Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Önskemål till The Elder Scrolls VI

Skrivet av jonte91n den 20 mars 2014 kl 23:38

Om jag ska vara helt ärlig så golvade inte Skyrim mig lika mycket som Oblivion eller Morrowind (som jag dessutom lirade efter Oblivion). Jag var inte lika intresserad av världen, brydde mig inte lika mycket. Nu är Skyrim riktigt bra såklart, har spenderat flera hundra timmar i det- men ändå. Jag tänkte helt enkelt göra en liten checklista över vad jag skulle vilja se i nästa installation i Elder Scrolls-serien. Multiplayer är definitivt inte med på den dock!! Ber om ursäkt på förhand för att jag kanske kommer låta negativ om Skyrim, jag älskade det spelet men ändå. Det har brister.

1. En bra story

Nej jag har inte mycket till övers för storyn i något av Elder Scrolls-universumet. Det är inte det som varit det intressanta i något av spelen. Universumet, all lore är riktigt intressant- men mainquestet- nej. Visst är det en powertrip att bli Dragonborn, men annars är det inte fullt så intressant. Stormcloak vs Imperiet storylinen är helt ointressant.

2. Intressanta karaktärer

En av anledningarna till att storyn inte greppade tag i mig är att karaktärerna var helt menlösa. Jag kan räkna upp kanske några karaktärer på rak arm (Sheogorath)- men inte ens de spelade någon roll (förutom Sheogorath- jag förblir din lojale tjänare!!). Spelvärlden har kommit så långt med att skapa karaktärer som man bryr sig om, med starka backstorys och flera lager till dem. TES är långt efter på den här punkten vilket jag skulle säga är extremt ovanligt bland RPGs. The Witcher, Dragon Age: Origins, de klassiska Final Fantasy-liren etc är ljusår bättre på den punkten. Varför inte skaffa intressanta companions? Eller varför inte ett helt gäng av dem?

3. Konsekvenser

Ens handlande är helt utan konsekvenser i Skyrim. Inte minst tydligt är det när det kommer till konflikten mellan Stormcloaks och Imperiet. Det enda som händer är att de som fått sina städer attackerade av mig säger att "ja det var väl tråkigt". Man skulle ju kunna tro att ett inbördeskrig skulle få folk att ändra synen på en, men nej. Sen kan man ju få lite böter också, eller lite fängelsetid- det är alltid något. Men ett ständigt problem i Skyrim är att det man gör aldrig spelar någon som helst roll. Ytterligare en faktor som nästan alla bra rollspel får till. Därmed efterlyser jag ett system som fixar det.

4. Skala

Ur vissa aspekter när det kommer till skala har Skyrim lyckats bra. De enorma bergiga miljöerna, de majestätiska vyerna som spelet bjuder på är alltid lika imponerande. Men detsamma kan man inte säga om resten av spelet. Värsta exemplet är slaget om Whiterun som ska föreställa en stor batalj med max 15 karaktärer på skärmen samtidigt. I Skyrim är det förståeligt dock med tanke på den begränsade kapaciteten att klara flera saker samtidigt. Men i nästa generation finns det inga ursäkter. The Wicher 2 sopar banan med Skyrim på den punkten redan 5 minuter in i spelet.

5. Spellcrafting måste återkomma

Jag tror att det var fler än jag som skrapade ihop till de mest överdrivna spellsen någonsin i Oblivion, klättrade upp för ett berg med en häst för att sedan skicka iväg nämnda hästkrake i eldboll ned för ett brant stup. Att denna funktion försvann är helt absurt.

6. Bättre spells rent allmänt. Oblivions utbud- Skyrims stil.

Skyrim var rejält mycket bättre än Oblivion när det kommer till hur det är att kasta spells i spelet. Oblivion hade däremot ett enormt utbud och väldigt många nivåer på hur kraftfulla de är. Jag hade gärna sett en überkraftig variant av den grundläggande spark-attacken i Skyrim. Mest för att leva ut mina Star Wars-fantasier.

