Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Undvik att förhandsboka Dead Rising 3 på PC

Skrivet av Patrikseve den 2 september 2014 kl 17:03

Dead Rising 3 kommer som bekant även till PC. Vilket lovar gott då ursprungsspelet var enligt många ett bra spel, med en del brister. Jag ser dock ganska många orosmoln torna upp sig på förhand. Embargo till släppdatum på PC versionen, och uttalande från utvecklarna om att 60 fps + kanske inte funkar så bra då spelet är designat med 30 i åtanke, är två st av dessa. För 45 Euro alltså något mindre än standardpriset på nya spel till dator 49.99, känns det inte alltför lovande. Spelet kanske fungerar ypperligt, och mina misstankar är fel, men Capcom har en rätt risig historia med sina PC portar. Därför skulle jag avråda att förhandsboka denna titel, och invänta recensioner, de där 4 bonusarna du får är inte värt det där priset om spelet visar sig vara en teknisk sörja. Anledningen till den här bloggen är att det är inte kul att bli bränd, och det här är en port som mycket väl har den potentialen. Det finns inte mycket som talar för att den kommer att vara bra på förhand, vilket är lite tråkigt.

Kommer du att köpa Dead Rising 3 på PC?

Hårddiskarna i nextgen är för små

Skrivet av Patrikseve den 2 september 2014 kl 16:06

En sak om ibland diskuteras flitigtm och har så alltid gjorts egentligen är lagringskapacitet. Jag kommer ihåg när Total War Rome 1 kom och många klagade på antalet Gb det spelet tog. Runt 3 Gb om jag kommer ihåg korrekt. Många hade inte mer än 15-25 gb på den tiden i sin dator. Jag hade dock en ganska gammal dator så mitt minne övergick inte 6 gb. Kunde inte ha alla mina få spel installerade på samma gång. Eftersom spelen började ta över 1 Gb styck istället för ett par hundra mb som de tidigare gjorde. Jag minns hur jag klagade då, och samma klagomål hörs idag, fast hos konsol ägarna istället vilket jag verkligen förstår.

Där PC stuckit iväg med 1000 Gb, och mer för överkomliga priser, har konsolerna haft ganska lite minne sett till utvecklingen inom spel. Next gen har runt 400 gb vardera. För er som kanske är inte vet så kräver många spel idag 25-60 gb utrymme på hårddisken. Vilket har lett till att dom snabbt börjar ta slut på minne, idag har många annat än spel också.

Lösningen till minnesproblemet, har varit att sälja externa hårdiskar som är större, vid ett senare tillfälle efter släpp. Och inkorporera större hårddiskarna i en senare modell av samma konsol. I det här fallet ett sätt att ta ner startkostnaden för konsolen, och på sikt tjäna lite pengar på att sälja hårddiskar, och en ny bättre modell senare. Det är bara lite intressant att se hur dagens konsoler bråkar med ett dilemma PC hade för många år sedan. Jag vet själv hur många i situationen känner sig, minnet börjar bli mindre och mindre, man måste börja radera spel, och det där är ett fruktansvärt för varje gamer. Att tvingas välja mellan att radera Halo Masterchief Collection, eller Destiny för The Division måste kännas fruktansvärt.

Jag vill se lite fler rollspel i futuristisk miljö

Skrivet av Patrikseve den 1 september 2014 kl 14:23

Något av det mest klyschiga man kan göra inom spel, är att utveckla ett rollspel med fantasy tema. Sen kan det här spelet vara otroligt bra oavsett. Dragon Age: Origins och Witcher 2 är bara två exempel på detta. Men rollspel är inte bundet till fantasy, lika lite är det egentligen bundet till en specifik spelmekanik. Det finns viss ramar som bör upprätthållas som ett stort äventyr, där din karaktär utvecklas osv. Det finns nämligen så mycket olika teman, universum som skulle lämpa sig väl för ett Rollspel. Mass Effect och Knights of the Old Republic 1/2 bevisade för mig att rollspel som utspelar sig i sciende fiction miljö, går att göra lika bra som de med fantasy tema. Även om dom fungerar lite olika ibland, vilket enbart är bra.

Ett av mina drömspel är ett Warhammer 40k (inte som MMo utan ett rollspel för en spelare). Där konflikter rasar jämnt och man får följa ett kapitel genom en lång kampanj, och påverka eller bara följa med genom, stora skärmytslingar och krig, över planeter och solsystem. För är det något som science fiction kan komma med så är det skala, fantasi och häftiga upplevelser. Rymden är en stor plats och som utvecklare ger scifi en enorm frihet, med vissa ramar inte helt olikt fantasy. Fallout serien är ett exempel där scifi får en spin av retro, stannar på jorden men ändå uspelar sig i framtiden. Jag hoppas på fler ordentliga rollspel (inte MMos) som utspelar sig i science fiction genren, det skulle passa utmärkt.

To End All Wars och The Great War: Commander

Skrivet av Patrikseve den 31 augusti 2014 kl 20:28

Två spel som nyligen dök upp på Steam fick mig intresserad. Två stycken omgångsbaserade strategispel (från matrix games), som utspelar sig under första världskriget. Jag har en ganska stor fascination för allt som berör konflikter, och just den här tidsperioden är sällan rörd i spel. Båda spelen bygger på ganska enkla premisser men skiljer sig markant åt. The Great War: Commander har funnits på PC (men inte via Steam) sedan 2012 och på Ios. Det är alltså ett mobilspel och därav det något enklare av de båda. Det lyckas också att bibehålla ett visst djup och fungerar smidigt med sin ganska stora skala. Jag har tyvärr bara provat det här spelet kort hos en vän men av det lilla jag spelat så roade det mycket. Det andra spelet To End All Wars är ett väldigt komplext "grand strategy". Det var länge sedan jag spelade ett såhär pass engagerande spel i genren utanför Paradoxs titlar, vilket säger en del om kvalitén på spelet. Två väldigt bra förstavärldskrigs- spel, som du bör kolla upp, och säkerligen kan roa i ett 40-tal timmar vardera minst. TEAW är dock lite dyrt på Steam för denna typ av spel.

Civilization: Beyond Earth är en stark Goty kandidat

Skrivet av Patrikseve den 31 augusti 2014 kl 11:15

Det är lite för tidigt än att säga vad som bli årets spel. Det finns nämligen ett par otroligt starka titlar på horisonten. Ett sådant spel är lite av en spirituell uppföljare till Sid Meiers: Alpha Centauri. Spelet drivs av samma motor som Civilization V och ser väldigt snarlikt ut. Återigen rör det sig om hexagoner, vacker grafik men tillskotten är det som förhoppningsvis skiljer spelet åt från sin jordbundna del. Några orosmoln kring spelet är inte, om det är bra eller ej. Utan det jag ser som oroande, är om samma problem vanilla Civilization V hade kommer att återfinnas här. En Ai som inte kan spela sitt egen spel, och en diplomati, som kräver expansioner för att fungera något sådär. Jag känner trots Firaxis löfte om att utomjordingarna ska vara unika, och inte barbarer med ny färg, så är det precis så de känns. Något som faktiskt även är en brist i Civilization serien, är hur pass lite man kan interagera med barbarerna. Systemet skulle kunna må så mycket bättre om det fanns diplomatiska, militära handlingar som kan påverka dem, lite som man verkar försöka med i Beyond Earth, frågan är om det räcker. Utöver det är det kanske ett av mina mest efterlängtade spel i år.

Ser du fram emot Civilization: Beyond Earth?

BETA +