Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Krig i Ukraina, kan bli en radioaktiv katastrof!

Konsekvenserna kan bli fruktansvärt allvarliga skulle Putin göra verklighet av sina hot
Jag är helt övertygad om att anti-terror aktionerna som pågår nu från Ukrainska staten inte kommer att leda till det inbördeskrig Ryssland hoppas på och skriker sig hesa över. Ända sedan starten utav incidenten i Krim så har den ryska staten överdrivit alla skeenden som tagit plats. Så länge en klar majoriteter i de här städerna stödjer ett enat Ukraina kommer så inte att ske. Kan den ukrainska staten undvika onödigt blod, inte skada eller attackera civila är risken stor att det lugnar ner sig. En FN rapport som kom idag via rådet för mänskliga rättigheter pekade på tecknen tyder åt att det som skedde på Krim var konstgjort och fabricerat av en aktör. De som studerat det här, men även besökt Krim under perioden före och efter såg enorma överdrifter från de ryska minoriteterna. De såkallade övergreppen och våldet kunde inte alls ses i det omfång som rapporterats, istället hade det skett mindre isolerade incidenter. Rapporten pekar på att de tatarerna och pro ukrainska individerna istället är de som är mest utsatta. De överdrifter som använts av rysk stads-tv för att blåsa upp en propaganda storm utan dess like. Den här personen spräcker några utav de tydligaste lögnerna. http://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2014/04/14/you-
tube-shatters-russian-lies-about-troops-in-ukraine/?utm_source=dl
vr.it&utm_medium=twitter

Mitt intryck är att de här separatisterna är för välbeväpnade, enhetligt utrustade, alldeles för; militärstrategiskt, taktiskt kunnande för att vara vanliga medborgare. Det finns även andra indikationer som gör att det mesta pekar åt Ryska federationen som hitills förnekat och kallar FN rapporten fabricerad. Däremot finns det inga konkreta bevis idag som kan binda Ryssland till de här männen. Det som får mig att reagera är ändå att Rysk-media gör allt för att trissa upp stämningen, på ett sätt som påminner om Aftonbladet i sina värsta stunder. De letar efter en orsak att gå in militärt, vilket kan ske så tidigt som under veckan. Putin har kallat på världens fördömande över Ukrainska regeringens agerande, och han har lämnat dörren öppen för en militär invasion av Ukraina sedan tidigare om sk "etniska ryssar" skulle vara i fara. Det pågår en massiv truppuppbyggnad vid gränsen som idag beräknas uppnå ca 50 000 soldater, exklusive de 20-25 000 på krimhalvön och de stationerade i Vitryssland. Krig kommer att få enorma konsekvenser för landet.

Konsekvenserna utav en Invasion kommer inte bara drabba de civila direkt i form utav dödsfall. Det finns enorma faror som kan få Tjernobyl att blekna. Ukraina har många aktiva kärnkraftverk som kan komma att bli militära mål. Det kan utav direkt eller indirekt skadeverkan drabbas utav katastrofer såsom härdsmältor läckage och annat. Det skulle på lång sikt kunna göra stora delar av landet obeboelig, ge upphov till strålskador, cancer missbildningar och döda människor i stort omfång. Det skulle tvinga enorma mängder människor att omlokalisera sig och skapa stora flyktingströmmar i alla väderstreck. De här kärnkraftverken är utav äldre modeller och inte alls lika säkra som de mer moderna i Sverige, Frankrike och Tyskland. Därefter finns det 4 reaktorer är utav samma modell som Tjernobyl. RBMK kallas den sortens reaktorer som Tjernobyl också var, de är byggda under Sovjetunionens tid. De andra reaktorerna är utav en modell som heter VVER, de är säkrare men också byggda under Sovjetunionens tid. Det lär ändå inte räcka om det faller tillräckligt med bomber på reaktorerna, eller att det blir drabbade utav medvetet sabotage. En kärnreaktor måste underhållas och konstant vara under uppsikt, annars kan dom riskera skador, läckor och härdsmältor. Om Ukraina stänger ner all sin kärnkraft, då kommer andra svåra problem att rada upp sig för landet. Att stänga ner reaktorerna är också riskabelt, kärnavfallet finns fortfarande kvar i de här installationerna. Det är inte säkert att man hinner förvara allt material. Det är därför frågan återstår om ett krig skulle inträffa hur kommer ryska trupper agera. Kommer man att försöka ta över reaktorerna vid de olika kärnkraftverken, och stänga ner dom tillfälligt, sabotera dom eller aktivt beskjuta dom (vilket inte låter troligt, så korkad hoppas jag inte att ryska befäl är, då det radioaktiva materialet mycket väl lär spridas även in i Ryssland i ett sådant fall).Kärnkraftverk och andra infrastrukturinstallationer är viktiga militära mål. Även om Ryssland försöker ta över dom med så lite våld som det bara går kan misstag ske. De lär också vara försvarade av den Ukrainska armen.

