Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Underbara Mount & Blade Warband

Skrivet av jonte91n den 6 mars 2015 kl 16:59
This post is tagged as: Mount & Blade: Warband, Viking Conquest, Återspelningsvärde

Det finns ytterst få spel jag återkommer till lika mycket som Mount & Blade: Warband. Trots sin ytterst primitiva grafik och enformiga ljuddesign är det direkt äckligt beroendeframkallande. Speciellt nu när jag äntligen upptäckte att senaste vikinga-expansionen inte bara var för multiplayer. I denna expansion finns lite mer story även om det gamla upplägget kvarstår (samla trupper, ta över städer och skapa ett eget rike). Det ger lite extra krydda i spelet. Lite variation. Eftersom expansionen gör det klurigare att få ett kavalleri så är hela spelet lite svårare än tidigare och mer balanserat mellan fraktionerna. De enda nackdelarna är att skärmytslingarna kan dra ut onödigt mycket på tiden då det kan ta mer tid att springa efter retirerande fiender till fots och sedan är de olika grupperingarna lite för lika. Vikingaskepp är ett stort plus dock. Sen är det kul att Ragnar Lodbroks söner är med, vilket förvisso inte är konstigt med tanke på settingen å allt. Men ändå.

Jag har funderat mycket på varför spelet håller så bra för återspelningarna. Kanske för att det aldrig blir tråkigt att dundra in i fienden med 500 brölande vikingar med snor i skägg.

Vad tycker ni om Mount & Blade och vad har ni för spel ni ständigt återkommer till?

Mer Shovel Knight i expansionen "Plague of Shadows" (FUCKYEAH!!!)

Skrivet av jonte91n den 3 mars 2015 kl 14:08
This post is tagged as: Shovel Knight, Plague of Shadows

För min del var den retrodoftande plattformaren Shovel Knight det bästa spelet 2014. Med absurt stor marginal. Underbart charmig design, ett MAKALÖST bra soundtrack och tillfredsställande gameplay. Därför blir jag jävligt glad när expansionen "Plague of Shadows" utannonserades för ett tag sedan. I spelet tar man an rollen som Plague Knight, en av orginalspelets bossar, ett alkemiskt galet geni som försöker skapa den ultimata trolldrycken "Serum Supernus" genom att samla på sig en rad olika ingredienser från sina gamla kumpaner -"The Order of No Quarter".

Jag ser abnormt mycket fram emot att få nacka fler riddare i Shovel Knight. Ser du fram emot "Plague of Shadows"?

Just ja, det är gratis också!

Försöker göra ett eget spel, "Flight of the Dodo"

Skrivet av jonte91n den 28 februari 2015 kl 17:09
This post is tagged as: Spelskapande, Flight of the Dodo

Jag har under lång tid varit intresserad av att försöka göra ett spel, men har inte fått tummen ur förrän nyligen. I sanningens namn har jag lite gett upp på förhand eftersom jag helt saknar någon som helst erfarenhet om programmering eller liknande. Är inte ens bra på att rita. Alls. En spelidé jag haft är om en förbannad drontfågel som tröttnar på att ses som en sorts evolutionär clown, tränar kampsport och ger sig ut på en killingspree mot grottmänniskor. Något åt det håller. Men att göra ett spel har lite varit en ouppnåelig dröm.

Men efter att ha tagit steg för steg i Game Maker börjar några bitar falla på plats. Är ärligt talat förvånad över hur logiskt allting är. I like it.

-Då har man ritat en huvudkaraktär- check!
-Då har man gjort en bakgrund- check!
-Då har man börjat klippa å klistra ihop olika objekt- check!
-Då har man kodat in enkla kommandon som får fågeljäveln att flytta på sig- check!
-Då kan den hoppa också! Det finns gravitation nu! -check!

Det är lite så man har fått maka sig fram. Nu försöker jag lista ut hur man får dronten att vända näbben åt vänster när den går åt vänster, nu moonwalkar den mest. Lite som denna fågel! :
https://www.youtube.com/watch?v=o42C6ajjqWg

Sen är den stora frågan nu hur man får dronten att byta medan olika animationer beroende på vilka knappar man trycker på. Etc etc etc

Men det går framåt, så förhoppningsvis faller resten på plats sen. Dessutom bör jag snygga upp saker å ting- men är som sagt inte begåvad när det kommer till att rita- så sorry om nån fick ont i ögonen nu!

Jag tror på Half-Life 3-utannonsering om ett par veckor.

Skrivet av jonte91n den 23 februari 2015 kl 16:55
This post is tagged as: Half-Life 3, Kära tomten...