7. Bygg, bygg, bygg. Från koja till slott. Kanske mer?

Jag tillhör de som älskar att bygga saker i spel samt köpa fastigheter. Jag tror det är pågrund av min kärlek till gamla stategispel. Eller Lego...Nåt är det. Men jag gillar att lämna mitt eget avtryck på världen, att ha något krypin som man kan kalla hemma. Någon form av bas för ens äventyr. I och med Hearthfire finns det numera en möjlighet att bo i alla områden i Skyrim. Möjligheten att bygga sitt egen mansion är väldigt trevligt, dessvärre är det inte så kanonbra gjort. Möjligheterna att bygga är väldigt begränsande och saknar variation. Något som jag skulle älska att se är att möjligheten fanns att bygga mycket mer än så. Ibland kanske jag bara vill ha en liten stuga att slänga in alla mina tomater i. Ibland kanske jag vill ha ett enormt slott. Kanske grunda en mindre by, med smedjor, en krog, kanske några gårdar. Något ska man väl fan ha för att rädda världen hela tiden?!

8. Outforskade områden

En anledning till att jag älskade både Bloodmoon och Shivering Isles är att de tog det som gör TES-spelen som bra till det yttersta. Det är områden som verkligen väcker upptäckarglädjen i en. Självfallet är hela Skyrim till för att upptäckas- och alla andra spel i serien också. Men jag gillar det här med att vara först i ett land som nästan ingen i den vanliga spelvärlden varit i heller. De är lika nya inför det som jag som spelare.Förslagsvis gör man som i Morrowind, att ett rikt bolag vill sponsra utforskning av fjärran länder för eventuella resurser. Som i Bloodmoon och Raven Rock. Kanske det är dags att utforska en liten del av de andra kontinenterna som finns i TES-universumet. Nu pratar jag inte nödvändigtvis om ett gigantiskt område, även om det vore trevligt, men det vore kul att få en glimt om vad som finns utanför Tamriel. Det vore mysigt mystiskt. Kort sagt, gör om Bloodmoons koncept.

9. Bättre ljuddesign

Skyrim har verkligen inte dålig ljuddesign och definitivt inte ett dåligt soundtrack. Men däremot finns det smådetaljer som jag verkligen gillar i vissa moddar till spelet. Ett favoritexempel är en mod som påverkar ljudet i grottorna. Vad modden gör är att lägga dit små ljud som skvallrar om vad som kommer dyka upp i dem. Draugerskeletten avslöjar sig genom att man hör avlägsna hesa viskningar i bakgrunden. Om det finns vampyrer i närheten hörs fladdermöss. Spindlar låter som... spindlar. Det är en liten touch som ger stor effekt enligt mig. Dessutom mer ljud runt om i naturen vore bra. Bara smådetaljer.

10. En riktigt exotisk ny värld.

Summerset Isles eller Elsweyr är mitt önskemål. Hur mycket jag än ogillar alverna så vore Altmers högsäte säkert en fascinerande plats, likaså Khajiiternas hemland. Ärligt talat så spelar det ingen större roll vad de väljer- jag är säker på att det kommer bli fantastiskt. Att bygga maffiga världar är ju trots allt det som gör The Elder Scrolls så jäkla bra!

Vad vill ni se i nästa Elder Scrolls? Vilka detaljer vill ni att de ska ha med? Vilka nya spelmoment? Är mina åsikter helt åt helvete? Stämmer ni in på några punkter?

Top 10- "nu-jävlar"-spelmusik

Skrivet av jonte91n den 30 januari 2014 kl 23:54
This post is tagged as: Spelmusik, Lista, Soundtrack

Det finns de där låtarna i spel som får en att tänka att "nu jävlar gäller det". Låtar som gör att man går igång och blir inspirerad av att fortsätta spela. Här tänkte jag lista 10 utav mina favoriter. Listan är i någorlunda ordning även om vissa favoriter skiftar då och då. Vill jättegärna höra vilka låtar som får ert adrenalin att flyga i taket! Det här är inte en lista över de bästa soundtracken någonsin, utan snarare över de där låtarna som verkligen inspirerar en att ge järnet.

