Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Kanske första gången jag kommer köpa ett spel för mer än 1000 spänn

Skrivet av jonte91n den 1 september 2014 kl 00:07
This post is tagged as: The Witcher 3: Wild Hunt

Till i princip varenda spel som kommer ut nu för tiden så finns det ofta specialutgåvor. Och i princip varenda gång kunde jag inte bry mig mindre. Oftast är det inte mycket mer än ett mycket dyrare spel med lite koncept art och krimskrams. Priset brukar sällan representera värdet.

Men för första gången är jag faktiskt lite intresserad och det gäller kommande The Witcher 3: Wild Hunt. Utvecklaren CDprojectRED är kanske den mest generösa och hyggligaste spelutvecklaren i världen nu när Valve taggat ned rejält på spelfronten. Ett föredöme för spelbranschen. Trots att jag som trogen fan får en skaplig rabatt på det kommande spelet så vill jag stödja dem genom att köpa Collectors Edition, vilket antagligen- utöver spelpriset- blir en tusenlapp extra.

Sen får man ju en tjusig staty av Geralt som spöar skiten ur en Griffin vilket skulle se läckert ut på mitt skrivbord, Och en cool medaljong- vilket vore toppen till medeltidsmarkanden.

Någon som har erfarenhet med Game Maker-programmen?

Skrivet av jonte91n den 11 augusti 2014 kl 18:18
This post is tagged as: Fråga till GR, Spelskapande

Bortsett från några moddar till Oblivion så har jag inte pysslat med något annat än att spela spel. Men jag är samtidigt lite småsugen på att sätta igång några små mysiga spelprojekt som jag kan ägna all min lediga tid på. Det är inte tänkt att vara något raffinerande eller ens i 3D.

Men eftersom jag saknar både kunskap och begåvning när det kommer till programmering så kollar jag runt efter lite alternativ. Game Maker tycks vara ganska populärt och folk tycks göra snygga saker med det så jag är helt enkelt lite nyfiken på om det är någon här som har erfarenheter med det programmet eller liknande? Hur har det fungerat och vad finns det för begränsningar?

Jag vill främst göra ett litet 2D Indiana Jones-spel i samma stil som Link to the Past. Med fokus på utforskande och pussel. Är det något som är möjligt i Game Maker? Har även funderingar på plattformsspel och point&click. Allt i 2D som sagt.

I framtiden har jag för avsikt att läsa mer om programmering via universitetet och så men tills dess kanske detta är ett alternativ?

Har varit ute och rastat långbågen!

Skrivet av jonte91n den 28 juli 2014 kl 14:12
This post is tagged as: Bågskytte, Långbåge

Lycka och glädje! Äntligen kunde man skjuta lite långbåge igen!

Det var tidigt i morse som jag begav mig ut i ett regnigt Visby med åskan hängandes i horisonten. Målet med resan var enkel, att uppsöka en från bågskytteklubben för att köpa lite nya pilar. Resan fram och tillbaka tog över 3 timmar vilket resultera i lätt ömmande fötter.

Men det var värt det. För nu har jag 6 st strålande lokaltillverkade nya pilar till min kära långbåge. Bågens sträng har tvinnats om för att kunna nocka pilarna bättre. Och inte nog med det så fick jag skjuta ett bra tag för första gången sen April. Vilket dessutom gick bra och alla pilarna hamnade överraskande tätt bredvid varandra.

Still got it! En bra förmiddag!

GTA VI och Red Dead 2 kan vänta. Jag vill ha ett nytt Bully!

Skrivet av jonte91n den 27 juli 2014 kl 16:40
This post is tagged as: Kära tomten..., Bully 2

Nu under helgen har jag kört igenom ett Rockstarspel som jag inte kört riktigt tidigare. Nämligen Bully från som släpptes 2006 till Playstation 2 och sedan 2008 på Windows.

Kortfattat handlar spelet för omväxlings skull inte om en vuxen karaktär utan om Jimmy Hopkins, en student vid Bullworth Academy. Skolan är en enda röra med mobbare precis överallt och Jimmy får för sig att försöka ena skolans olika grupperingar för att uppnå fred. Samtidigt som man måste klara av skolans förpliktelser.

Rockstar gör det de kan bäst, skapa intressanta karaktärer och story genom att ta stereotyper och dra dem tills dess yttersta logiska gräns vilket resulterar till en hel del skön humor och satir. Det är mest tydligt när man ser på de olika grupper på skolan som man har å göra med. Nördarna har glasögon, dålig hållning, är sängvätare och gillar rollspel. Atleterna är korkade muskelberg med lika många nummer i IQ som jag har i skostorlek. Rikemansbarnen är oerhört högtravande och deras rika föräldrar är kusiner sen syskonäktenskap blev olagliga. Greasers är fordonsintresserade muppar med baconfrisyrer. Townies är folk som är utkastade från skolan.

Likaså är det med lärarna. Musiklärarinnan är hippie, engelskaläraren är alkoholist och idrottsläararen är en sexistisk slemboll som har en sadistisk fascination av dodgeball. Mattanten spottar i maten.

Jag vill verkligen highlighta strålande karaktärer, ett fantastiskt användande av stereotyper för komisk effekt, en bra story och ett underbart soundtrack. Dessutom gillar jag hur de löst uppdragsdesignen eftersom de inte kan innehålla automatvapen och bilar. Snarare mopeder, cyklar och slangbella. Man har varit tvungen att vara mer kreativa med uppdragsdesignen vilket lett till ett större fokus på story och bisarra upplägg. Jag gillar dessutom att man ständigt blir belönad för allt man gör med nya vapen, nya kläder, nya förmågor. Det är tillfredställande på ett sätt som inte GTA är, det påminner snarare om Read Dead ur det perspektivet.

Det finns en mängd problem också men jag skulle vilja se en uppföljare ändå. Hellre Bully 2 än GTA VI och Red Dead 2. Jag skulle vilja se ett spel som tar plats på College dock så de kan beröra lite mer mogna teman- det hade varit awesome!

Har ni kört Bully? Vad tyckte ni om det? Vad vill ni se i en uppföljare?

Spelvapen vi minns! (4)

Skrivet av jonte91n den 25 juli 2014 kl 16:05
This post is tagged as: Spelvapen vi minns!, Dead Island: Riptide

Är det något som minns det här? Tekniskt sett kanske inte ett vapen men jag tycker ändå att det gills.

Spelvapen vi minns (4)
Jump-kick

Från: Dead Island: Riptide

Dead Island är långt ifrån mitt favoritspel. Det är faktiskt ganska trist till och med. MEN i Dead Island: Riptide fanns det en attack som gjorde det möjligt att faktiskt njuta av spelet i timmar! Anledningen stavas Jump-Kick... eller något åt det hållet.

Lite ändrades i Riptide gentemot första spelet men det feta undantaget var förmågan att ta sats, springa och hoppa för att sedan sparka zombisarna i plytet. Detta blev lätt beroendeframkallande eftersom ragdollssystemet fungerar rätt så fint. Ofta fick attacken fienden att flyga flera meter in i möblemanget vilket fick deras kroppsdelar att flyga överallt. Sparka zombies har aldrig varit roligare!

Det var det bästa, och enda, jag kommer ihåg från Riptide. Underbart!

Machetes är inget värda jämfört med några hårda kängor!

BETA +