Det som kan driva Ryssland in i ett krig är ett par faktorer, dels vill man inte ha ett instabilt västvänligt Ukraina. Därefter är Ryssland ytterst beroende utav Ukrainska vapenindustrin. Motorer, olika mindre tillbehör, komponenter till missiler, och en hel del annat som Ryssland behöver för sin modernisering av sina väpnade styrkor (började under 2000-talet och ska vara klara om schemat går som det ska runt 2020). Östra Ukraina har också mycket export och handel med Ryssland. Många industrier är helt beroende utav rysk köpkraft. Det påverkar också Rysslands tillväxt, modernisering utav armen och inte helt obetydligt deras ekonomi. Vapen och de andra formerna utav industrier kommer inte ens en västvänlig regering att ruska om i. Det finns för mycket pengar i det även för Ukraina, som är på vägen ner i bankrutt. Deras ekonomi är så dålig just nu att den kan kollapsa. Rysslands ekonomi är inte heller i ett så pass bra skick som många kanske tror. Skulle Ukraina kollapsa rent ekonomiskt kommer det att få konsekvenser på sina grannar, och givetvis på den 45 miljoner stora befolkningen i landet. Om den här industrin blir hotad kanske Ryssland går in enbart för att säkra de här industrierna, vapenexporten och annat. Krims betydelse är också omfattande för den ryska federationen, med sin historiska anknytning, ekonomiska värde och baser ut i havet. Gör det Krim till något Ryssland med stor sannolikhet inte någonsin igen om den bara inte måste, ge upp till något annat land.

Den skarpaste sammanfattningen av situationen i Ukraina finner du nedan som bild!

Förhandsbokningar skadar spelindustrin och bidrar till fler trasiga spel!

Förhandsbokningar är ett känsligt ämne, å ena sidan tillåter de oss att få extra material (som annars var tillgängligt vid släpp eller i Deluxe versionerna ändå) och även för reducerat pris. Å andra sidan har det gett upphov till en ganska obehaglig mentalitet från utvecklare där produkterna i allt större grad skeppas ofärdiga. Det spelar ingen roll egentligen de har fått betalt för utvecklingen redan och kanske gått med vinst. Kraven på en kompetent välfungerande produkt suddas alltmer ut. Bara häromdagen låg watchdogs för 49.99 euro på Steams första plats i försäljning. Du får något uppdrag en hoodie och lite mindre rekyl som bonus ungefär. Spelet är inte ens nersatt i pris som de brukar vara via förhandsbokningar. Det som oroar mig än mer är människor som försvarar den här praxisen och oftast obetalda. Redan har du stora grupper som går ut och attackerar folk för att de ogillar att man förhandsbokar. Jag blir alltid förvånad över människor som gratis, går på mission att stötta en produkt som inte ens är ute än. Man gör sig själv till ett pr verktyg åt företag gratis, det är rena drömmen för dem, ett verktyg som arbetar dag och natt, med att smutskasta och tysta kritiker, samtidigt som man sprider den sk. "rätta läran" gratis. Total Biscuit blev attackerad utav sådana för att han som vi alla vet är ganska emot att förhandsboka innan man vet vad man får, och även då bör man vänta. Länk till den märkliga Twitter diskussionen finns under, där användaren Hurricane visar på en ganska naiv syn gällande frågan i sig. https://twitter.com/Totalbiscuit/status/452431775261003776

