Gamereactor devil icon Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Något bortglömda Civilization: Beyond Earth behöver två expansioner

Det något idag bortglömda Beyond Earth får sin första expansion i höst någon gång. Det är lite på tiden, spelet har en hel del förtjänster men också en hel del problem. Att fokuset nu finns på Ai, diplomati, och havet är välkommet. Att samman fatta spelet i nuvarande skick är något bra som aldrig sticker ut, det gör en hel del aspekter väl och lider av en del brister, men det är inget dåligt spel. Det är heller inte ett spel som formade om genren eller stack ut.

Jag ser fram emot att få sätta tänderna i expansionen nu i höst speciellt med tanke på att en skandinavisk + brittisk faktion finns med men också för förändringarna. Diplomatin och AI behöver en fix och kanske är det här räddningen mot den svagheten. Jag hade rätt skoj med spelet men det behöver förbättras. Kanske är det några stora tillskott på funktioner, spelmekanik, förbättringar på diverse svagheter, nya faktioner som får mig att återvända.

Spelar du Civilization: Beyond Earth?

Lata remasters och remakes måste få ett slut

Hur många gånger har vi inte blivit hypade över en remaster, som tar ett äldre spel och putsar upp det i en ny högform. Flera gånger har det slutat väl se Homeworld 1 och 2 plus halo Anniversary remasterarna som var kvalitativa. Däremellan har det släppts avsevärt fler som enbart är lite högre upplösning. Det behöver inte ens vara hela spelet, ett exempel är Worms Armageddon vars menyer är i original upplösning men i spelet är i full HD. Budgeten för remakerna är antagligen en bov, jag tror inte att alla utvecklare som levererar halvdana är lata utan måste prioritera och satsar därför på att få det fungerande. Att ha vissa funktioner som lockar spelare både nya och gamla att köpa om eller för första gången.

Istället för att satsa så lite och göra så lite med spelen, gör hellre färre satsa lite mer och gör något åt Halo 1 Anniversary, Homeworld HD m.fl. där det verkligen syns att det är en remake av kärlek och omsorg. Det ökar också viljan att köpa dessa och det viktigaste en del spel håller hög klass än idag. Jag ser mig själv exempelvis spela Homeworld på obestämd tid i framtiden mycket tack vare lyftet denna utgåva fick av Gearbox. Detta gäller också alla remakes. När det finns mycket kärlek och även tillräckligt med budget för dessa syns det ganska kraftigt. Det finns också tyvärr en viss marknaden styr, och nyutgåvor säljer som smör på nostalgiska orsaker och eller människor som hört om titlarna och vill spela dem.

Jag har inga problem att spela om en klassiker som fått sig ett rejält ansiktslyft som exempelvis Homeworld. Att en del av de här spelen står sig så pass otroligt väl säger mycket om spelindustrin och spelen i sig. Däremot så har även jag börjat tröttna på att det blivit en trend hos en del företag att spotta ut sig halvtaskiga remasters och remakes. Spelindustrin kan bättre än såhär. Efter att ha läst recensionerna av Worms World Party visar det sig att även där så är menyerna låg upplösta jämfört med spelet och multiplayer fungerar rätt risigt. Jag har köpt ett antal av dessa halvdana remasters som Age of Empires 2 och Age of Mythology fantastiska spel som inte riktigt gjordes rättvisa i nyutgåvorna.

Total War: Warhammer första trailern

Uppkommande Total War: Warhammer har fått sin första konkreta trailer och det ser fantastiskt ut. Jag tror att om spelet är tekniskt kompetent vid släpp dvs inte trasigt och levererar vad det eftersträvar kan detta bli ett otroligt spännande och givande spel inte bara för Total War utan för Warhammer universumet också. CA ska släppa en walktrough senare denna månad den 30e av en strid. Något som visades under E3 antagligen men som nu även ska få ses av allmänheten. Jag ser fram emot detta spel något enormt.

https://www.youtube.com/watch?v=epK0ouN0l7U

Warhammer 40K: Dawn of War 3: Förhoppningar

Sega registrerade nyligen domännamnet för Dawn of War 3 igen. Det betyder inte att spelet är under utveckling men oddsen talar i dess favör. Relic är som bekanta klara med Company of Heroes 2 sedan länge och de sista 2-3 dlc paketen släpps den kommande perioden. Därefter finns inget Homeworld 3 i sikte, relic är inte intresserade just nu och Sega är antagligen rädda för att det inte ska sälja tillräckligt. Därefter är Warhammer spelen en stor grej just med titlar lite höger och vänster många av lite tråkig kvalité. Därför tror jag också på att Relic jobbat ett par år med titeln och kanske snart är beredda att visa upp det.

