Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Ai lär sig själv att spela tv-spel på expert nivå

Skrivet av Patrikseve den 27 februari 2015 kl 16:55

Den här historien är både skrämmande men också fascinerande. Ett team forskare har lyckats att skapa en typ av AI som lärt sig att spela gamla spel på expert nivå. Det som gör berättelsen ännu mer spännande är att den inte vet reglerna innan eller har fått det in-programmerat. Istället har den lärt sig själv bara genom det som sker och anpassat sig. Det är skrämmande hur snabbt det går för den att hantera spelets regler, och spela bra. Framtiden inom Ai kan innebära mer mänskliga motståndare i singleplayer, och multiplayer i form av bottar som kan sopa mattan med oss, utan att gå in på farorna med Ai.

http://www.iflscience.com/technology/machines-master-classic-vid
eo-games-without-being-told-rules

En utmanare till Sim City

Skrivet av Patrikseve den 27 februari 2015 kl 02:57

Cities: Skylines är ett spel av Colossal Order och ges ut av Paradox. Studion är känd för sina Cities: in Motion som är transportleds simulatorer snarare än del av genren där städer byggs. Jag ser fram emot det, eftersom dom verkar ha kapaciteten. Jag tycker också att det görs lite för få satsningar inom den här väldigt spännande genren. Med tanke på hur illa bemött Sim City var av många, kanske det här spelet kan bli en räddning. Å andra sidan så är det Paradox som ger ut. Det innebär alltid en risk för ganska trasiga spel, även om dom skärpt sig på senare år. Det lär också innebära hiskeliga mängder kosmetiska dlc och andra paket. Jag hoppas dock att om spelet släpps i mars att det är relativt buggfritt, fungerar väl och framförallt erbjuder den där häftiga känslan av att bygga en egen stor stad. Av det som visats ser det riktigt bra ut, med en egen snygg stilren design och genomtänkta funktioner.

Är du intresserad i Citites: Skylines?

Gta 5 försenat på PC igen...

Skrivet av Patrikseve den 24 februari 2015 kl 17:09

Enligt hemsidan för Rockstar har man försenat spelet till den 14 april från de tidigare mars datumet. Antagligen för att få chans att implementera Heisterna som dyker upp den 10e mars på konsolerna. Jag har spelat Gta V till Xbox 360 men jag hade hoppats på att PC versionen skulle varit ute redan 2014. Det är smått tröttsamt hur företaget sköter lanseringar och annat på PC. Jag ser fram emot lyftet visuellt och fps perspektivet i ett annars riktigt bra spel.

http://www.rockstargames.com/newswire/article/52394/gtav-updat
es-online-heists-coming-march-10-gtav-for-pc

Väntar du på PC versionen?

2 ynka dagar kvar...

Skrivet av Patrikseve den 23 februari 2015 kl 15:06

Den 25e släpps vad som på förhand verkar vara en ytterst kompetent remake av två genom tidernas absolut bästa rts och strategispel alla kategorier. Det som oroar mig är att Gearbox utvecklar denna, att en stor del av kampanjmaterialet än inte får visas, och att mp läget kommer ut i en form av beta version. Efter att kikat på ett par streams gällande spelet så ser det som är klart helt fantastiskt ut.

Det finns en del extra tillagt innehåll i mp läget som man kan stänga av. Några exempel är challenges i spelet, dvs ta över en relik i rymden och håll den för resurser. Därtill har man också gort en ny alternativ röst för dessa, med så mycket bas att det för tankarna till Bejeweeled. Om det det här är positiva inslag låter jag vara osagt däremot så har man också förbättrat Ui:n i del 1 till den överlägsna i del 2.