Förhandsbokningar är inte bra för oss konsumenter
Den här gången anser jag inte att vi ska klaga enbart på företaget om watchdogs (ett spel jag väntar på recensioner och omdömen kring). På samma grunder vi kritiserade; </b>Sim City, Battlefield 4, Alien: Colonial Marines, Duke Nukem Forever, X3 Rebirth, Total War: Rome 2 och Diablo 3.</b> Dessa spel har nästan alla kommit under den senaste tiden. Diablo 3 blev i stor grad reparerat med patcher, Battlefield 4 patchas än, och Rome 2 har nedgraderats visuellt så pass att ultra inte längre motsvarar spelet vi fick vid släpp rent tekniskt, det ser värre ut än Shogun 2 på sina håll idag. Vi konsumenter är det svarta fåret här vi förhandsbokar, vi betalar producenten innan vi fått varan. Kom ihåg att eftersom spel är så pass nytt finns inte juridiken och konsumentskyddet vi alla önskar att vi hade. Jag funderar själv starkt på att prata med en konsumentombudsman/juridiskt kunnig människa angående flera utav spelen såsom Colonial Marines, Rome 2 m.fl och vad som gäller för dem. Hur legalt är det här? För att själv få en liten insyn i vad lagen säger, och vad företagen har rätten att faktiskt göra. Förutom att man har problem än idag av teknisk natur så har man även dragit ner på ansikten och modell variationer, tex är enheternas kostymer inte alls lika varierade och olika som de har varit. Det här har mycket att göra med förhandsbokningar, det har också att göra med hur spel recenseras och embargon mm, men det är en annan diskussion.

https://www.youtube.com/watch?v=olMg1n3MCuE

Förhandsbokningar är inte en lösning mot trasiga spel, utan det är en bidragande faktor. Företagen kan gå ut med utklippta stycken ur spelet som man sedan skickar till betalda studios som gör dom snyggare, vackrare och liknande. Man får dom att se betydligt bättre ut än det är i verkligheten. Det blev ett enormt ramaskri kring Watchdogs när de första klippen kom, som inte alls motsvarade de senare. Det var en rejäl nedgradering visuellt till skillnad mot de tidigare klippen. Kanske har man stött på problem, att man inte kan leva upp till förväntningarna? Eller har man varit tvungen pga. prestanda att dra ner på det visuella? Jag tror inte på någon av de här faktorerna. Utan det är en ganska vanlig pr metod inom spelbranshen idag. Kommer ni ihåg när Halo 2 kom ut och tiden därefter, hur många klagade på att vi fick för lite gameplay videos. Hur Cgi inte representerade spelen ifråga? Jag minns den tiden ganska så tydligt och det var inte bara det som gav upphov till att vi faktiskt mer speltrailers i form utav stycken från spelen ifråga. Det var en positiv utveckling tills det att man började experimentera med att göra dessa bättre, större, snyggare än spelen i sig själva, allt för att belysa spelet med ett bättre ljus. Idag är det ingen skillnad nästan på cgi och gameplay trailers, de är båda inte särskilt representativa för spelet du sedermera köper och får.

