Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Steam börjar tar betalt för moddar

Intressant uppdatering från Valve. Just nu är det enligt PC Gamer Skyrim som erbjuder den här varianten där de som bygger moddarna kan ta betalt på Steam för dessa. Jag har lite blandade åsikter om saken. Det kretsar inte så mycket kring att allt ska vara gratis, utan att det kan öppna upp för en rad konsekvenser. En av dessa är att moddare lånar andras moddar och tar betalt för dessa. Använder material i dessa som dom inte lagligt får ta betalt för. Med tanke på hur lång tid det tog för Steam att fixa flodvallarna av skräp spel som slängdes upp på sidan ett tag så kan det här bli minst lika problematiskt.

Kruxet här är att fungerar inte modden efter ett tag, hur fungerar då återbetalning, kompensation? Har en moddare ett krav på sig att göra den spelbar igen o.s.v. Ett förslag som klingar bättre hade varit en donationsknapp, något som exempelvis Nexus (En stor samlingssida för moddar till en rad spel), Valve tar också 75% av intäkterna om uppgifterna stämmer som cirkulerar. Jag är inte helt såld på iden, även om många moddare förtjänar en slant och all heder för den passion och dedikation dom lägger ner på sina verk. Jag tror en donationsknapp hade löst problemet bättre än vad detta kommer att göra.

http://www.pcgamer.com/valve-allows-mod-makers-to-sell-their-cr
eations-on-steam/

Grand Theft Auto 6 lite idéer och tankar

Grand Theft Auto 5 är kanske min favoritdel i serien. Inte för att spelet är fritt från problem eller områden att kritisera, spelet har sin dos av det också. Utan Det spann vidare på kärnkonceptet serien hade men kändes ändå fräsch. Tre karaktärer, och istället för att börja från ruta noll och arbeta sig uppåt gick det fortare än i tidigare installationer av serien. Det har lett mig till att tänka lite hur en potentiell uppföljare skulle kunna bli.

Jag hoppas att man utvecklar bytet av karaktärer, att spela som flera protagonister som trasslar in sig själva i svåra relationer med varandra och andra var riktigt välgjort i del fem. Här hoppas jag dock att man antingen går upp till fyra, ner till två eller behåller tre. Oavsett val i den frågan så älskar jag detta system och de välgjorda karaktärerna.

Ett annat viktigt inslag som jag faktiskt vill ha tillbaka i serien, är att börja från ruta noll. Det fungerade väl i del fem att börja med mycket pengar, fina hus och med de andra karaktärerna snabbt få detta. Det var ganska skönt att så direkt få tillgång till starka vapen, mycket pengar, alltifrån flygfordon till annat. Det förtog dock också en del av känslan serien burit med sig. En känsla av att vara mer eller mindre ingen i en stor stad och klättra uppför maffia, brottssyndikat och eller brotts- hierarkierna. Jag vill tillbaka till det, att det känns som en belöning att spara ihop till husen, vapnen, båtarna och andra saker i spelet.

Protagonisterna den här gången bör också vara varierade, men nu vill jag se en kvinnlig protagonist i serien. Det skulle trots den svarta satir och hur serien normalt porträtterat kvinnor (sällan särskilt väl), ge nya och intressanta perspektiv. Den kvinnliga polisen som blir korrupt är en enkel karaktär att bygga något på, men det kan vara vad som helst egentligen. Jag hoppas också på lite nya och annorlunda karaktärer, inte Trevor i repris men unika, spännande och riktigt välskrivna. Ingen repris av någon tidigare karaktär som Tommy Vercetti, CJ, Michael m.fl. Jag hoppas också på en avstickare från The Hood och ghetto med tanke på att både San Andreas och del fem haft protagonister med sån bakgrund.

Jag vill se en värld som uppdateras med tiden, förändras med patchar, förhoppningsvis också uppdateras med fler och fler hus som går att gå in i. Spelet ska naturligtvis kännas komplett från start, men små tillägg som dessa ökar bara inlevelsen. Även den senaste delen i serien känns rätt begränsad i vad man kan gå in i och göra i byggnaderna. Det hoppas jag förändras med en ännu mer levande och nu förändrande stad. Det ska inte fungera som så att helt plötsligt är det en ny byggnad där utan patchen ska starta en process som gör att byggarbetare, rivningsarbetare, och hela processen börjar arbeta. Att via tid i spelet då få se hur byggnaderna byggs upp med tiden vore riktigt bra.

Småsaker som jag också hoppas på är att första- persons läget fortsätter vara en del av serien. Jag hoppas också på att vi äntligen får fungerande vindrutetorkare, det är viktigt döm mig inte. Eftersom att när det regnar så vill jag att bilrutorna och hjälmarna m.fl. blir blöta. Kanske en animation där man torkar av dessa föremål. Seriens ryggrad är dess detaljer dess extrema volym av små, små bäckar som skapar en flod, en helhet som känns levande, trovärdig och fängslande. Vid sidan av välgjorda karaktärer och välskrivet narrativ.

Jag vill också som med del fem ha en fullt fungerande PC version. Gärna inte såhär långt efter de andra utgåvorna nästa gång. Men del fem visade att Rockstar kan om de bara vill göra en grym PC version. Förhoppningsvis har man tagit sig en extra funderar kring nedladdning av spelet via deras klient dock. Något som varit ett stort minus. Modding support hoppas jag på att det vilket inte kommer att ske ännu mera viktigt. Jag skulle uppskatta en Steam Workshop integrering av spelet, vilket antagligen inte kommer att ske.

