Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Spelvapen vi minns! (1)

Skrivet av jonte91n den 23 juli 2014 kl 12:28
This post is tagged as: Spelvapen vi minns!, Singularity, Time Manipulating Device

Eller åtminstone borde minnas.

Jag har under ett tag reflekterat över vilka som varit de mest minnesvärda och roligaste vapnen i spelvärlden och tänkte starta en liten anspråkslös bloggserie på ämnet. Det kommer vara en liten blandning av nytt och gammalt. Mellan välkända klassiker och inte fullt så kända sådana.

Spelvapen vi minns (1):
Time Manipulating Device (TMD) och Seekern

Från: Singularity (2010)

Personligen har jag en stor passion för kreativa FPS som inte faller inom ramen för fantasilösa militaryshooters. Ett av de mest sorgligt bortglömda av dem är utan tvekan Singularity. Ett spel som tog plats på en mystisk sovjetisk ö där experiment med ett nytt ämne lett till en katastrof. Storyn var bland de bästa aspekterna av spelet och var något av en föregångare till Bioshock Infinite skulle jag vilja hävda. Dessutom gjorde man något i slutet som antagligen inte gjorts tidigare och det är ett underbart ögonblick. Gameplayet hade dessutom ett bra tempo och actionen var strålande- mycket tack vare några riktigt tillfredsställande vapen.

Ett av de mest unika av dem, tillika ett av de bästa vapnen i spelhistorien var TMD-handsken eller Time Manipulating Device. Den är precis vad den låter som. Genom handsken kan man manipulera tid och få saker att åldras eller föryngras. Genom den kan fiender förvandlas till skelett a la "The Last Crusade" men den kunde även användas för att påverka omgivningen för att lösa pussel. Den är lite som Gravity Gun från Half-Life 2- både ett vapen och ett verktyg. Man kunde dessutom stoppa tiden i ett litet energiklot vilket gjorde det möjligt att frysa tiden, springa fram till fiender, proppa ett helt magasin ammunition mot densammes huvud, patronerna fryser i bubblan, återställ tiden till vanligt igen, fienden är en blodig röra. Och jag är glad.

Sen förtjänar även Seekern ett hedersomnämnande. Ett gevär vars exploderande ammunition kunde fjärrstyras för att kringgå hinder och förgöra hukande fiender. Det är aldrig någonsin tråkigt att använda dem puffran.

Inte kört Singularity? Gör det! Lätt ett av de 10 bästa FPS;en de senaste 15 åren eller så.

Min recension: http://www.gamereactor.se/medlemsrecensioner/11813/

Världens bästa grafikmotor

Skrivet av jonte91n den 21 juli 2014 kl 19:54
This post is tagged as: Child of Light, UBIart, Playstation Vita, Grafik

Det finns mängder av bra grafikmotorer därute. Vanligtvis brukar deras kvalitéer bestämmas utifrån vilka motorer det är som kan skapa mest texturer, bäst ljussättning och överlag mest fotorealistiska miljöer.

Det är dock någonting jag inte nödvändigtvis håller med om. Fram tills ganska nyligen har Souremotorn (Half-Life 2, PayDay 2, Portal) varit min favorit och dessutom den som enligt mig hållit allra bäst. Men sen en tid tillbaka har min favoritgrafik alstrats fram av Ubisofts egenutvecklade spelmotor UBIart. En motor som gör det väldigt lätt att måla miljöer som ser ut som... målningar. Jag vill hävda att Rayman Legends är ett av de vackraste spelen genom tiderna ur ett grafiskt perspektiv. Ja det vill säga snyggare än Crysis 3, Last Light och Battlefield 4. För snygg grafik är inte för mig fotorealism. Jag blev vidare övertygad om hur bra UBIart är när jag började köra Child of Light till Vita igår. Det ser verkligen strålande ut!

Så vad säger ni? Vad är egentligen bra grafik? Kan det vara något annat än fotorealism?

Söker headset med jävligt bra mic, TIPS?

Skrivet av jonte91n den 19 juli 2014 kl 19:02
This post is tagged as: Fråga till GR, Headset

Hej på er alla glada människor! Och ni andra också.

Nu är det så att jag och en vän har börjat slänga ihop lite klipp på youtube och upplägget på min "spelstation" förhindrar mig från att kunna köpa en ordentlig mic (endast) och jag måste därmed ha ett headset av praktiska skäl. Nu är jag nyfiken på om någon här skulle kunna tipsa mig om ett headset med grymt ljud och en mikrofon som inte får ljudet att låta allt för komprimerat. Helst under 1500 kr.

Det jag funderar på nu är ett Turtle Beach Z22 headset eftersom jag tycker den mikrofonen låter bättre än SteelSeries Siberia V2- alternativen. Men jag vill gärna höra vad ni anser.