Jag tycker att det här har blivit ett allvarligt problem, som vi inte kommer runt om inte folk börjar förstå riskerna ur ett större perspektiv. Den stora gruppen som förhandsbokar är sällan de som läser spel nyheter, bloggar på sidor osv. De finns naturligtvis också där, men den stora gruppen spelare som förhandsbokar nås inte utav den här informationen. Det är något som utnyttjas... coola trailers säljer spel idag. Vilket i sig själv inte är något nytt för mänskligheten men det är något viktigt att poängtera. Det är endast vetskapen om problemen, som kan hjälpa oss att vänta lite. Alla spel kommer inte gå i konkurs om dom får betalt när spelet är ute istället för på förhand. För företag liksom alla människor anpassar sig efter nya förändringar. De bästa företagen är mästare på att anpassa sig till marknaden och förändra sig kvickt vid behov. Därav behöver vi inte vara oroliga för den faktorn. Om bi börjar köpa spel med getter i, så kommer företagen att ha det i åtanke, och vi kommer få fler spel med djur i på samma premisser. Precis på samma sätt som vi får kloner av Call of Duty, Minecraft m.fl. Eller att man som företag har tagit inspiration utav dem men ändå byggt något eget vilket är bättre. Den här oroväckande utvecklingen kan leda till problem framöver. Hur kommer nästa installationer i serierna sälja? När kommer folk att sluta köpa spelen och hur klarar företagen processen att anpassa om sig? Hur många fler trasiga spel ska vi behöva få, och hur mycket får man ljuga om sina produkter innan det blir illegalt?

Northernlion (en youtubare) beskrev det som "Macdonalds reklamerna för hamburgare" som inte alls motsvarar det du får när du beställer maten. Det är inte illegalt i sig att göra så, och jag antar att spelklippen som är så tungt modifierade är de heller. Däremot är det inte lagligt att göra reklam för något och sälja varan utan det. Något man i Alien Colonial Marines fall faktiskt gjorde, och även i Total War Rome 2 där man i båda fallen gjorde reklam för en smart Ai som kunde fatta smarta beslut osv, istället fick vi två spel utan Ai. Än idag finns det ingen Ai i spelen som motsvarar ens en uns av det som man sålde spelen på. Belägringar i Total War Rome 2 fungerar inte alls, Ain kan inte göra belägringar utan fryser utanför forten och står där. Det kan hända att dom anfaller för att sedan med 10 000 likt en hord försöka trycka sig genom en liten port. Igår så spelade jag ett par belägringar och i 7/10 fick jag snabbspola genom 60 minuter (då vinner försvararen automatiskt) eller gå ut själv och slå ner anfallaren. Den fungerar inte väl på kampanjkartan heller för den delen. Här hade man gjort reklam för den bästa Ain i serien, som kunde fatta egna beslut, den kunde göra saker som den är helt inkapabel att göra i spelet. Det var samma Visa med det överlägset sämre spelet Alien Colonial Marines (Rome 2 är ett mediokert spel idag). Där visade man inte bara grafik, ai utan även spelmekanik och spelsnuttar som inte fanns med i spelet senare. Spelet sålde som smör verkar det som, tack vare sina förhandsbokningar.

Frågan som brinner för mig, är vill vi stötta den här praxisen, vill vi betala för skit som slängs ut för att gå ner i deras plånböcker, och potentiellt till framtida spel (som vi naturligtvis även då måste betala för)? Den enklaste lösningen som tydligen är den svåraste är att börja tänka efter lite mer ansvarsfullt, med hur vi spenderar våra egna pengar. När Watchdogs är släppt och det visar sig vara ett dåligt spel kommer vi ha samma situation igen, där internet med all rätt blir fyllt av klagomål, protester, hur kan man släppa ett spel i det här skicket osv. Ta lärdom av det förflutna, vi har haft otroligt många trasiga AAA-spel på senare tid med enorm uppståndelse. Sluta förhandsboka istället, så slipper du som konsument förlora pengar om det inte visar sig att spelet är bra. Det är nästan aldrig värt pengarna att betala i förhand ändå. Missförstå mig inte, jag hoppas att spelet Watchdogs och de där häftiga spelen blir så bra, som man hävdar. Tyvärr är verkligheten en annan och en del spel blir aldrig så bra. Man riskerar så mycket för så lite, genom att betala ut sina pengar i förväg. Jag ville med bloggen enbart belysa riskerna, och ett par som numera blivit otroligt uppenbara konsekvenser utav förhandsboknings hetsen.

