Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Äntligen fick jag tag i ett exemplar

Tro det eller ej men även moderna Nintendo spel kan vara frustrerande dryga att få tag på ibland utan att behöva betala ockerpriser. Nu senast lyckades jag få tag på Pikmin 3 för ett ok pris ändå i slutändan, eftersom spelet varit slutsålt på många ställen ganska så länge. Jag passade även på att köpa in New Super Mario Bros. U. och Super Mario 3D World. Det enda som jag just nu kanske saknar är Donkey Kong Tropical Freeze men det lär blir ett köp först senare. Jag är dock lite orolig att vi inte får något mer stort Mario, att flera planerade storspel skjutits till nästa generation som exempelvis Metroid. Däremot känns det lite tryggt att vi ändå får ett nytt Star Fox i rymden denna gång och ett lovande Zelda nästa år.

The Witcher 3: intryck

Jag spelade en bit in på natten och så analytisk som jag är han jag stöta på ett par problem med spelet. Likväl fanns där förtjänster och jag tänkte utveckla mig om några av de positiva och negativa stunderna i spelet. Låt oss börja med de negativa, det finns tre konkreta problem som är problematiska ur min synvinkel

1. Optimeringen
2. Kontrollen
3. Animationer

Den första punkten gäller lite gran oavsett inställningar, det skapar ett märkligt smyg lagg bitvis, konstiga temosänkningar och spelet har en del mindre problem med optimeringen för tillfället. En sak som verkligen hjälpte mig var först att slå på 60 fps... finns bara två lägen för detta spel 30 eller 60, det andra var att slå av Nvidias dedikerade hår physics inställning. Den gjorde viss visuell skillnad men drog enormt mycket prestanda så jag tyckte inte att det var värt det. Detta är dock något jag tror kommer att bli ordnat, samma problem har varit återkommande med varje del och blivit fixad. Det var värre i Witcher 2 vanilla när det kom, idag flyter det spelet på som smör.

Mitt andra klagomål och detta är den del som kanske aldrig blir åtgärdad och som är ett problem det är kontrollen själv. Witcher 2 var trots att Geralt var lite tung i rörelserna följsam och det blev smidigt när kontrollen var på plats. I Witcher 3 bråkar kontrollen konstant, oavsett gamepad, eller mus och tangentbord, den är inte riktigt så smidig som jag hoppats på och ett steg ner från föregångaren. Att simma under vatten eller plocka upp en växt kan vara en mardröm ibland. Däremot trots detta är stridssystemet smidigt, knapparna sitter på bra ställen, striderna är smidiga. Jag gillar också att rida på hästen, den är om inte tyngre att vända, vrida men på ett följsamt sätt som inte bråkar med spelaren där kommandona går fram, hästen gör det man vill även om det tar tid. Kanske går det att patcha till på något sätt, problemet ligger i precisionen för att simma åt vissa håll, eller plocka upp/prata med någon och kontrollens problem med precision. I övrigt fungerar den toppen.

Animationerna hade kunnat vara bättre, jag var kritisk på den här punkten innan släpp och det är ett problem även här. Dock ska sägas att CD RED tagit ett steg upp från Witcher 2 så det är en utveckling men animationsarbetet känns framförallt i rörelser av både monster och människor något daterad. För egen del drar detta inte ner helheten.

Witcher 3 är dock långtifrån dåligt, rent visuellt är det världens snyggaste rollspel alla kategorier hittills. Det är ruskigt nära Cryengine kvalitet (men inte riktigt där) på en del områden såsom, hur metall, läder och annat ser ut i spelet. Detaljerna går från mindre bra på vissa ställen till helt vansinnigt autentiska. Ljussättningen är fenomenal och vatten och regn ser sanslöst bra ut. Metal ser verkligen ut som metal, det blänker på rätt sätt, har små detaljer som rispor, läder fungerar på samma sätt och ser otroligt ut i spelet. Växtligheten har en viss platt look på nära håll men finns i sådan mängd och själva texturen ser tillräckligt bra ut för att spelet ska se otroligt levande ut. Där Skyrim mest hade platt mark och grenar hade en låg upplöst 2d look till sig finns här svajande gräs, buskage som alla rör sig när du går igenom det och träd som svajar. Jag har aldrig i ett spel hittills sett så levande natur och miljö i ett spel som går att uppleva här. Ljudet i spelet är också topp notch, det är tungt, har tryck, låter korrekt och har en fantastisk ljudmix, spelet har också en sanslöst välkomponerad soundtrack och blåser liv i världen.

