Svenska

Vårt spel "Rogue Knight" är en Roguelike eller?

Skrivet av Lureg den 17 januari 2017 kl 09:16

För de som är väldigt insnöade i ämnet så kan diskussioner om vad som är en roguelike vara för evigt. Vissa hänvisar till Berlin interpretationen: http://www.roguebasin.com/index.php?title=Berlin_Interpretation medan andra säger att den är för snäv och behöver öppnas upp och vara mer inkluderande. Utan att egentligen gå in för mycket på vad Roguelike egentligen är så kan jag iaf lista de saker som brukar finnas med i genren som vårt spel faktiskt innehåller:

* Slumpade banor. Placering av föremål, träd, fiender och liknande är olika varje gång du spelar.

* Permadeath. När din karaktär dör så börjar du om från början. Dina items är borta och dina levels också. Detta hade snabbt blivit rätt enformigt om det inte hade varit för att det mesta annat är slumpat

* Slumpade skills. I nuläget finns 30 olika skills och varje gång du levlar upp får du välja 1 av 3 skills. Du kommer med andra ord inte alltid att bygga din karaktär på samma sätt även om du velat det

* Turbaserat. Det finns ingen stress för dig att göra ditt drag. Du kan tänka hur länge du vill och göra ditt drag när du är klar. Detta är INTE ett spel som testar din koordination och dina reflexer utan snarare dina strategiska/taktiska förmågor.

Håll utkik här för mer info de kommande dagarna :)

HQ