Spel att ominstallera del 1/5

Underskattat och överskattat är högst subjektivt. Den här korta listan vill enbart belysa ett par spel som fallit i glömska, men är riktigt bra spel än idag. Det är ett par spel som har brister men likväl är fantastiska upplevelser, som fallit något i glömska. När folk tittar tillbaka på Half Life, Total War: Rome, Grand Theft Auto m.fl så glömmer man lätt hur många tusentals spel som ändå utgetts mellan dem. Många förbisedda andra uppskattade då men för att sedan falla i glömska. Flera utav spelen har fått höga betyg men i slutändan aldrig blivit de där mästerverken.

Battlestation Pacific
Mitt första spel är en andra del i en kort serie som aldrig fick fler uppföljare. Battlestation Pacific som var utvecklat utav Eidos Hungary och utgavs av Eidos Interactive 2009. Spelet är vad man kan säga en hybrid mellan strategi och där du samtidigt kontrollerar enheterna direkt i ett tredje persons perspektiv. Spelet tar plats i stilla havet under andra världskriget, där man i kampanjer får ta del utav stora sjöslag, med skepp, flygplan och ubåtar som antigen Japan eller USA. Nästan alla spelägen kretsar kring att du har ett hangarfartyg och en del understödsfartyg, slagskepp, kryssare, torpedbåtar. Hangarfartyget ger dig tillgång till flygplan som kom att spela en stor roll under kriget i stilla havet. Du kan ta direkt kontroll över torped plan, kamikaze plan, jakt plan och slåss både i luften och på vattnet. Eller varför inte ta kontrollen över en ubåt och försöka sänka fiendens fartyg med torpeder. Spelet gör det enkelt att ge order till de andra fartygen som inte behöver kontrolleras exakt hela tiden utan kan sköta sig själva någorlunda väl i singleplayer. Det har en stor variation, erbjuder så många olika perspektiv under samma skärmytslingar, det blir nämligen aldrig tråkigt att hoppa mellan torpedbåtar, slagskepp, jaktplan, ubåtar, hangarfartyg, och eventuellt baser mm. Du gör alltid något och spelet belönar dig för att ta rätt roller vid rätt tidpunkt.

Studion stängdes däremot ner 2010 som ett resultat av att man inte ville fortsätta göra spel i Battlestation serien. Något som jag tycker är tråkigt, serien var ändå skapligt populär då men hela historian kring det här känner jag inte till. Däremot så är spelet ett rejält kliv upp över sin föregångare Battlestation Midway som också var fantastiskt för sin tid. Det kändes lite nytt, det var inte en vanlig del av kriget att fokusera på, och framförallt inte en vanlig del av de olika stridsförande vapengrenarna man annars ser i spel. Marin aspekten utav andra världskriget är kanske en utav de mest ignorerade i spelvärlden. Det finns naturligtvis spel med fokus på de tyska ubåtarna från bla Ubisofts serie Silent Hunter. Däremot inte särskilt mycket av resterande stridskomponenter, det som Battlestation verkligen fångade var flera lager utav havsstrider och kombinerade dem på ett tillfredsställande vis i ett lätt förpackat action-arcad/strategi-ligt. Om du är en spelare som inte har testat på serien men ändå tycker att det låter lovande, som ombeder jag dig att kolla in det lite närmare. Idag är spelet billigt som få andra och det finns på flera plattformar. Det är bara synd att vi kanske aldrig får se en uppföljare till en lite bortglömd pärla, i ett stort och djupt hav utav spel.

