Svenska
Blog

Varför är Mass Effect: Andromeda mediokert?

Vid det här laget har du säkerligen läst massor av recensioner och intryck på nätet om Mass Effect: Andromeda. Betygsmässigt är det spridda skurar med nior, femmor och allt där i mellan. Jag, personligen, blev otroligt besviken på Biowares senaste äventyr. Otroligt. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att spelet kunde bli mediokert, att det skulle komma upp i samma nivåer som förra trilogin förväntade jag mig kanske inte men jag trodde åtminstone att det skulle finnas någonting här för riktiga fans. Jag har efter 50 timmar med spelet sett och gjort i princip allt och det jag har haft roligast med är multiplayern - i ett Mass Effect. Det i sig talar sitt tydliga språk det. Nu är inte Andromeda världens sämsta spel, i grunden. Spelets strider är fantastiska (tills de tillslut blir aningen enformiga) och det nya jetpack-hoppet är en riktigt fiffig nyhet.

De tekniska tillkortakommandena är inte heller någonting jag lägger allt för mycket vikt på, visst är det fult, animationerna är 2005-gamla och bilduppdateringen på Playstation 4 Pro är under all kritik men det hade inte spelat så stor roll för mig om story och karaktärer hade fångat mig på samma sätt som de gjorde 2007. Fokus på en jättestor spelvärld där det finns menlösa uppgifter att utföra överallt dödar flytet helt och hållet. Mass Effect har tidigare varit relativt linjärt och bra strukturerat medan Andromeda ibland känns som hundratals scan-uppdrag utslängda över ett gäng planeter på måfå.

Det största problemet för mig är som sagt berättelsen och karaktärerna. Scott och Sara Ryder (och många fler) har grymma röstskådespelare, absolut, men den övergripande berättelsen är så sömnig att jag var tvungen att säga till mig själv att fortsätta spela för att se vad som händer. Visst finns det ett par stunder där det skiner och känns spännande men jag kände hela tiden "nu kommer det igång, äntligen" och så gjorde det inte det. I sina värsta stunder (som är de flesta stunder) känns berättelsen mer som dålig fan-fiction än ett spel som ges ut av världens största utgivare och har utvecklats i fem år.

Inte en enda karaktär ombord på Tempest har gett mig den tillfredsställelsen som Liara, Garrus och Tali gav mig där för tio år sedan då jag satt ensam i min enrumslägenhet med en 40-tums TV, ett Xbox 360 och en halväten pizza på golvet och sögs in i den stiliga berättelsen som Drew Karpyshyn hade jobbat så hårt med. Att Andromeda knappt erkänner vad som hände i vintergatans galax för 600 år sedan är också någonting som förbryllar mig. Vi snackar tre spel med hundratals timmar av händelser som borde varit rätt världsomvälvande men det ignoreras nästan helt hållet. Nu hoppas jag att Bioware samlar ihop sig, kollar på vad fansen vill ha och levererar Andromeda 2 med en fläskig story och lite mindre MMO-influenser. Grunden finns här absolut, den behöver bara fyllas med vettigt innehåll.

Vad tycker du om Andromeda, hittills?

Varför är Mass Effect: Andromeda mediokert?

5/10 från mig. Det trodde jag aldrig.

HQ