The Strain kontra True Blood

Skrivet av jonte91n den 18 juli 2014 kl 14:27
This post is tagged as: The Strain, Guillermo del Toro

En seriös vampyrserie?

Vampyrer har varit extremt framgångsrika i populärkulturen i drygt 200 år. De fullständigt dominerar idag också med tanke på Twilight och True Blood. Men kanske är det första gången nu som vi får en sevärd tv-serie på ämnet?

Men först lite om True Blood, en tvserie som jag tyvärr har skaplig koll på efter att ha plågat mig igenom samtliga utgivna avsnitt. Jag hade faktiskt förhoppningar på den här serien och blev extremt nyfiken i och med den strålande inkonsekvensen. Den sätter tonen perfekt- vampyrer och voodoo i en gotisk tolkning av amerikanska södern. Visst är det ett strålande koncept som borde vara väldigt svårt att misslyckas med?

De misslyckades med allt. Man skrapar ihop en samling vidriga skådespelare (bortsett från Skarsgård) och ger dem ett uselt manus och berättar en story som är katastrofalt dåligt strukturerad. Sen slänger man in lite bröst för att få någon att fortsätta kolla. Ett av huvudproblemen är att de aldrig låter sina karaktärer dö samtidigt som de känner sig nödgade att ge dem alla en massa story som inte går någonstans. Game of Thrones får mycket skit för att vara ofokuserad (bland annat från mig) men True Blood tar det till en helt annan nivå av avföring. Karaktären Tara gör mig rosenrasande varenda gång hon är med, hon är verkligen beyond efterbliven och jag hoppades att de skulle nacka henne redan i första säsongen. Usch det är en vidrig serie.

Men The Strain då? Jag skulle säga att de gör så gott som allting rätt i första episoden. Storyn tycks vara en ganska klassisk vampyrhistoria men i modern settiing. Den inleds med att ett mystiskt flygplan landar och avbryter kontakten med omvärlden. Misstanken om en mystisk sjukdom gör att smittskyddsverket inkopplas och till en början tycks det inte finnas något levande på planet- men oj de har fel. Sen dras det in en gigantisk kista med dödskalleornamentik, en Hogwartsvaktmästare med ett tjusigt svärd och ett läbbigt Lovecraft-osande monster i mixen. Jag är såld.

Fotot är vrålsnyggt, karaktärerna är lätta att köpa och de som inte är det ges inte mycket uppmärksamhet. Regin är kanon. Sen vill jag slå ett slag för det strålande användandet av musik för att höja spänningen. Det leder mig utsökt till den bästa biten av pilotavsnittet. Det är spännande! Det finns mystik. Nu fanns det element av mystik också i början av True Blood - men jag har en känsla av att The Strain inte kommer blåsa det. Jag älskar del Toro och den udda estetik som präglar hans filmer vilket enbart överskuggas av hans känsla för detaljer. Monstret är något jag längtar efter att se mer av- jag tror inte ens att den mest nekrofilistinna tonårstjejen skulle vara intresserad av att kyssa det. Det kan bli hur bra som helst! Bara de inte snöar in sig på onödiga sidestorys som huvudkaraktärens kassa äktenskap. Dialogen kunde vara vassare med.

Förresten, för er som sett pilot avsnittet. Var det bara jag som tänkte att farsan till en av passagerarna var misstänkt likt tanten som slappar till Brody i Hajen? Det händer ju dessutom i en scen- är det en oavsiktlig homage?

Ska man våga hoppas på Stronghold Crusader 2?

Skrivet av jonte91n den 17 juli 2014 kl 16:06
This post is tagged as: Stronghold, Kära tomten..., Nostalgi

Under en lång tid (typ på första Playstation) var det många spelserier som tvunget skulle konverteras till 3D. Nu känns det som de flesta spelserier fått kläm på det men det finns undantag.

Stronghold 1 och Crusader är bland mina favoritspel och jag har spenderat äckliga mängder tid på båda. Men de har än så länge inte lyckats göra ett bra 3D-spel. Stronghold 2 och Legends var spelbara men både grafiken och gameplayet är betydligt sämre än det var för 13 år sedan. Stronghold 3 är dock den allra värsta förövaren. Det misslyckades på varenda liten fundamental nivå som fanns. För vidare info läs min recension:

http://www.gamereactor.se/medlemsrecensioner/13861/

Så därför är jag väldigt skeptisk till Stronghold Crusader 2 som släpps i September. En del av gameplayet jag har sett ser ut som om det har åtgärdat en del från 3:an. Grafiken är helt okej, dock inte ligga snygg som i 2D. Trupperna ser lite weird ut och det finns fortfarande ett drag av klaustrofobi kvar vilket oroar mig.

Vad tror ni om Strongholds framtid? Många gånger har jag frågat mig hur jävla svårt det ska vara att göra en värdig uppföljare till ett av världens bästa strategispel.

BETA +