Jag ser fram emot två saker om spelet levererar tekniskt som det kan tänkas göra, Det är kampanjerna ur båda spelen (vilket för mig är absolut kärnan i dessa två spel), men också att alla 4 faktioner nu kan strida mot varandra i mp. Något som inte var möjligt i Varken del 1 eller i del 2. Det finns få spel än idag som har sådan enorm kvalité på sin ljuddesign i förhållande till det visuella, och än idag är det få som vågar sig på att göra ett fullt spel som utnyttjar alla 3 dimensioner. Kampanjerna är också väldigt starka i strategi sammanhang.

Total War: Attila levererar

Skrivet av Patrikseve den 21 februari 2015 kl 03:01

Efter att ha spelat ganska många omgångar i kampanjen, provat skärmytslingar, både land, sjö, belägringar och flertalet kombinationer med många fraktioner känner jag mig nöjd. Spelet laddar in världen och kartorna på ögonblick, spelet flyter på silkeslent och det är en väldigt bra lansering för serien. Jag har lite problem med att man inte kan rekrytera sämre enheter när man låst upp bättre. Det är ett medvetet designbeslut från utvecklaren, men det kan moddas eller patchas bort senare. Andra problem är fortfarande Ai på kampanjkartan, i striderna är den bitvis riktigt bra. Den flankerar korrekt, har mycket bättre uppsättning soldater och är ofta en utmaning om styrkorna inte är obalanserade (speciellt i svårare svårighetsgrader). Båtstriderna är slipade, och känns bra mycket mindre klumpiga än Rome 2. Dock är dom fortfarande något otympliga, här kan dom bara bli bättre, men dom är otroligt vackra att titta på. Slagfälten rent är vackra och de dynamiska eld effekterna bidrar.

Konceptet med Hunnerna fungerar väldigt bra. Åsikterna går lite isär en del vill ha mer skriptade sekvenser och styrd berättelse. Speciellt när man spelar som hunnerna själva. Jag tycker att det fungerar bra som det är i spelet. Det som verkligen imponerade på mig dock är svårighetsgraden, att ta kontrollen över Västromerska riket är en gedigen utmaning. Även Östromerska riket är otroligt svårhanterligt i början av spelet. Utmaningen går ut på att offra rätt städer, få ordning på ekonomin och sedan återta det man förlorat, men det är lättare sagt än gjort. Speciellt om du tvingas använda bränna jorden taktiken eller att datorn bränner ner erövrade städer. Jag gillar också att man låtit Sassaniderna få en stor roll, även om dom är historiskt inkorrekta å det grövsta, vad gäller design. Deras startposition är kanske den bästa i spelet, och de har den enklaste kampanjen hittills. Inslag av årstider, sjukdomar, och detaljer är bonusar, allt presenterat med kanske den vackraste Ui:n i serien hittills.

Om det är det bästa spelet i serien låter jag vara osagt men det är en förbättring över Rome 2 vid släpp och på nästan alla håll även idag. Spelet saknar dock mycket enheter, i jämförelse, och spelbara och icke spelbara stater. Politiskasystemet är bättre men fortfarande lite rörigt och o engagerande. Jag anser dock att det är bra att dom provar detta, det tillför så mycket att få arbeta med inrikespolitik också i ett spel som detta. I slutändan är det ett mer polerat, bra presenterat och väldigt roligt inslag i serien. Det är lite stor expansion känsla över det men det är också en markant förbättring över Rome 2 på nästan alla punkter. Dock har Rome 2 fler stater, mer innehåll idag än Attila har. Med tanke på hur besviken jag blev på Rome 2 kändes det svårt att motivera ett köp av Attila men jag blev inte besviken. Tidsperioden är också otroligt ogjord i moderna spelsammanhang (en del strategispel förr använde hunnerna). Det är mer positivt än negativt den här gången.

Musiken bitvis och intro menyn är fantastiskt, sätter tonen och atmosfären väldigt väl.
https://www.youtube.com/watch?v=dh9HI4eudR8

Mitt omdöme: Attila står sig som en riktigt stark del i serien, som utmanar mer än tidigare och är väldigt beroendeframkallande. Ett riktigt bra spel och 2015 starkaste titel hittills.