10. One they fear- The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeramy Soule.
http://www.youtube.com/watch?v=8HAjE19IJwg

Jag var antagligen långt ifrån den enda som fick hjärtklappning när det numera klassiska Skyrim-themet introducerades i spelet första trailer. Men ännu bättre blev det när den här låten spelades i spelet samtidigt som man köttade drakar för allt vad tygen höll. Anledningen att den inte är högre upp på listan är att den är lite väl tillbakadragen, det kunde varit ett snabbare tempo.

9. Fight Theme- Mike Tyson Punch Out
http://www.youtube.com/watch?v=VE8vKLEK6A8

Det här themet är extremt simpelt, men trots det blir jag aldrig trött på att lyssna på det. Diggar det rejält trots att jag aldrig ens spelat Punch Out.

8. The Assassin Looms- The Witcher. Adam Skorupa
http://www.youtube.com/watch?v=2ccuBbSTL6k

The Witcher-serien kan få både Dragon Age och Elder Scrolls att stå å gråta i ett hörn. Första gången jag riktigt fastnade för serien var dock på banan som innehöll en mordisk spökhund. Den här låten spelades precis i början av den sektionen av spelet och bidrog till att jag gillade den desto mer. Konstigt nog fanns den inte med på första spelets soundtrack men tackolov dök det upp på uppföljaren.

7. Main Theme- Assassins Creed IV: Black Flag. Brian Tyler
http://www.youtube.com/watch?v=1JudtkSaTuE

"Aldrig mer!" Utbrast jag, förbannad och besviken, när jag permanent raderade Assassins Creed III från mitt spelbibliotek. Jag tänkte inte lira serien mer, var helt färdig med den. Men sen lyckades jävlarna på Ubisoft fånga mitt intresse genom det här spelets fantastiska soundtrack.

6. Draculas Castle (Alucard's Theme)- Castlevania: Symphony of the Night
http://www.youtube.com/watch?v=dh1qqLbuBww

Har nyligen börjat lira Symphony of the Night på Playstation Vita och måste säga att det är rätt så fantastiskt. När den här låten börjar spelas vid Alucards introduktion i spelet var jag fasst. Den spelas dessutom innan man döden snott alla ens krafter vilket gör att man förstör alla helveteshundar i ens väg utan ansträngning. Man känner sig övermäktig och allmänt badass.

5. One Winged Angel- Final Fantasy VII.
http://www.youtube.com/watch?v=qDD-iYkHBhc

Tillhörde faktiskt de ytterst få som aldrig hört den här låten förrän bara för något år sedan då jag körde igenom spelet för första gången (På PS Vita). Därmed fanns det inte några nostalgiglasögon inblandade. Trots det är slutstriden mot Sephiroth ackompanjerad med den här låten ett av de mest episka spelminnena jag har. Med tanke på hur sista banan är upplagd finns det få spel som lyckas fånga den där "allt-eller inget" känslan på samma sätt.

4. Questionable Ethics 1- Black Mesa. Joel Nielsen
http://www.youtube.com/watch?v=FtTmiYA5D4k

Rent logiskt sett är Black Mesa det bästa spelet som någonsin gjorts då det faktiskt förbättrar en hel del från original-Half-Life. Tempot är något bättre. Även om Valve redan 1998 var mästare på ljuddesign så har de sällan haft minnesvärda soundtrack. Modding-teamet bakom Black Mesa ändrade det här lite i och med den här låten. Låten är långt ifrån lika bra som många andra låtar i den här listan, men vad som gör den så oerhört bra är tillfället då den spelas. Det sker precis efter en längre och relativt lugn del i spelet då man ska rädda ett antal forskare för att öppna entrédörren till Black Mesa. Till skillnad från Half-Life så avslutas den sektionen i spelet med ett bakhåll i vilket soldater stormar byggnaden från alla hörn och kanter. Det tillhör ett av de bästa actionmomenten jag någonsin kört i ett spel. Samtidigt spelas den här låten och det är ett av de mest adrenalinfyllda ögonblicken i något spel någonsin. Fy fan vad bra det är!!