Ett uppdrag från spelet
https://www.youtube.com/watch?v=s7:shock:Haf06xU

Age of Wonders 3 uppföljaren till Heroes of Might and Magic vi inte fick?

Jag har spelat flera timmar utav det eminenta 4x spelet Age of Wonder III. Det är ett 4x och kan närmast beskrivas som en blandning mellan Civilization V, Heroes of Might and Magic III/IV och lite Fallen Enchantress. Det är en besynerlig blandning som naturligtvis har sina rötter i del 1 och 2 som med dagens mått är antika spel. Del två släpptes nämligen 2002 och fyller 12 under det här året. Det som slog mig direkt var hur väl allting fungerade ihop. Inte bara spelmekaniken utan även designen. Det är värt att notera att Efter Civilization V har nästan alla nyutkomna 4x anammat hexagoner istället för den klassiska 4 kantiga rutmönstret man rör sig över. Civ 5 var inte alls det första spelet att använda den här modellen, men har lyckats att popularisera den.

Spelmekaniskt
Ui, systemet för städerna och lite annat det från Civilization V. Spelet har även en liknande otroligt välgjord encyklopedia som är lättnavigerad och förklarar allt. Det spelmekaniska är en ganska stark blandning mellan Civilization seriens expandera, föra diplomati och bygga nya städer, men med Heroes of Might and Magic aspekten att leta artefakter, gå ner i underjorden, åka båtar och samla xp till sina hjältar, som kan uppgraderas och anpassas på en imponerande skala. Dessa hjältar kan även rekrytera monster och fotsoldater som i sin tur kan uppgraderas. Striderna fungerar inte på det klassiska Civilization systemet, där de är automatiserat, utan på Heroes of Might and Magic maner där man strider i taktiska omgångsbaserade skärmytslingar, men med ett sorts poängbaserat system mer åt tidiga Xcom spel. En soldat kan röra sig långt men ju mer du rör dig, desto mindre poäng har dem till att anfalla, om du tex står still kan enheten anfalla 3 gånger, går du absolut längst kommer enheten bara kunna anfalla en gång. Spelet saknar det stadsbyggande djupet Civilization serien har, och ett något tunnare utbud av artefakter, och byggnader man kan besöka kontra Heroes of Might and Magic. Men stridsystemet och utbudet av att uppgradera dina hjältar är betydligt större än de andra spelen. Fokuset är förlagt på utforskning och strider, trots det är det inte jätte tunt på stadsbyggarfronten och diplomati aspekten fungerar väl. Det är ett ytterst kompetent spel rent spelmekaniskt.

Design
Spelets utseende hämtar en hel del inspiration från primärt Civilization V (Ui primärt och kartan rent visuellt) och Fallen Enchantress (design på monster/karaktärer och den övergripande kartan), men naturligtvis klassisk fantasy. Det finns inslag av steampunk nästan också men i grund och botten är det en ganska klyshig lite överanvänd fantasy design.Vilket kanske stör en del mer än det gjorde mig. Spelet osar utav passion för detaljer, det är något som verkligen märks tydligt. Det är ett omfattande spel, som verkligen har den där en omgång till aspekten från de stora i genren. Det lyckas ändå sticka ut och kännas lite nytt och speciellt trots sina rötter. Vi får inte många bra 4x baserade fantasy spel som är särskilt bra. Det här är verkligen ett sådant spel.

Musik/ljud
Musiken är som många påpekat helt fantastisk, här kan du lyssna på soundtracket:
https://www.youtube.com/watch?v=ve2RgrC3OMA

Ljuden i spelet är ganska klassiska, och är inget som verkligen överraskar. Vatten låter som vatten, fåglar kvittrar. Det är välgjort som resten utav spelet, och skapar den där atmosfären som bidrar till att hålla spelaren engagerad under längre stunder. Jag har inget att klaga på här.