Valve har många bollar i luften. Utöver att skapa några av de mest populära spelen någonsin på årlig basis (bortsett från 2014) så har de megatjänsten Steam, Steambox på igång, SteamOS, en ny handkontroll etc etc etc. Men mer relevant är en ny grafikmotor som med all sannolikhet ska visas på GDC om ett par veckor. Men utöver att spelen Team Fortress 2, CS:GO och Dota 2 antagligen kommer konverteras till den nya grafikmotorn så känns det som att Valve behöver ett nytt spel för att visa upp kraften av Source 2- speciellt med tanke att de tre andra spelen inte är några grafiska monster. Och det är här Half-Life 3 kommer in, speciellt som det blir hintat i flera Dota-koder. Det skulle givetvis kunna vara ett helt nytt spel. Utöver det antyder någon läckt app i Steams databaser att Valve ska visa ett hemligt spel på GDC ( https://steamdb.info/sub/60765/apps/ ). Sen skulle man kunna tänka sig att spelet inte visas upp på GDC utan under lite pampigare omständigheter. MEN intressant nog kommer Chet Faliszek (skrev Half-Life: Episode 1- Episode 2, Portal 2 och Left 4 Dead) närvara vid EGX REZZED 2015, nån vecka efter GDC. Men vid informationen om hans framträdande står det:

"This session's content is a closely guarded secret! Look out for more information coming soon."
http://www.egx.net/rezzed/2015/sessions

Det gör inte saker å ting mindre intressant direkt. Med tanke på att fokuset är på story så är det föga troligt att det är TF2, CS eller Dota det gäller.

Valve har sin konferens "glNext: The Future of High Performance Graphics (Presented by Valve)" på torsdagen den 5 mars. Så då får vi väl se antar jag. Jag håller tummar å tår för att världens två bästa spel får en uppföljare. Oavsett så tror jag att Valve kommer göra en gubben i lådan och dominera 2015. Eller så trollar de en och sen får man gråta sig till sömns som vanligt.

Eller så har de återupplivat det nedlagda rymdpiratspelet Stars of Blood. http://www.joystiq.com/2012/11/12/valve-had-a-space-pirate-gam
e-called-stars-of-blood/

Vem är egentligen 2010-talets bästa actionhjälte?

Skrivet av jonte91n den 15 februari 2015 kl 14:01

Om jag, som stor actionfilm-entusiast, vill se en redigt bra actionfilm så vänder jag mig främst till 90-talet. Då enligt mig de bästa actionfilmerna gjordes. The Rock, Terminator 2, Long Kiss Goodnight, Speed, Die Hard 3, Total Recall, Starship Troopers, The Matrix osv osv . 90-talet är sannerligen actionfilmens guldålder. Sen har vi såklart 80-talet med Rambo, The Terminator, Aliens, Predator, Commando, Robocop, Lethal Weapon, Die Hard . Great shit.

Men sen kommer 2000-talet och vad sjutton hände? Actionfilmen verkar ha tagit ned skylten och sagt upp sig från filmindustrin. Jag tror faktiskt att min favoritactionfilm från 2000-2009 är Dog Soldiers. Neil Marshalls kungligt underhållande varulvsfilm där ett gäng skotska soldater är ute på övning i skogen för att sedan bli jagade av bipeda vargar. Men här kliver inte en ikonisk actionhjälte fram (sorry Spoon), utan det är gruppen som är hjälten. 2000-talet erbjuder inte actionhjältar som Willis, Schwarzenegger, Stallone, Lundgren och i stort sett alla som är med i Expendables. Jason Statham kanske är nyaste tillskottet? Man får verkligen leta efter en bra actionfilm med en bra actionhjälte. Under 2010-talet har Liam Neeson klivit fram för att axla rollen som actionhjälte- men filmerna lämnar milt sagt en del att önska. Det är inga wow-känslor direkt.

Men igår när jag såg igenom min favorit-superhjältefilm Kick-Ass kom jag på att det faktiskt finns ett tillfälle de senaste fem åren då jag tappade hakan på grund av coola actionscener. Och de involverar Chloe Grace Moretz i rollen som Hit Girl. Jag kan ärligt talat inte komma på en bättre actionhjälte under 2010-talet! Scenen när hon skuttar runt i en korridor och totalslaktar maffian nära slutet till Bad Reputation av Joan Jett är fuckin awesome. Det är galet, det är over-the-top, det är blodigt som fasiken och får en att vakna till. Någon har uppenbarligen roligt när de gör den scenen, vilket inte är så konstigt med tanke på hur bisarrt det är med en liten flicka som går på en mördarturné samt svär som en borstbindare. I andra filmer där action är en central del i storyn, kort sagt andra superhjältefilmer, känns det som att de slängt in actionsegmenten bara för att de måste. Det kreativa gnistan är sällan speciellt stark och sen tror jag att PG13-ratingen ligger i vägen. Det finns inget blod, och därmed ingen effekt bakom slagen som delas ut. Ingen tyngd. Det är som två actiondockor som en femåring slår mot varan. Ingen av superhjältarna är i riktigt underläge, ingen tar ordentligt med stryk, det finns ingen anledning att bry sig om huvudkaraktären eller tro att vederbörande är i någon fara. Personligen tror jag att det är den enskilt största orsaken till actionfilmens död. De stora blockbuster-filmerna riktar sig främst till tonåringar med Marvels och Bays (gigantisk kvaliteskillnad dock) i täten. Få vågar göra riktigt bra actionfilmer. Inga nya actionhjältar kliver fram utan istället återvinner man de gamla hjältarna från 80-talet. Och det blir en sörja.

Men allt detta ger Kick-Ass och i synnerhet Hit Girl högaktningsfullt fan i och jag älskar det.

Hit Girl direkt förnedrar alla moderna actionhjältar.