Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Vad är det som gör Candy Crush så mycket bättre än Bejeweled?

På jobbet sitter alla och spelar Candy Crush. Som jag har uppfattat det är det en variant på det populära Bejeweled, som jag ibland spelar. Det i sin tur var utvecklat med inspiration av Shariki (1994) där bollar i samma färg skulle matchas istället för juveler. Det som förbryllar mig mest är hur begränsat CC är med sin betalningsmodell som är typisk de där lite extra giriga f2p spelen. Det var ett tag dom gav bort Bejeweled gratis, och det kommer utan begränsningar. Det kanske är just det att man vill inte under några som helst omständigheter betala, hur lite det än är. Och då ändå stå ut med alla begränsningarna som tillkommer, så länge andra spelar det också. Det blir lite av en flockmentalitet kring det här spelet, på ett sätt som det blev kring Farmville m.fl. Många av dom här spelen som idag har fruktansvärda begränsningar är ofta kloner på gamla spel som man i vissa fall kan hitta gratis eller för ytterst små summor. Med det sagt så kanske en del tycker att just Candy Crush är ett roligare och bättre spel än Bejeweled. Jag såg inte charmen i CC på samma sätt som mina kollegor på jobbet. Det fungerar idag på i princip vad som helst, inklusive telefoner. Jag finner inga problem i folk som spelar CC eller andra spel, oavsett vad det än är. Jag är enbart nyfiken på varför man föredrar en så begränsad upplevelse framför en mer komplett utan särskilt mycket hinder, då den ena inte kostar mer än 40 kr och är en engångskostnad, och den andra kan du betala och betala och aldrig komma någon vart i med alla sina begränsningar.

Vad gör Candy Crush till en så mycket roligare och bättre upplevelse, än en serie som Bejeweled eller det gamla Shariki?

Håller Bioware på med ett skräckspel?

Mest troligt gör dom inte det, men trailern för det nya spelet dom ska visa, med orden "you are choosen", ger mig lite Terror på Elmstreet vibbar. Nu fanns det mycket annat som pågick i teasern. Huvor, gator, fina bilar, budskap om större krafter och din egen växande kraft. Jag skulle bli lite förvånad om det är ett Jade Empire 2 även om det verkar otroligt långsökt. Det som gör mig intresserad är att det verkar vara en potentiellt ny ip. Vi vet helt enkelt för lite än och det har varit en välbevarad hemlighet hittills kring vad spelet faktiskt är. Jag skulle inte ogilla ett rpg satt i en modern liten stad, där man gör saker med en drömvärld som är ren skräck helt enkelt. Hur mardrömmar och alternativa verkligheter påverkar en vanlig individ mentalt. Inte särskilt originellt egentligen, men ett intressant koncept, som är något nytt och minnesvärt.

Jag tror chansen är större att det är ett spel mer likt infamous än något annat av de jag listat som exempel. Det kan potentiellt vara ett rollspel satt i en modern storstad där karaktären utvecklar hjälteförmågor och det blir på klassiska rollspelsmaneer i sann Bioware anda att man som huvudkaraktären sedan får bestämma vad man gör av dem. Använder man krafterna för gott eller ont? Eller kanske något emellan, och hur använder andra sina krafter. Jag antar nämligen att andra karaktärer också har krafter i spelvärlden. Det skulle också potentiellt vara ett multiplayer-spel där de andra spelarna påverkar världen omkring en. Det skulle kunna vara ett mycket enklare spel än vad jag tror. Mindre i skala och mindre i omfattning. Huvorna säger inte så mycket, det känns lite långsökt men inte omöjligt att gissa på ett Kotor 3, och att de helt plötsligt kommer att börja fighta med lasersvärd i modern miljö som en Cgi trailer med skämtsam ton. Trots detta utannonserade är nog ändå Inqusition det spelet jag ser mest fram emot från Bioware just nu och naturligtvis Mass Effect 4. Jag hoppas dock att det här är en helt ny ip som förhoppningsvis blir spännande och välgjord.

Vad tror du?

Nischade spel har en tendens att erbjuda bättre upplevelser

Naturligtvis är det inte alltid som bloggtiteln antyder. Däremot så har spel som är skapade efter en mer specifik målgrupp lättare att just tilltala den. Och helt enkelt erbjuda mycket vassare och fokuserade upplevelser än de som är designade för bredare målgrupper. Paradox strategispel är några exempel och många indiespel erbjuder oförglömliga upplevelser riktade åt särskilda spelare. De kan naturligtvis också imponera de som inte är så insatta i respektive genre. Ibland känner jag att AAA-spelen ibland försöker för mycket, och gör det lite mindre bra, än de spel som gör ett par saker men betydligt bättre. Vilket skapar oftast lite sämre helhetsintryck och upplevelser. Några exempel på detta är spel som Battlefield 4, Dead Space 3, Splinter Cell Blacklist, Ghost Recon 4, för att nämna ett antal spel som tappat på djupet för ge på bredden.

