Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Två rollspel jag vill ha

Skrivet av Patrikseve den 19 september 2014 kl 00:11

Harry Potter
Jag skulle verkligen vilja ha ett riktigt rollspel i den här världen. Det behöver inte alls kretsa kring huvudkaraktärerna. Det skulle kunna vara förlagt innan händelserna i boken eller under bokens terminer. Vi kan välja en egen karaktär, designa den och sedan vara en del i en konstant förändrande värld. Att få antingen bli en större del och påverka händelserna som tar vid i boken (som också kan förändras beroende på vad du gör) eller bara gå din egen väg, upptäcka saker i slottet, eller byarna runtomkring. Göra uppdrag för karaktärer, kända och mindre kända, göra saker som kanske hyser någon koppling till det Harry eller andra kända karaktärer gör eller inte. Det skulle också kunna vara byggd som sådant att det utspelar sig före eller efter utan de stora händelserna som inträffade under böckernas tidsperiod.

Spelet skulle vara öppet, belöna utforskning men också fokusera mycket på karaktärer och utveckling. Berättelserna kretsar mycket kring kamratskap, att börja på en stor ny skola i en främmande värld för många barn i berättelsen. Vilket man givetvis kan styra som startalternativ om man har föräldrar som är magiker eller inte. Tyvärr som med det flesta licenser är det svårt att hitta viljan, ett företag med pengarna att köpa licensen och klara av ett sådant projekt. Men jag tror att ett mer öppet Rpg satt i Harry Potter världen skulle vara riktigt häftigt och roligt. jag tror också på att det finns en stor grupp spelare som skulle nappa på en sådan ide. Tänk om tex Obsidian fick skriva manuset och arbeta med karaktärerna, och ha hjälp av Bethesta att skapa själva världen. Eller kanske något annat företag som också har kapaciteten att genomföra ett sådant projekt.

Sagan om Ringen
Ett spel alla drömt om någon gång, att få ett riktigt enspelarfokuserat rollspel i det här universumet vore en dröm. Det skulle kunna fungera som ovan också, antingen före/efter böckerna eller runtomkring dom i samma period. Spelet skulle kunna behandla perioden brödraskapet tar sin resa och eller mer. Där man kan stöta på dom, bli en del av det eller bara låta det vara och gå sin egen väg, med andra uppdrag. Världen ska inte centreras runt karaktären du spelar, utan du är bara en del av denna massiva värld. Här tror jag att CD Red hade varit fantastiska för projektet, dom rör sig med en stil som liknar den i Sagan om Ringen, dom har gång på gång visat en enorm passion i sina projekt. Om Witcher 3 blir det spelet vi hoppas på, skulle jag vilja se dem göra detta spel i en stor öppen värld.

Jag skulle vilja se lite fler perspektiv, t.ex. att man kan få spela som österlänningarna (folkslagen som strider med det stora Olifanterna). Jag skulle också kunna tänka mig att man bygger lite speciella uppdrag för varje grupp, för folkslagen i öknarna i söder, skulle man kunna i samråd med Tolkiens arvingar/dom som styr över märket skapa uppdrag kring vad det blev av de två blåa trollkarlarna. Man skulle också då få introduceras till en del av Sagan om Ringen som vi är ovana att se. Givetvis bör andra alternativ finnas, såsom dvärgar, människor (olika faktioner), alver (skogs, mörk) m.fl. Man kan också skippa detta och skala ner alternativen till 1-3 val och ha en övergripande huvudberättelse/kampanj. Där man utforskar Midgårds alla hörn och kanter i en ständigt förändrande värld.

Har du något önskespel som du vill se?

PC porten av Shadow of Mordor kan bli rätt risig

Skrivet av Patrikseve den 17 september 2014 kl 18:44

Jag skrev en blogg för någon dag sedan, om att jag såg fram emot det här Sagan om Ringen spelet. Det gör jag än idag, men det verkar som att kritiker inte får en recensions-kod till PC utgåvan. Vilket kan bädda för att det här, mycket väl kan vara en halvdan port. Lite tråkigt med tanke på studions historia på PC, men det förvånar mig inte eftersom: spelet inte har marknadsförts särskilt mycket, det känns som att utgivaren inte riktigt tror på produkten. Jag har jättegärna fel, och hoppas på en bra version även på PC, men jag skulle inte ha för höga förväntningar, och ge en varning att vänta med att förhandsboka den här versionen. Jag hoppas givetvis på det bästa, men signalerna jag får är (till vad som kan bli en positiv överraskning till spel) ett tekniskt undermålig port på PC formatet, vilket inte känns optimalt.

