Svenska
Blog

Stiltje i onlinerollspelen

Skrivet av Petter den 5 september 2012 kl 16:42

Fansen vägrar se det som en nedgång. Man vill inte tro att onlinerollspelsgenren svalnat på sistone. Man har såklart en förklaring till allt, även om den ibland saknar allt vad rim och reson heter. Men visst, vill inte man öppna ögonen behöver man ju inte. För även om World of Warcraft-expansionen Mists of Pandaria kommer att innebära ett temporärt uppsving för Blizzards genredefinierande onlineepos, så går det liksom inte att komma ifrån att speltypen har tappat en del under framförallt det senaste året. Och jag tror att jag förstår varför.

Onlinerollspelsgenren har hamnat i ett slags vakuum. När speltypen först introducerades var bara själva faktumet att man äventyrade med sina vänner i en levande och organisk onlinevärld, proppad med tusentals andra gamers, tillräckligt spännande för att maskera eventuella spelmässiga brister. Att Guild Wars stundtals kändes stendött och att World of Warcrafts knapphändiga grafik doftade fränt av lastgammal söndagskalsong kunde varenda spelare ha överseende med.

Drakar besegrades, ljuslila isbjörnar slaktades och onlinevärlden mådde bättre än någonsin. Men ett par Leroy Jenkins senare och genren är i behov av något nytt. Och då menar jag inte ännu en expansion som den här gången innehåller kulörta pandabjörnar. Nej. Jag menar något helt nytt. Något som ännu en gång får oss att stanna upp och bara insupa det faktum att spelvärlden vi rör oss i faktiskt befolkas av tusentals andra gamers, minst lika imponerade och nyfikna som dig och mig.

Star Wars: The Old Republic lät helt fantastiskt på förhand. Vi på Gamereactor var så sugna på att resa runt i George Lucas kultklassiska galax att vi nästan inte lyckades hålla kroppsvätskorna i styr innan det väl släpptes. Och Old Republic var och förblir ett bra spel. Varierat, detaljerat och väldigt välbyggt. Trots detta har intresset för Biowares 900 miljoner dyra evighetsprojekt svalnat och detta endast efter att ha varit ute på marknaden i sju månader.

EA och Bioware fortsätter att tappa spelare och valet att anpassa spelet efter Free To Play-affärsmodellen anses av vissa analytiker som ett nederlag. Samtidigt tappar även Eve Online spelare, liksom Champions Online. Age of Conan-utvecklarna Funcoms senaste storspel; The Secret World, beskrevs som en besvikelse av Gamereactors Oskar Nyström och har tappat spelare under den senaste månaden. Något som också är en indikation att genren behöver nytt blod.

Vissa hävdar att Halo-studion Bungies ännu icke utannonserade onlinespel kommer att förändra allt. Andra menar att den nuvarande nedgången för genrens giganter bara är tillfällig. Jag fortsätter dock förmoda att genren är i behov av nytänk. Och hoppas att Bungie ska tillföra just detta.

Stiltje i onlinerollspelen

Kan Ka-ra-te-pandor fräscha upp tillvaron i onlinerollspelsgenren? Jag tvivlar. Det behövs nytt dundernytt och innovativt. Eller?

HQ