Ai: n i spelet är på en bra nivå, jag valde att spela på näst svåraste och spelet straffar dig på en gång om du inte är förbered på monster. Även de som verkar minst farliga kan klösa dig i bitar på sekunder i de svårare svårighetsgraderna. Jag gillar också menyarbetet i Witcher 2 fanns det ofta menyer på menyer i menyer syndromet en del spel har lite för mycket av ibland. I Witcher 3 är allting i samma meny, och istället för att meditera och där skapa drycker, och sedan för att dricka kan du göra det direkt i menyn och binda dryckerna till någon knapp, ungefär som annat valfritt rpg brukar göra detta. Även skillsystemet har en egen menu och det fungerar bra, jag tyckte dock bättre om utseendet i Witcher 2 men det är mer lätt navigerat här och överskådligt, med en bra indelning av kategorier. Lite synd dock att det är mycket + % skills istället för aktuella förmågor som ges i detta träd överlag.

Berättelsen i sig öppnar helt fantastiskt, jag tänker inte spoila något, men vill nämna att röstskådespelarna gör en fantastisk insats och CGI:n och mellansekvenserna ingame är otroligt välgjorda. Som så en spelare ska få göra låter Witcher 3 dig ganska omgående göra vad du vill, om du är sugen på sido uppdragen gå och gör dom, vill du utforska gör det. Skogarna tornar upp sig bortom åkrarna, gamla ruiner väntar på dig att bli funna. Spelet uppmuntrar till utforskning på ett fantastiskt sätt, dock kanske jag hade velat se mindre plotter på världskartan. Sido uppdragen i sig är fullt skrivna och väldigt välgjorda, med dialogträd, val och annat, som utklassar det exempelvis Skyrim erbjöd (även om det spelet tack vare sim slump uppdragsskapare hade oändligt med sido- uppdrag).

För att summera ett par timmar med Witcher 3: Om du är osäker på kvalitén spelet håller så är den ledande i sin genre och är hittills en stark kandidat till årets bästa spel. Jag tänker dock själv avvakta med att säga att det är det innan jag har spelat ut spelet. Det öppnar bra, känns bra och är riktigt bra minus en del problem med optimering och kontrollen på vissa ställen. Spelet lär förhoppningsvis inte bli mycket sämre ju längre in i spelet jag kommer utan förhoppningsvis som många recensioner antyder bara att bli bättre.

Fördelarna och nackdelarna med att bygga spel som plattformar för dlc

På senare år har vi alla märkt av en utveckling som har varit både positiv och negativ för många. Spelbranschen gick inte ifrån den äldre modellen utan snarare tog till sig ett par nya modeller. Spel gick i viss mån från att vara en upplevelse med så mycket innehåll som möjligt och sedan dröjde det innan en expansion kom, det kunde ta år ibland. Dlc i den formen som skulle utvecklas fanns inte riktigt, men när det slog igenom så blev spelet på ett annat sätt oftare uppdaterade än tidigare med nytt håll, vilket skulle leda till kontroverser, problem med de som var vana med de äldre systemen. Spelen skulle också med tiden börja kännas lite mer innehållsfattiga än tidigare, men det kan också beskyllas på kortare utvecklingstid och mer komplexa spel som ska utvecklas och byggas.

Ett par strategispel har numera börjat anta en modell som jag tycker är intressant. Det var faktiskt utvecklar diskussionerna som streamades av Stardock som gjorde mig uppmärksammad på detta tänk. De byggde sitt senaste spel Galactic Civilization 3 som en basplatta, det ses av utvecklaren som en stabil avrundad bas för en massa dlc och expansionspaket + gratis patcher med innehåll. I gengäld saknas det också en del innehåll från föregångare trots att spelet står på egna ben. Andra spelserier har ett liknande koncept, Civilization serien har sedan del 5 och med Beyond Earth ett liknande koncept. En annan utvecklare som provar detta är Paradox som med sina numera mycket mer polerade spelsläpp tillämpar en liknande utveckling av sina spel.

Resultatet av ett upplägg där basspelet är just en bas för mer innehåll blir att spelen får mer och mer innehåll på regelbunden basis dock mot en kostnad. Eftersom industrin riktar sig mer och mer åt konsumtionssamhället på det viset att mer och fortare är bättre oftare än lite och när det väl kommer mycket så har jag upplevt att det blir för mycket ibland. Naturligtvis har konsumenten aldrig något tvång i att köpa dlc eller expansionspaket, men när så pass viktiga uppdateringar sprids ut över flera paket kan det bli mycket tråkigt om man tvingas välja. Å andra sidan så är spel en av de billigaste medierna att underhålla sig med. Många spelare idag är så besatta ibland att spela först, när det här tänket från industrin egentligen gynnar den tålmodige spelaren. Den som väntar på Game of The Year Editions med alla 10-45 dlc + expansionspaket i en enda bundle med basspelet för en tredjedel av basspelet ensamt vid släpp. Vilka konsekvenser kommer det att få på sikt kan man undra?