Middle Earth: Shadow of Mordor kan överraska

Skrivet av Patrikseve den 16 september 2014 kl 02:45

Jag är väldigt förtjust i nästintill allt som har med Sagan om Ringen att göra. Det är ett fantastiskt universum, som också ligger till grund för det mesta inom fantasy. Nu kommer istället ett spel som verkar hämta lite väl mycket inspiration från Assassins Creed. Behöver det innebära att spelet blir dåligt? Nej, det tror jag inte, speciellt om den grundläggande spelmekaniken sitter på plats. Det spelet försöker göra är en dynamisk fiendeflora, som reagerar och förändras beroende på dina handlingar. Spelet verkar också erbjuda en mörkare tolkning av detta universum än vi brukar se. Det finns några orosmoment enligt mig, och på förhand har stridssystemet sett mediokert ut, och jag oroas över att spelet kan bli lite för kort, trots försäkran från utvecklarna Monolith (mest kända för Condemned, F.E.A.R och AvP2). Jag skulle rekommendera att inte förhandsboka, och vänta på recensioner.

Det som talar för att det kan bli bra, är att berättelsen verkar spännande, karaktären med sin dubbla personlighet tilltalar. Det verkar ha kopierat rätt saker från Assassins Creed, förutom kanske stridssystemet som ser ut som en quick time masher. Spelet verkar ha mycket omsorg i vad gäller detaljer, och att designen ser ut att höra hemma i världen. Jag tycker också att karaktären verkligen ser ut att passa såhär på förhand i universumet, sen om det visar sig vara annorlunda låter jag vara osagt. Jag tror inte att jag kommer att bli golvad av spelet, däremot tror jag på ett spel som rör sig i 6.5-8/10 sträcket, det blir ett bättre spel än många tror, men ändå långt ifrån perfekt med sina egna brister (eller AC2 brister). Det här spelet kan bli lite som senaste Thief. Som var ett ganska bra spel i min mening, dock med flertalet brister som drog ner helhetsvärdet. Det var längesedan Monolith levererade något riktigt minnesvärt, det är dags nu tycker jag. Kanske kan Shadow of Mordor överraska!

Har du planer på att införskaffa Middle Earth: Shadow of Mordor?

Destiny verkar skapa väldigt splittrade åsikter

Skrivet av Patrikseve den 15 september 2014 kl 13:59

Det känns väldigt spännande att börja se recensioner dyka upp. Det verkar verkligen ha splittrat kritikerkåren. Några kommentarer kring spelet från recensenter följer:

"Instead of coming up with anything interesting and worthwhile, Destiny takes mechanics from better games and grinds them to a halt in an incredibly repetitive and monotonous experience."-Level7.nu

Destiny, isn't just set in space, it an allegory of space. It is beautiful and fascinating, but oh so cold and immense, and the past engulfs everything.- Guardian.

As just another game, Destiny is a confusing combination of often at-odds elements - it presents itself as ambitious, almost boastful, while seeming strangely safe and reserved. It wants to eat its cake as a shooter, and have the longevity of an MMO - but it lacks the combat sophistication of the former, and the deep well of content native to the latter.- Polygon

Destiny isn't a perfect game, but it's a perfect gaming experience. The girth of the planets, the endless exploration, a fun co-op element and a strong PvP structure has this series on the right track. I can't wait to see what else the future expansions have in store for the overall body of work.-Digital Chumps

Betygen till dessa citat seglade från 60-96/100 på Metacritics. Vilket enligt mig tyder på att, om vi glömer sifferbetyget, att spelet å ena sidan inte är mer än mediokert, å andra sidan är av världsklass. Det är väldigt tydligt att spelet delat upp kritikerkåren i två läger, och snittbetyget på 75/100 reflekterar just detta väl. Jag tror det här är ett spel där man ska vara väldigt försiktig, med att stirra sig blind på betygen. Det bästa är att läsa recensionerna (som alltid), och fråga sig om svagheterna som många trycker på kommer att göra även mig besviken. Destiny verkar nämligen ha enorma problem med Grinding repeterande lokaler, halvdålig skjutmekanik, risig Ai och en ganska dålig berättelse, men ett grymt PvP, fantastisk ljudbild, design och grafik överlag, spelet verkar också bjuda på rätt bra Co-op och utvecklingspotential på sikt med dlc/expansioner och extra innehåll. Sånt här älskar jag lite grann, inte att ett spel går dåligt, utan att väldigt mycket olika åsikter får ta plats, perspektiv, tankar, reflektioner och väldigt delade betyg som följd, det är spännande läsning minst sagt.

Vad händer om man petar partiledarna i ansiktet med en mikrofon?

Skrivet av Patrikseve den 14 september 2014 kl 16:01

En fråga som en grupp killar ville besvara. De lyckades förkläda sig till press och smyga in på Svt. Där skulle dom irritera partiledarna genom att trolla. Måste ha varit ett under att Säpo inte kastade ut dom, i detta ganska underhållande klipp. Det ser inte ut att vara planerat iförväg, de ser oförberedda ut.

https://www.youtube.com/watch?v=ouAiIE2rx4U

BETA +