Blog
The Vanishing of Ethan Carter- snabbrecension-ish

Skrivet av jonte91n den 2 oktober 2014 kl 09:18

Ibland behövs det inte avancerat gameplay eller hundratals urkorkade fiender som försöker käka upp dig för att spel ska vara bra. Gone Home är utan tvekan det bästa exemplet på det. Men i samma veva skulle jag vilja nämna det nyligen släppta The Vanishing of Ethan Carter. Ett spel där man tar rollen som en detektiv, Paul Prospero, med paranormala egenskaper för att leta reda på den försvunne Ethan Carter. Hela utredningen tar plats i Red Creek Valley vilket förvisso låter amerikanskt- men en del tyder på att det är i Tyskland. Mycket är osäkert rent allmänt. Vem är man? Var är man? Varför letar man efter Ethan Carter? Men en sak är säker- det är grafiskt sett det mest imponerande indie-spelet jag kört. Unrealmotorn gör sitt jobb.

Även om grafiken är rejält snygg (Steam-kameran har gått varm- bilden ovan är en bild av många) så är storyn den absoluta höjdpunkten i spelet. Men det är svårt att berätta om den utan att spoila något- men en hel del mord är involverade och mycket av gameplayet går ut på att återskapa brottsplatser för att sedan använda sina paranormala förmågor för att pussla ihop vad som hänt i den mystiska lilla byn. Men räkna inte med några tutorials. Första saken man ser när man startar spelet är en liten text som rätt ut säger att man inte kommer bli handhållen eller få hjälp.Det är delvis sant. Man får inga som helst tutorials eller hintar för pusslena. Man får lista ut mekaniken själv men det är inte speciellt svårt. Ibland kan man analysera vissa föremål för att se vart relaterade föremål finns. Men det är ungefär så specifika ledtrådar som man får. Vid slutet får man dock se var alla grejer är så man kommer inte missa någonting. Men en del backtracking kan man räkna med om man inte varit vaken hela vägen. Vilket kan vara irriterande. Det är tack vare det som jag klockade in spelet på ca 4 timmar medan det säkert går å klara av på ca 3 timmar.

Men överlag är allting väldigt bra och imponerande. Det kan vara det näst bästa spelet jag kört i år. Däremot tror jag inte att det är för alla. Har man problem med relativt långsamma och storytunga spel utan tydliga direktiv så är det nog ingenting för dig, Men om du gillar spel som just Gone Home och diggar en övernaturlig deckarstory med lovecraftianska drag- Hey här är spelet för dig! Det är lite som spelet som jag önskade att Alan Wake var.

Sammanfattningsvis:

+Mycket välskriven story
+Ambitionen att inte hålla din hand hela tiden