Svenska
Blog
En eftermiddag med Godzilla

En eftermiddag med Godzilla

Skrivet av Petter den 16 juni 2012 kl 18:01

(1) En obligatorisk lördagstur
Det har inte blivit särskilt mycket bilåkning efter operationen - av förklarliga skäl. Men med soligt väder och en oväntat samarbetsvillig ländrygg spenderade jag idag cirka tre timmar i min Nissan GT-R idag. Vilket alltid är trevligt...

(2) Keyless är semi-tramsigt
I början kändes det lite... småtöntigt att Nissan GT-R inte är beroende av bilnyckel. Man låser upp den och startar den utan nyckel. Men nu har jag vant mig och det är såklart supersmidigt att slippa gräva i fickorna varje gång man ska låsa upp åbäket.

(3) Härlig förarmiljö
Jag har vant mig vid förarmiljön i GT-R:n och börjar nu oroa mig för omställning när jag väl väljer att gå tillbaka till en bil utan paddel shift-växellåda. Det är helt enkelt suptertrevligt att växla med fingertopparna och slippa släppa ratten...

(4) Racing | Comfort | Racing
När man startar Godzilla får man göra tre stycken val. Växellådan, diffen och fjädringen ber om att bli inställd i önskat läge och det går att välja mellan ett lite nedtonat Daily Driver-läge, snö, comfort eller ren racing. Jag brukar ställa lådan på "Racing", fjädringen på "Comfort" och diffen på racing. Comfort-läget är dock inte alls särskilt komfortabelt utan snarare som att bli slagen över ryggen 1200 gånger med en överdimensionerad sill.

(5) Regnet avbröt åkturen...
Sol och snustorr asfalt byttes på ett par timmar ut mot spö-regn och ett mardrömsföre för en bil med 511 hästkrafter på bakhjulen. Nissan GT-R är förvisso fyrhjulsdriven men framhjulen hjälper endast till i snäv kurvtagning eller när man (och hör nu) backar (!). Jag har Bridgestone RE70R på bilen just nu, R-däck med riktigt usla regnegenskaper.

HQ