Först ut är nog antagligen en eventuell expansion eller två innan nästa del i serien

Star Wars: Battlefront 3 liten i skala

Intrycket som har formats av förhandstittarna och den information som kommit ut är 40 spelare, mark och luft strider i ett. Rymdstrider kommer inte att ingå, utom möjligen i ett dlc. Det blir mycket mer likt Star Wars Battlefront 1 än del 2. Den första delen för er som minns inkorporerade även flygfordon på markbanorna något inte del 2 gjorde. Som det kommer att bli: 40 spelare på slagfälten innebär förvisso tightare gameplay, men jag hade hoppats på att studion skulle slagit till stort med 108 spelare och kombinerade mark, luft och rymdstrider.

Missförstå mig inte ett sådant koncept skulle ha sina brister, riskera att fungera halvdant men bara känslan över att det pågår strider runtomkring på marken mellan infanteri, stora markfordon som at-at, för att det sedan kan förekommer dog fights mellan piloter i luften, och bombare som anfaller fordon och installationer, till att högt i skyarna strax ovanför planetens i rymden pågår ett enormt slag mellan stjärnkryssare och piloter. Lite det som verkligen är Battlefield för mig, stort och kombinerade stridsgrupper.

Jag tror dock att Star Wars: Battlefront 3 med 40 spelare, lite fordon och flygfarkoster kan komma att vara riktigt bra ändå. Det är kanske inte riktigt vad jag hoppades att det skulle luta mot. Å andra sidan är mer fokuserat och välgjort bättre än för stort buggigt och dåligt genomfört. Jag tror på ett bra spel men längtar efter mer information och riktig gameplay. Den mindre skalan än Battlefield spelen innebär förhoppningsvis att de kompenserar med mer levande skådeplatser, och annat som gör att det känns som att konflikter utspelar sig.

Lite åsikter om PC versionen av Gta V

Positivt
Flyter på silkesrent
Visuellt imponerande
Fantastiskt bra spel
första persons- läge som känns genomarbetat
Ganska buggfritt (för mig)

Negativt
Lite klumpig kontroll
Fruktansvärd installation och nedladdningsprocess
En del problem med själva spelet som är kvar från förra generationens utgåvor

Nästan allt har redan blivit sagt om Gta V idag. Trots det vill jag ge några intryck från ett antal timmar med PC utgåvan. Spelet i sig är fantastiskt, det är min favorit del i serien med Vice City som 2a och Gta 3 som 3a. Jag tycker om hur den uppdaterade grafiken i utgåvan verkligen får spelet att kännas som ett 2015 spel. Även ljudet är bättre och det nygjorda förstapersons läget är riktigt bra. Det är lite synd att Rockstar inte åtgärdat små problem som varit kvar sedan förra generationen, som t.ex. wobblande flygfordon. Första persons- läget är riktigt bra gjort, nya animationer och världen blir så mycket mer inlevelsefull tack vare det.

Världen känns också lite mer levande tack vare mer trafik, bättre draw distance och mycket annat. Är det något jag imponeras konstant över med serien så är det alla små detaljer, alltifrån lappar i taxibilarna, märken på baseballträn, hål i väggar, till skyltar, klotter och mycket annat. Det finns ett liv i seriens städer som i princip ingen annan spelserie riktigt lyckas med på samma sätt. Det beror mycket på mängden detaljer i spelvärlden. Det här är en bra utgåva, spelet är fantastiskt bortsett från kritiken om installationen och nedladdningen via deras klient som tar för lång tid. Den är bättre än förväntat, och spelet är ett kanonspel.

Mortal Kombat X ytterligare ett trasigt spel dag 1 på PC

Jag har följt diskussionerna kring det som skett med Mortal Kombat X och släppet på PC. Spelet är tydligen trasigt för många användare. För många användare är stora portioner av spelet som Multiplayer, Single Player och mycket annat material låst när man startar spelet. Det går inte heller att låsa upp det via en ominstallation och alla andra knep man kan ta till hands via Steam. Boven verkar vara det nya installationssystemet/nedladdningssystemet Steam testade med Mortal Kombat X. Enligt Steam så ska spelet inte släppas riktigt än egentligen så risken finns att det är ett för tidigt släpp, och att det innebär att bara bitar av spelet laddas ner till användarna.

Det skapar ett stort misstroende gentemot hela industrin och kan komma tillbaka och skada den på sikt, när spel efter spel är trasigt vid släpp. Därefter är det ett problem mot kunderna som köpt spelet och inte kan spela det. Lyckligtvis verkar det som att många också kan spela spelet felfritt, det är två läger av spelare just nu, den ena har tillgång till allt material och den andra enbart träningsuppdragen och ett fåtal karaktärer. Det verkar också finnas de inom båda grupperna som har stora problem med prestandan och spelet som kraschar. Förhoppningsvis löser utvecklaren och Steam detta snabbt, men det är tråkigt när så många spel idag är beroende av patchning för att fungera korrekt.

http://www.giantbomb.com/mortal-kombat-x/3030-46447/forums/p
c-version-already-broken-1770135/

https://www.youtube.com/watch?v=cZXSpJopli0