Kommer spelare att fortsätta att konsumera dag 1 och sedan varje gång nytt material släpps eller kommer fler och fler att vänta. Industrin idag bygger helt på statistisk mer eller mindre, Gabe sa under skandalen nyligen att Valve är ett sifferinhämtande företag, likt de flesta andra. Någon länkade lediga jobb nyligen hos Massive, Även Creative Assembly hade liknande jobb lediga, de är tunga analytiska arbeten där inhämtning av rådata, statistik är vad företagen arbetar med för att utveckla spel, sälja bättre, se vad som är populärt. Det är också otroligt spännande att se hur höga kvalifikationer som krävs för en del av jobben, ofta flera års studier på universitet och många års erfarenhet i arbetslivet. Beroende på hur vi de kommande åren konsumerar spel så förändrar företagen sin strategi . Frågan är om det leder till att fler väntar i och med att företag numera sätter så hårda embargon på spelen.

Jag är av den inställningen att det här plottret av dlc inte känns så hållbart på sikt. Naturligtvis fungerar det nu, och generar enorma summor för en del företag, men hur länge och vad blir nästa steg? Det känns hela tiden som att delar av industrin rör oss mer och mer mot styckspel kontra ett spel + extra innehåll senare modellen. Medan andra delar av industrin försöker hålla i det här gamla som verkar fungera för en del av industrin. Telltale introducerade en modell som jag personligen inte är ett fan av men som många har uppskattat och det är en kampanj som säljs i delar. Korta episoder som säljs styckvis under en längre period. Mot en klumpsumma kan man köpa alla i ett men måste dock vänta på att episoderna släpps och blir klara. Telltales spel är riktigt välgjorda för vad de gör men konceptet kring deras affärsmodell är både intressant och skrämmande.

Å andra sidan kan man argumentera att kanske är det vi ser inte ett drag åt ett håll utan åt många. Att spelindustrin efter det att den tidiga modellen inte riktigt fungerade, den hamnade i ett flux, kunde inte riktigt hitta någon gemensam modell utan grenade ut sig i många mer individuella modeller. Den ursprungliga modellen bör dock ses som den mer dominerande än idag dock med tillskottet att mellan de stora expansionerna släpps en massa smått dlc antingen istället för en expansion eller med både och. Detta är lite intressant, eftersom spel får en annan innebörd. Istället för att de ses som ett fullständigt konstverk, d.v.s en färdig tavla, ses de nu som ekonomiska plattformar och lego som ska byggas på i många fall.

Den ekonomiska synen på spelen har tagit lite mer plats än den mer konstnärliga även om dessa naturligtvis båda alltid varit en del av det hela. Det blir en tavla på ett träd som hela tiden får fler detaljer, grenar, blad, blommor och kanske en ny bakgrund, det jag undrar är vart det tänket kring vad spel är och ska säljas som leder oss mot. Försiktigare mer tålmodiga konsumenter, mera styckade produkter som säljs i bitar, fler utvecklare som på sikt återgår till en äldre modell eller en industri som blir mycket mer varierad i hur spel ses på, säljs, byggs på och utvecklas till.

4 dagar kvar

Väntan är inte så lång nu, men trots det känns det som år, och jag hoppas på att spelet flyter på bra, och inte har för mycket spelförstörande buggar på PC. En video från idag visar en tysk tidning som spelar spelet på PC och det ser fruktansvärt snyggt ut på sina håll. Det är väl kanske ett av de spel som verkar ha imponerat väldigt väl på de som spelat spelet. På tisdag är det dags för de spelare som inte fått det i förväg.

https://www.youtube.com/watch?t=16&v=NASfzt1C7aY

Väntar du också på The Witcher 3?

Veckans mest förbisedda spelsläpp

Många ögon finns nu på ett antal spel som släppts de senaste veckorna och även kommer att släppas nästa vecka. Under den här veckan släpps dock en lite förbisedd titel. Galactic Civilizations 3 har förvisso varit i early access ganska många månader. Först nu har spelet putsen och tillräckligt med komponenter för att rättfärdiga det släpp som sker på torsdag. Det som släpps är i grund och botten version 1.1 eller 1.0 beror på hur de räknar och med den kommer en hel del extra putsa och framförallt det enda stora som saknas och det är kampanjen. För många 4x spelare mig inklusive är kampanjen kanske inte det centrala, även om jag faktiskt tenderar att uppskatta lite mer lore/berättande i strategispel.

4x i rymden är kanske inte det hetaste just nu men jag har alltid haft en liten kärlek för Galactic Civilization serien, den är inte felfri men otroligt polerad och välgjord. Uppgraderingarna från föregångarna gör också att spelet känns som en uppföljare så bör. Stardock har också planer på 5-7 års stöd till spelet vilket bådar gott för extra innehåll i form av expansioner. Om du av någon anledning gillar lite lugnare spel i Civilization anda är detta en väldigt givande titel. Förutom att jag saknar e- spionage i spelet så har jag haft otroligt roligt med spelet. Att skepp designern är omarbetad och förbättrad vilket gör den till en stor legolåda med oändliga möjligheter till skeppsskapande är bara fantastiskt.