Symphony som inte är värda att testa. Mina favoritvapen är tveklöst svärdet Crissaegrim och strax därefter Shield Rod.

Crissaegrim är mig veterligen det enda vapnet i spelet som kan användas samtidigt som man springer. Attackerna med svärdet består av en rad blixtsnabba hugg som gör processen kort med fienderna. Så kort faktiskt så det är lätt att besegra sista bossen på under minuten med det. Men det kan vara en plåga att få tag på. Om man vill få tag på det bör man ha lite grejer som ökar "luck" och sedan bege sig till det uppochnedvända biblioteket (som är en enda stor trollkarlen från oz-referens). I biblioteket svischar det runt ett gäng äckelpäckliga spöken, kallade Schmoos, som har en liten liiiiten chans att släppa svärdet om de dör. Det kan ta allt från sekunder till timmar (seriously) att äntligen få tag på det. Men får man tag på det så kan man se fram emot en sjuhelvetes powertrip.

Shield Rod däremot är en stav som man kan plocka upp i Colosseumet. Denna har en mängd olika funktioner som ändras beroende på vilken sköld man har i andra handen. Dessa specialattacker kan vara allt från en boost till att man summonar lite hjälp. Ett unikt, coolt och väldigt användbart vapen.

Bring on ze pain! Men undvik Lords of Shadow 2!

BETA +