Mina förhoppningar är att Dawn of War 3 släpper Dawn of War 2 tänket men inte går helt tillbaka till del 1 stuket. Istället hoppas jag på något lite större. Spelet behöver inte inkludera basbygge för min del däremot ser jag gärna ett annat system för detta utanför striderna. Retribution avslutade striderna inom Blood Ravens i förra spelet och öppnade därför för nya konflikter på andra ställen (kanske även med ett annat kapitel i fokus som mina favoriter Dark Angels, men med några Blood Raven hjältar/regementen). Det skulle kunna skapa rum för en väldigt givande berättelse i något eller flera solsystem. Därför hoppas jag att man tittar tillbaka men inte för mycket på Dark Crusade och Soulstorm kampanjkartan. Skapar något lite större men ändå strategiskt och taktiskt. Låt byggandet, och mycket av detta skötas på kampanjkartan där alla faktioner rör sig runt och erövrar territorium.

Områden bör ha olika bonusar, förmåner att invadera, Beroende på från vilket håll, när och hur många gånger regionen blivit invaderat bör den förändras. Exempelvis bör Company of Heroes 2 vädersystem spela en stor roll även i detta spel fast i en mer extrem tolkning. Låt miljön verkligen spela in på olika sätt och göra vissa enheter bättre starkare mm och olika svårt enkelt att anpassa sig. Det bör också finnas en dag + natt cykel och olika vädersystem under varje strid. Detta skulle bidra till att skapa strider olikt det tidigare men också konstant nytt och annorlunda. Det skulle också vara givande att se sidouppdrag att spelaren kan skicka expeditioner för att lokalisera artefakter, både i egna och potentiellt fiendens territorium. Dessa kan erbjuda en annan typ av uppdrag mot andra former av fiender.

Högkvarter och territorium bör ha byggnader denna gång som tar turns att färdigställa, jag ser gärna lite mer forskningsalternativ vid sidan av, lite åt 4x hållet dock utan diplomati. Om inte i kampanjen som något scriptat förvisso. Det beror på att jag vill se lite mer "customization" dvs att kunna förändra trupperna både vilken rustning regementen har, enheter detaljer, färger och liknande. Dvs vill man inte ha standard dräkterna för Blood Ravens kan man ändra på detta utan att behöva köpa dlc. Här kan även vapen på olika sätt ingå. Istället för att rekrytera på kampanjkartan gör man det före, utrustar de olika enheterna med vapen i förväg, använder scouter för att ta reda på vad du möter och skapa ett annat djup på ett annat sätt än tidigare. Däremot ska striderna vara i realtid som vanligt.

Karaktärerna dvs hjältarna bör ha ett liknande rollspelaktigt system som i Dawn of War 2 om än mer utvecklat men ingå i större grupper trupper lite mer åt första spelet. Det bör även spelet i fråga göra, istället för pytte små solo team eller någorlunda halvstora skärmytslingar i vanilla Dawn of War 1 kanske en något lite massivare skala vore spännande, kanske inte riktigt hela vägen mot Total War eller Supreme Commander men åt det hållet. Titaner och andra stora krigsmaskiner vore nämligen välkommet. Ge känslan av att föra stora blodiga konflikter som verkligen skapar skalan märket är känt för. Kampanjen får gärna ha 1 lång och spännande kampanj till en början och potentiellt flera faktioner/kampanjer på sikt istället för flera korta och lite mindre omfattande. Det finns en stor möjlighet att göra stort och litet med denna titel, det lilla som med vissa hjältars berättelser, dispyter eller vinster olika aspekters påverkan på hjältarna mm.