Andras omdömen:
https://www.youtube.com/watch?v=DJdvh0iOD7g&list=UUy1Ms_5q
BTawC-k7PVjHXKQ

http://www.metacritic.com/game/pc/age-of-wonders-iii

Mitt korta omdöme
Jag har inte spelat tillräckligt mycket för att ge min definitiva åsikt om spelet, men jag ångrar inte att jag köpte det. Spelet suger in mig i en spännande värld där mäktiga arméer ledda utav hjältar slåss för kampen om sina stora riken. Både ovan jord i berg, snö och gräsbeklädda fält, till haven eller under jorden i enorma tunnlar. Bara det faktum att man tagit en stor del av min kritik från nyare Heroes spel och låtit det bli en stor aspekt i Age of Wonders III gör mig glad. Om du rekryterar vissa enheter kan du gräva egna gångar under jorden, eller flyga över berg, alternativt ta dig genom områden du annars inte skulle ha kunnat gjort. Det vågar föra in aspekter för att bryta mot de normala lagarna för spelet, något som Heroes of Might and Magic V/VI inte tillät förutom på ett mycket begränsat plan. Många riktar kritik mot att spelet i bland tappar i variation mm, något jag inte märkt pga den korta tid jag spelat spelet. Däremot gillar jag att man istället för teknologi som i Civilization forskar fram magi och bonusar till hjältar och riket. Det finns otroligt mycket jag älskar med det här spelet, och jag hoppas att det som är intresserade i genren tar sig en titt. Det är kanske inte bättre än det fullt expanderade Civilization V, men det är bättre än alla Heroes of Might and Magic efter del III och ett betydligt bättre spel än Fallen Enchantress.

Age of Mythology: Extended Edition (Gold) kommer till Steam 8e maj?

Ett utav mina absoluta favoritspel kommer till Steam
För många utav de yngre spelarna därute så kan det här låta främmande. För andra är det kanske ett ok spel och för en del såsom det var för mig är det nostalgi, barndomsminnen (även om jag inte var alltför ung). Age of Mythology står sig än idag som ett fenomenalt rts. Det är i mitt tycke det bästa studion producerat. Jag älskar grundserien Age of Empires också givetvis, men precis som med Command and Conquer Generals är den här spinoffen kanske den starkaste spelet från respektive företag även om som i fallet med Red Alert, Tiberium Wars m.fl är klassiker. Färre enheter, grym balans och häftig spelmekanik som skiljde sig en del från mängden. Age of Mythology lyckades känna sig unikt och nu får vi en ny utgåva.

Den innehåller lite lätt övergripande polish i detaljer, ljus, dag natt cykel, och ett nytt flerspelarläge bundet till Steam. Det låter helt fantastiskt. Problemet är priset för mig, jag har råd att köpa det, men jag tycker inte att man ska ta nästan 30 euro för en titel från 2002. Jag tycker inte att det är ok. Det spelar ingen roll om det just nu är rea för att så många som möjligt ska förhandsboka. Om Age of Empires 2 Hd är något att utgå från så har man inte gjort så mycket för att rättfärdiga lite mer än hälften av ett nysläppt AAA-spel som kostar 49.99 Euro oftast. Vi ombedes nu betala 28.99 eller liknande för en 12 år gammal titel med lite grafiska och nystartat flerspelarläge. Däremot är det värt att plocka upp det, när det går ner i pris en aning. Det är ändå en nystart för ett utav världens genom alla tider bästa spel och strategispel. Nu får man förvisso med en gratis kampanj (du kan ladda ner den gratis sedan tidigare till den äldre versionen utav spelet) och den hyfsade men då kritiserade expansionen The Titans som jag personligen ändå uppskattade. Förvisso är det 20% rea på en förhandsbokning av spelet och det är minst sagt lockande för min egen del.

ska du köpa Age of Mythology: Extended Edition?

BETA +