Svenska
Blog

Alla spel är linjära!

Skrivet av M_Balzary den 14 juli 2008 kl 10:52

Det är helt sant, om man tänker efter lite. Man kan inte göra vad man vill i något spel. Det närmsta man kan komma fria spel är helt klart SIM-spel som the sims, sim city, sim.. Ja ni hajar poängen.


"Alla spel är linjära, det är utvecklarnas förmåga att dölja det som skiljer ett spel från ett annat." Den meningen tror jag är en av de mest sanningsfulla meningarna som finns inom spelvärlden. GTA är ett så kallat "fritt" spel. Problemet där är ju bara att alla uppdrag ligger där och väntar. Visst finns det olika slut och så i det spelet, man kan ta oliga vägval i spelet som påverkar senare i spelet. Ett bra jobb av rockstar att följa det linjära. För att komma till dom vägvalen och det speciella slutet så måste man ju ändå gå en viss väg, göra vissa uppdrag och döda just den personen. Förstår ni hur jag menar?

Ett exempel till är Oblivion. Exakt samma sak där. Uppdragen ligger där och väntar, men eftersom det finns så många klasser man kan vara, och man kan göra egna klasser, så blir det en annan upplevelse nästa gång, men det är fortfarande samma uppdrag. Linjärt, men väldigt bra maskerat av Betsheda.

Exempel på dålig maskering är måga av de miljontals FPS-spel som finns ute. Nu är ju dom inte alls tänkt att vara lika "fria" som t.ex. GTA, men vissa FPS är så hemskt enformiga och linjära att man bara orkar höst en timme.

HQ