Ofta använder man ursprungliga ramverket om det är en långtgående serie, men försökt att ge fler inslag ofta inspirerade från andra ibland större serier, för att få fler konsumenter. Tanken är god i sig, men kvalitén på produkten har en tendens att lida som följd. Vilket för mig in på mer nischade titlar, där Hearts of Iron 3, Dark Souls, Stalker, Amnesia, Unity of Command, Ftl, Wargame, Beyond Good and Evil, Journey m.fl. Som tar ett koncept, och gör det så väl man kan. Spelen blir mindre i skala, oftast men fokuset blir centrerat och inte så utsmetat. Istället för att som i tex Assassins Creed ha tower defence, springa fritt, ett tps stridssystem, båtstrider, utforskning osv så kanske man bara bygger spelet kring en funktion som i Amnesia att använda musen på särskilda sätt för att öppna upp dörrar och bygga skräck kring att gömma sig kombinerat med ljud, atmosfär och omgivningen. Det finns något enstaka monster och spelen blir mer minimalistiska, Journey är kanske ett perfekt exempel på detta. Man bygger väldigt speciella upplevelser som också är väldigt koncentrerade och fokuserade kring ett fåtal spelmekaniska inslag samt också ljud/miljöer. De saknar kanske storleken, budgeten, funktionerna som större titlar har, men deras budskap, intryck på spelaren blir desto djupare. Ett bra exempel på ett sådant spel utgivet förvisso av en större utgivare är Valiant Hearts: The Great War som slog ner som en bomb. Ett simpelt spel i sitt utförande som lämnade mig väldigt berörd och imponerad.

Areal under granskning av Kickstarter för bedrägeriförsök?

Det har hänt mycket kring spelet. Allt från rykten kring att självaste presidenten av Ryssland skulle donera till spammare på deras kickstarter. Jag blev väldigt tveksam till om detta faktiskt var sant och läste vidare. Tydligen är det inte bara jag som har varit misstänksamma mot projektet, utan många i flera veckor. Nu har kickstarter själva lagt det under granskning och för tillfället fryst kickstartern. För er som vill läsa mer om vad som hänt kan jag länka några bra sammanfattningar. Jag skulle inte hoppas för mycket om att pengarna kan bli återbetalda men hela projektet luktar unket. Potentialen fanns där, men varken pengarna eller studions ärlighet mot sina backare. Hoppas att projektet stängs ner och folk får sina pengar tillbaka. Jag tror att det här är ett riktigt bedrägeriförsök, och förhoppningsvis kan dom som donerat få sina pengar tillbaka.

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2014/07/03/interview-west-g
ames-talks-areal-kickstarter/

http://kotaku.com/the-strange-story-of-areal-one-of-kickstarters-w
eirdes-1608899918

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2014/07/18/areal-kickstarter
-finally-gets-some-gameplay-footage/

Nästa Mass Effect borde inkorporera Stealth!

Att smyga är för vissa en plåga och för andra ett nöje. Anledningen till att jag skulle vilja se det i ett av mina genom alla tider favorittrilogi är på grund av att det skulle passa perfekt. Det skulle också ge mer alternativ att tackla uppdrag. Som serien ser ut nu så har du några klasser som Infiltratör och dylika som inte är så fokuserade på att mörda. Utan att hacka, göra sig osynliga och mycket annat. Jag skulle helt enkelt vilja ha en frångång från gå in i arena mörda alla skurkar och bossen. Till något som mer liknar espionage varvat med stora strider. Spectres är egentligen kommando enheter som är specialister på espionage, och att tackla situationer på en mängd sätt. Varför inte tillåta förhör, att smyga runt och stjäla information. Slå ut nyckelkaraktärer som är viktiga utan att mörda andra osv. Serien är som byggd för att utveckla striderna, jag tror bara att Bioware saknar kompetensen som andra studios har inom det här området. Kontrollen har förutom i del 3 alltid varit rätt klumpig i serien, och smygande behöver ha följsam smidig kontroll för att fungera optimalt.

Jag ser mycket potential att släppas ner i en krigszon mellan olika faktioner som krigar, och som ett litet kommando team mer eller mindre osynligt ta sig till en position där man kan lönnmörda målet. Alternativt att man kan ta dom tillfånga, förhöra eller stjäla viktiga elektroniska dokument som hjälper en under uppdragen. Jag skulle också vilja se hur föregående uppdrag knöts ihop bättre, att det du gjorde då kan påverka framtida uppdrag. Som serien står har striderna alltid varit basic, och fokuset har legat rätt på dialoger, karaktärer och världarna osv. Det skulle bara inte skada om vi fick fler alternativ att leka runt på, speciellt för att kunna med del 4 skapa något som känna lite nytt. Även om detta också blir rätt tunt kontra riktiga stealth- spel kan det bli välkommet, och ge oss ytterligare anledning att välja lite mer speciella klasser som hittills varit mer understöd kontra mobila stridsvagnar.

BETA +