3. The Guardian Theme- Darksiders 2- Jesper Kyd
http://www.youtube.com/watch?v=BMWNFGEp_7Q

Jesper Kyd är nog mer känd för sitt arbete med Assassins Creed-spelen, men hans bästa soundtrack är enligt mig den här låten till Darksiders 2. Den spelas i spelets två bästa delar, introt och bosstriden med kolossen. Även om spelet enligt mig inte var riktigt så bra som det kunde ha varit så kommer den här låten för evigt etsa sig fast i minnet. Konstigt nog går den inte att hitta på spelets officiella soundtrack på spotify. Ett mysterium. Länken ovan innehåller dessutom en riktigt cool video!

2. Halo 2 Theme - Halo 2. O'Donnell/Salvatori.
http://www.youtube.com/watch?v=m_cwHnQ7Xsg

Jag tillhör verkligen inte Halos stora fanskara, men det här soundtracket slår det mesta. Allt är i stort sett perfekt. Kören i början, trummorna som får upp hjärtklappningen rejält och såklart Steve fuckin Vai på elgitarr. Vad mer kan man begära?

1. Unbreakable Determination - Ninja Gaiden.
http://www.youtube.com/watch?v=v8uGdjK5VA4

Har aldrig ägt ett NES och har därmed aldrig lirat det här spelet. Men trots det råkade jag snubbla över soundtracket till första Ninja Gaiden. Hela soundtracket är verkligen perfekt, samt innehåller unika låtar för alla olika moment i spelet vilket jag antar inte kan ha varit vanligt på NES. Det är definitivt inte vanligt att det blir såhär bra. Den här låten på bana 4-2 (samt eftertexterna) är dock helt klart min favorit. Låten har ett fantastiskt tempo och det kan vara den mest inspirerande spelmusiken någonsin. Åtminstone så tänker i varje fall jag "Nej nu jävlar" när den här låten spelas. Kanske inte bara i spel utan i livet rent allmänt.


Så vilka är era favoriter?

Top 10- Hans Zimmer

Skrivet av jonte91n den 29 januari 2014 kl 11:33
This post is tagged as: Soundtrack, Lista

Roade mig med att gå igenom mängder av soundtracks signerat Hans Zimmer och bestämde mig för att göra en lista. Det finns säkerligen en massa låtar som jag missat här men är ändå rätt nöjd med listan.


10: Ending (Modern Warfare II)
http://www.youtube.com/watch?v=wgI8A4orFSg

Bortsett från Kevin McKidds underbara brytning är soundtracket den enda som räddar Modern Warfare från att vara genomuselt skräp.

9: Injection (Mission Impossible II)
http://www.youtube.com/watch?v=XlkqWwmDg_M

En enligt mig underskattad film även om den är långt ifrån så bra som efterföljaren. Gillar den här låten rejält!

8: Time (Inception)
http://www.youtube.com/watch?v=5WOcU7J9F3E

Jag tyckte verkligen inte om filmen, men det här är bra!

7: Epilogue (Crysis 2)
http://www.youtube.com/watch?v=Iy4iQvJo24U

Crysis 2 var ett riktigt underhållande lir dock långt ifrån lika bra som Warhead. Tur då att soundtracket var bättre. Det passar spelet väldigt bra. Det summerar liksom hela premissen för spelet, hela den apokalyptiska stämningen samtidigt musiken får en att känna sig som en actionhjälte.

