Svenska
Blog

Microsoft E3-konferens: För mycket yta, för lite substans

Skrivet av MrKalleOh den 12 juni 2017 kl 15:26

Nu när jag har smält mina intryck måste jag ändå säga att konferensen var riktigt bra, men saknade det där lilla extra för att marknadsföra Xbox One X.

Det skulle ha krävt minst ett nytt IP eller ett strålande Crackdown 2-demo i Anthemkvalitet för att motivera ett köp. Dessutom var de bedrövliga på att förklara vilka förbättringarna One X tillförde kontra lillebror One. Det var egentligen bara Forza Motorsport 7 som förmedlade den grafiska prestandan med uttalet om 4K 60 FPS. Jag förstår att de hellre ville förmedla kraften i praktiken än att tjata siffror och visst såg Metro och Anthem strålande ut grafiskt, men det var svårt att greppa hur mycket som One X tillförde. Här tycker jag att Monolith och Bioware som framförde gameplaydemon, borde ha talat om vilka grafiska förbättringar som One X möjliggjorde, även om rika detaljrikedomen och följsamma animationen syntes i spelklippen.

Det som hände nu var att spelklippen såg fantastiska ut, men gav inget perspektiv på kraften av One X kontra lillebror. Speluppvisningar på E3 brukar rent generellt visa upp spelet i bästa form med en monsterPC under huven och detta gav lite samma effekt. Ja, det såg riktigt bra ut, men vi hade inget att jämföra med och på så vis var det svårt att bli imponerad av One X prestation. Lägg därtill att Microsoft valde att visa upp en massa indies och mindre AA-titlar, som inte direkt talar för de grafiska resurserna i One X. Jag kan räkna upp sex spel som såg exemplifierade sig grafiskt varav två var konsolexklusiva (Ori och Forza) där resten var multiplatform. 5 av 6 spel misslyckades med att förklara skillnaden mellan One X och lillebror. Inte nog med det var det för lite substans och för mycket trailer och hoppande. Det blir lätt överväldigande att bombarderas av korta speltrailers hit-efter-dit utan någon form av presentation in-game eller på scen. Bästa spelpresentation har hittills varit från Josef Fares med A way out, med en kort presentation av spelet både före och inbäddat i spelklippet.

Det värsta på hela showen i mitt tycke, var att det hypade Crackdown 2 knappt visades. Som plåster på såren har Ruffian Games utlovat ett gameplaydemo av Crackdown 2 på E3-golvet. Varför i fridens namn, inte visa upp det på konferensen? Beslutet att låta deras flagskepp underskuggas av indies var inte bara dumt utan skapade oro hos fansen. Om konferensen hade varit fullfjädrad hade vi fått ett långt gameplaydemo av Crackdown 2 som visade upp den stora förstörelsen kännetecknad för spelserien. Och även om grafiken är cel-shaded och kanske inte talar för kraften i One X kan förstörelsen vara tillräckligt för att få oss att häpna. En teori kan vara att de inte trodde att de hade tid nog att visa upp allting i Crackdown 2 och ett kort gameplaydemo hade lämnat fansen besvikna ändå. Därför valde de att visa en liten teaser för det kommande gameplaydemon.

Scalebounds frånvaro är förvånansvärt närvarande, där den färgrika grafiken hade gjort susen för One X. Dessutom sades inget om Halo Wars 2 och den kommande DLC-kampanjen, vilket får mig som köpare bli lite förvånad och besviken. Jag tror ett brutalt snyggt Halo 6/halo spinoff hade behövts för att sälja One X. En Halo 6 teaser tycker jag de borde ha visat upp för att skapa lite hype. Ett State of Decay demo hade också varit välkommet för att utmärka det från zombiesurvivalgenren.

Jag tror anledningen att de satsade på kvantitet var att mångas argument mot Xbox One var att de inte hade några spel. Men att bara visa upp trailers på så-så spel, utan de där riktigt imponerande spelen är inte heller rätt väg att gå. Och eftersom de inte hade någon presentation överhuvudtaget saknade de kött på benen.

I övrigt:

Om jag hade varit ansvarig för konferensen hade jag haft likadan inledning, men med mer förtydligande om vilka förbättringar varje spel fick i 1080p/4K (FPS, AA, A.I, etc) i jämförelse att bara låta spelet tala för sig självt. Och ja, du kan räkna ut att mängden spel skulle bli färre, med mer kött på benen. Vidare skulle jag visa upp ett genomgående gameplaydemo av Crackdown 2 med Ruffian Games närvarande för att förklara lite om förstörelsen och prestandaboosten i One X. Låta Undead Labs förklarar lite om State of Decay 2, om vilka spelmekaniker som kommer finnas för att utmärka det från alla zombiesurvivalspel som redan existerar. I uppvisningen av Indies skulle jag fokusera på de mest utstickande såsom: Ashen, Ori och Tacoma. Skippa de där 30 sekunders trailerna som lämnar en bitter smak i munnen. Vidare skulle jag som ha bäddat in Monoliths presentation i Shadow Of War-klippet för att undvika att spelljudet överröstar presentatören. Låta Creative Assembly tala lite om HW2 om kommande DLC och liknande för att stödja varumärket.

Annars skulle jag nog låtit konferensen vara som den var.

Min sammanfattning:
Jag har en del klagomål, men som helhet gjorde Microsoft mycket rätt vilket utmärker sig efter Bethesdas medelmåttiga konferens. Jag ger Microsoft 7/10, men jag hade gärna velat se en Halo spinoff eller ett imponerande Crackdown 2 demo som ett showcase för One X.

+ Mycket bra inledning
+ Inte för mycket techsnack (PS4 Pro konferensen)
+ Xbox-kompatibilitet
+ Satsning på 3D-platform-genren
+ Ori 2, kommer vi få spela som fågel?
+ Anthem såg briljant ut
+ Metro Exodus, grafikkungen
+ Lagom längd

- För mycket yta, för mycket småtrailers
- För lite substans, saknad av presentation av spelen
- Ingen jämförelse mellan grafiken i One X och One
- Inget förtydligande av vilka grafiska möjligheter med One X
- Inget Crackdown 2 demo
- Inget om Halo 3 jubileum eller Halo Wars 2 DLC
- Nedläggningen av Scalebound svider hårt.
- Inget Conker

HQ