Jag ser också gärna möjligheter för dessa att byta sida under kampanjerna exempelvis om en soldat blivit för snärjd av Chaos och därefter byter sida och du får slåss mot en hjälte du stridit, uppgraderat och mycket annat med. Kampanjen kan på olika sätt om än inte totalt scriptad ändå erbjuda något spännande. Upplägget liknar mer åt de första 2 Total War spelen och Första Dawn of War med influenser av Dow 2 och lite nytänk. Kan man också inkludera rymdskepp vid ett senare tillfälle kan spelet bli en otroligt spännande, taktisk, strategisk upplevelse som kan bli nästan hur bra som helst.

Jag hoppas också att kampanjen slår på med överasskningar introducerar nya hot då och då som faktioner som du tidigare inte mött i spelet etc. Säg att berättelsen kretsar kring en konflikt mellan att jaga Chaos men snabbt visar bli en total planitär konflikt mellan flera som Eldar, Necrons, Tau osv. Jag vill dock gärna slippa Tyranids denna gång och egentligen Orks också men av de två hellre Orks. Inget av ovan behöver bli en verklighet eller bara någon aspekt, oavsett ser jag fram emot deras planer, jag hoppas dock inte att det blir en Multiplayer fokuserad titel med för mycket integration av mp i sp som det lät lite på förhand från utvecklarna från början när tal om del 3 kom upp för något år sedan.

Vad skulle du vilja se i DoW: 3?

Kan nästa Company of Heroes 2 kampanj utspela sig i Nordafrika

Den kommande expansionen för Company of Heroes 2 kommer att inkludera det gamla men nya för uppföljaren Brittiska Imperiet. Vilket är en trevlig nyhet, däremot så är det endast för multiplayer likt den föregående expansionen The Western Front Armies som inkluderade två faktioner. Vad som var intressant med den var att den introducerade faktionerna för efterföljande kampanjen. Denna kampanj erbjöd oss återigen att spela som USA fast under Ardenneroffensiven. Något liknande kanske sker efter den kommande expansionen.

Spelet har inte lanserats med en kampanj för axelmakterna vilket den kanske inte får men det skulle inte vara en överasskning om så blev fallet. Det finns två trovärdiga scenarion som jag spekulerar kring skulle kunna fungera, Det ena är att den Brittiska faktionen inte blir en deltagande aktör utan att axelmakterna får sällskap av Finland som under en kort tid stred på Tyskarnas sida mot Sovjetunionen. Och att det är finska vinterkriget som får en kampanj fokuserat kring sig där vi får spela som den finska armen. Den andra iden jag hade kring detta var att vi istället fick ta rollen som Italien under kampanjerna i Nordafrika mot Britterna.

Italienarna skulle få problem och behöva undsättas av Tyskarna, men det skulle vara en ypperlig chans för Company of Heroes 2 att få en helt ny faktion som inte funnits med i någon del tidigare. Det skulle öppna för sand och öken miljöer, här kan då spelmekaniska komponenterna från snö återanvändas fast för sand. Där sandstormar, behovet att istället för trupperna att söka värme istället söka kyla och vatten, där djup sand gör trupperna långsammare, och tunga fordon kan riskera att sjunka under öken sanden på vissa ställen. Det skulle också ta serien till lite nya fräscha områden. Kampanjen om Egypten är särskilt intressant, med pyramiderna och andra kända områden som blev faktiska slagfält.

En tredje möjlighet är att låta spelaren ta rollen som Rommel/soldater under hans befäl under öken kampanjerna mot Britterna vilket också skulle kunna bli en spännande kampanj, speciellt om kampanjkartan från förra enspelarkampanjen återanvänds och där Ai:n istället för att aldrig göra något också kan attackera dina områden mm. Risken finns dock att vi inte får se något utav det här, utan istället får en mer klassisk strid att hantera där britterna är den spelbara faktionen mot tyskarna. Jag blir dock gärna överraskad men det vore inte så tokigt kriget i Norra afrika fick bli nästa kampanj för spelet, och stilla havet sparas till Company of Heroes 3 med Japan, Usa, Kina och potentiellt Sovjet alternativt fler eller färre.