6: Drink up me Hearties (Pirates of the Carbbean)
http://www.youtube.com/watch?v=AnHXRyabx2A

Första filmen var bra. Andra och tredje var småtrevliga men nådde aldrig samma höjder. Fjärde var en ren katastrof, trots att det var kul att se Keith Richards igen. Soundtracket däremot är perfekt rakt igenom. Underbar äventyrsmusik!

5: This Land (The Lion King)
http://www.youtube.com/watch?v=dnkZEFbapYc
Nostalgin sköljer över en när det kommer till Lejonkungen. Trots att det är en barnfilm så håller den väldigt bra när man ser den som vuxen också. Den innehåller kanske en av de mest traumatiska scenerna i filmhistorien vid sidan av när Arnold sänks ner i den smälta metallen i slutet av Terminator 2. Dessutom har den ett underbart soundtrack!

4: Leave no Man Behind (Black Hawk Down)
http://www.youtube.com/watch?v=V-luZXfkZ9k

Helt ärligt talat så är jag inte överförtjust i Black Hawk Down, men den är ändå väl värd att se. Speciellt för soundtrackets skull.

3: Now we are free (Gladiator)
http://www.youtube.com/watch?v=bOOOfK_heU4

Kanske det bästa slutmusiken någonsin, riktigt riktigt vackert. Gladiator har förvisso bra soundtrack rakt igenom men för mig är det här det perfekta slutet på en riktigt bra film.

2: Hummel Gets the Rockets (The Rock)
http://www.youtube.com/watch?v=6Vo9pPP8-Fc

Världens tredje bästa actionfilm efter Terminator 2 och Predator har verkligen allt. Ed Harris och Nicolas Cage i sina bästa roller samt den evigt fantastiske Sean Connery. Fantastisk action, underbar kemi mellan karaktärerna och spännande som sjutton. Något som sticker ut extra mycket är introt och den här musiken. Samt duschscenen såklart.

1: Crimson Tide Main Theme (Crimson Tide)
http://www.youtube.com/watch?v=nZV1yPtLerM

Tony Scotts ubåtsfilm med skådespelare som Gene Hackman, Denzel Washington, Tony Soprano och Aragorn bjuder på, enligt mig, ett ruggigt bra soundtrack. Mest huvudthemet som är liknar The Rock fast lite bättre. Den tar dock ett litet tag innan den kommer igång vid 1:38.

Fråga till ni som kan spelskapande

Skrivet av jonte91n den 5 september 2013 kl 15:27

En genre som jag saknar något så in i sjutton de senaste 10 åren är old school 2D- strategi/stadsbyggarspel. Främst tänker jag på spel som Stronghold men även Age of Empires, Pharaoh och Caesar. Men främst Stronghold, som jag anser är grafiskt överlägsen uppföljarna i 3D.

Vad jag saknar är att bygga ihop en bas, skaffa råvaror, idka handel, bygga nya byggnader. Att se hur en stad bygger fram, att se hur allting faller på plats- det är någonting jag saknar. Men denna typ av spel verkar vara tämligen utdöd. Om man bortser ifrån det genomusla debaklet Stronghold 3 såklart.

Vad jag funderar på är om det är möjligt att slänga ihop ett litet hemmasnickrat projekt som går ut på att bygga en litet samhälle. Gärna satt i någon historisk period, då jag är historiker och arkeolog. Kanske ett basbyggarspel med ett militärt moment a la Stronghold. Men just resurshanterandet är viktigast.

Jag ville helt enkelt kolla om någon här vet hur möjligt det är för mig, som amatör utan några tidigare erfareheter av spelskapande, att snickra ihop ett sådant spel. Gärna i 2D- då jag antar att det är enklare.

Vore trevligt å jobba med på fritiden.

Machete Kills, trailer 2

Skrivet av jonte91n den 6 augusti 2013 kl 17:58

Efter första trailern var jag lite skeptisk till Machetes nästa äventyr, men det är jag inte längre. Oktober kan inte komma snabbt nog. http://www.youtube.com/watch?v=BO1WwOQowlg

BETA +