Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Sonic vs Tingle

Skrivet av Love den 9 oktober 2007 kl 12:21

Det är stor skillnad på min spelkonsumtion nu och för fem år sedan. Det blir så när man plötsligt blivit spelskribent. Jag spelar sannolikt fler spel per år än vad den genomsnittliga Gamereactor-läsaren gör. Dels köper jag spel själv, men det dimper även ned en hel del i lådan som skall recenseras. Det blir mycket spel.

Min egen spelsmak påverkas naturligtvis av detta faktum. Dels är de flesta spel i mina ögon på tok för långa. Ju kortare spel är, desto större är chansen att jag kommer till slutet av spelen. Och ju snabbare jag tar mig igenom spel, desto fler hinner jag uppleva. Men det är inte detta dagens blogg skulle handla om.

Mängden spel jag spelar påverkar hur jag ser på spel. Många spel gör ingenting nytt. De ger inga nya upplevelser och de förmedlar ingenting andra spel inte redan har gjort. De två senaste spelen jag recenserat för Gamereactor var Freshly Picked: Tingle's Rosy Rupeeland och Sonic Rush Adventure. Båda bra spel till samma format. Tingles äventyr belönades med ett snäpp högre betyg än Sonics. Och jag tror det mycket har att göra med spelets förmåga att ge mig något jag aldrig sett i ett spel tidigare.

Betyget jag ger spelen jag spelat är baserat på hur kul jag haft med dem. Ju roligare jag haft med ett spel desto bättre anser jag att spelet är. Och om vi är överens om att recensioner är subjektiva åsikter kan det vara intressant att diskutera varför recensenten tycker som han eller hon gör.

En stor anledning till att jag suktar efter originella och innovativa spel är att jag spelar så mycket. Och att om någon skulle försöka sig på att börja skriva recensioner helt i konsumentupplysningsanda, rent objektiva texter, så skulle de inte alltid hålla med mig i min betygsättning. Men så länge jag motiverar exakt varför jag gillar eller hatar ett spel så är det inga problem för er läsare.

Ett annat exempel är min recension av Phoenix Wright: Ace Attorney Justice For All. Jag gav det kompetenta och trevliga spelet en sjua. Ett betyg jag står för än idag. Många var missnöjda med betyget och tyckte att spelet förtjänade högre. Men spelet tillförde nästan ingenting nytt jämfört med dess föregångare. Om jag recenserat föregångaren när det begav sig hade jag troligen delat ut ett högre betyg.

Mängden spel jag spelar påverkar min spelsmak och hur jag upplever spel. Så länge jag upplyser motiverar mina åsikter i mina texter kommer ingen läsare att luras köpa ett spel som egentligen inte passar dem. Och om "everything else fails", så har vi alltid läsarrecensionerna.

Tingle och Sonic. Två mycket bra spel, men bara det ena kändes riktigt fräscht och nytt.

BETA +