Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook

Upplösningshets som irriterar

Skrivet av Petter den 31 mars 2015 kl 14:37

Ja, det har varit rysligt mycket snack om teknik, grafik, om upplösning och skärmuppdatering det senaste året. Vi har jämfört mängder av spel till PS4/Xbox One och ställt framförallt native-upplösningen som de renderas i - mot varandra. Det har under vissa perioder blivit lite väl mycket, det håller jag med om, samtidigt har jag aningen svårt att förstå er som blir arga (så otroligt arga) över det faktum att vi rapporterar om skillnader mellan olika versioner. Det är en sak att inte bry sig om The Witcher 3: Wild Hunt renderas i 900p eller 1080p till de "nya" konsolerna, det är en annan sak att bli så pass förbannad att man fördömer mänskligheten.

Att upplösningshetsen fortfarande lever och frodas är inte konstigt, inte för fem öre. Inte enligt mig. Playstation 4 och Xbox One är fortfarande färska och nyfikenheten på hur pass kraftfulla de verkligen är känner vi nog alla. Lägg till det faktum att fjolåret var i det närmaste katastrofalt när vi pratar grafikteknik och polish då flertalet hett efterlängtade storspel släpptes i ofärdigt skick och vi har en samtid där grafik är viktigare än vad det kanske borde vara. Spelare vill köpa den bästa versionen av kommande spel, de vill veta vilken upplösning spelet ska renderas i och de vill veta exakt vad som skiljer Playstation 4- och Xbox One-versionerna av The Witcher 3 åt.

Visst, spelar du på en 52-tums-TV kommer du aldrig (någonsin) att kunna se skillnad på 900p och 1080p, framförallt inte med tanke på hur bra skalningsfunktionen är i båda konsolerna. Du kommer aldrig att kunna se skillnad, inte ens om du sitter fyra centimeter från skärmen i fråga. Om du däremot lirar spel på stor bild (projektor) syns skillnaden, den synts tydligt. Och på grund av detta kommer i alla fall jag att fortsätta intressera mig för vilken av versionerna som blir bäst ur ett tekniskt perspektiv. Vill du inte läsa mer om upplösningshetsen är det enklaste såklart att inte klicka på fler nyheter av den typen. Problem solved.

The Frozen Throne

Skrivet av Petter den 31 mars 2015 kl 14:00

Min goda vän Von Picadilly Demonstorm® gick från att sitta i min replokal och ensträngsklinka Kirk Hammets blöjsolon med stelt pekfinger (med motivlackad 90-tals-Ibanez värd 190 kronor) till att turnera med framstående power metall-band. När han först ringde och våldsskrek i telefon att han fått skivkontrakt trodde jag knappt mina öron. Vad i helböbbö? Hur coolt som helst. Nu bär Picadilly skinnbyxor, trasiga T-shirts med ondskefulla budskap och har gått från kroniskt glad och musikalaktigt sprallig (tänk Tommy Körberg på druvsocker) till genomförgrymmad och färdigmålad med diverse gotiskt dödsmetallsmink. Bandet har bland annat gjort en låt om Warcraft III och nu har någon flink fan petat ihop en Blizzard-renderad musikvideo till låten Frozen Throne. Bandet heter Carnal Agony och deras debutskiva finns på Spotify. Lyssna på The Frozen Throne här: Länk

McLaren 570S Coupé

Skrivet av Petter den 31 mars 2015 kl 13:45

Ron Dennis & Company köttar på, hårt. 12C, 650S, P1 och nu kommande instegsmodellen McLaren 570S Coupé som för 1,4 miljoner kronor ska konkurrera med 911 GT3, Audi R8, Honda NSX och Nissan GT-R. Den släpps i höst, ruvar på en V8:a på 3.8 liter med 580 hästar och 0-100 km/h sägs ska gå på 3,2 sekunder. Jag gillar verkligen att McLaren storsatsar och skulle otroligt gärna vilja ratta 650S och P1 (såklart) men ja, 570S är inte skitsnygg, tyvärr. Den ser lite billig ut jämfört med storebrorsan. Eller vad säger du?

Snygg eller stygg?

Verklighetens Kick-Ass

Skrivet av Petter den 30 mars 2015 kl 15:06

Mixed martial arts-stjärnan Ben Fodor är verklighetens Kick-Ass. På nätterna klär han sig i en 50 000 kronor snordyr superhjältedräkt som tål knivstick och håller honom torr/varm. Han patrullerar gatorna, smiskar skurkar och bryr sig inte ett smack om att polisen inte riktigt gillar det han pysslar med. Jag läser storyn om honom och ler (motbjudande) med hela ansiktet. Vilken jieffla chef. Länk

Det svåraste spelet du klarat?

Skrivet av Petter den 30 mars 2015 kl 14:25

Det har pratats mycket om svåra spel på slutet här på siten. Nuförtiden släpps det väldigt få spel som är sådär otäckt old school-svåra och det märks tydligt att många av er som anser er vara "hardcore gamers" suktar törstigt efter mer rejäl utmaning. Vi diskuterade svåra spel här på redaktionen imorse och jag tänkte att jag skulle blogga om de svåraste titlarna jag spelat igenom med förhoppning att du gör samma sak i en kommentar.

Utan att rangordna dem kommer jag att tänka på ett antal svåra spel som jag genom åren klarat. Mega Man 2 upplevde jag som riktigt utmanande när jag var 11 år gammal, minns hur mycket jag kämpade innan jag till slut klådde slutbossen. Ninja Gaiden Black var svårt även om originalspelet var svårare på grund av bråkig kamera. Punch-Out till NES minns jag som svårt, också. Det tog mig månader innan jag kunde rå på Mike Tyson och det var med hjälp från kompisen Gullberg (det är dock snart 30 år sedan nu). Ghosts 'n Goblins var svårt också, men efter ett års tragglande klarade jag det. Samma gällde GTR 2 (PC), jösses vad jag kämpade med FiA-turneringen utan några som helst hjälpmedel aktiverade. Dark Souls II var svårt, riktigt jobbigt (men skoj). Contra krävde månget raserivrål också, men jag klarade det till slut. F-Zero GX till Gamecube = samma sak. Riktigt tuff svårighetsgrad men ständigt rättvist och ständigt belönande. Wipeout 2097 i Piranha-klassen tog mig någon månad att rejsa igenom utan något annat än förstaplaceringar, också.

Svåra spel som jag aldrig klarade då? Det finns såklart massor. Turtles till NES och Battletoads lade jag ned, pallade inte. Ikaruga till Gamecube, jösses vad jag kämpade men tog mig aldrig till slutet. Super Meat Boy var sjukligt roligt men jag klarade det aldrig, tyvärr. Hade inte tid, eller ork. Arma II lirades en del, också. Riktigt utmanande, klarade det aldrig. Hur ser dina listor ut?