Svenska
Blog

Tre huvudpersoner i GTA V

Skrivet av Petter den 8 november 2012 kl 22:40

Amerikanska speltidningen Gameinformer fick exklusiviteten. De fick vara de första med att berätta för hela världen om detaljerna i Grand Theft Auto V. Visst känns det trist att valet inte föll på Gamereactor. Men jag är såklart realist, Gameinformer än mer än sju gånger så stora som Gamereactor - och dessutom en hel-amerikansk produkt.

Tre olika huvudpersoner
GTA V kommer tydligen att innehålla tre olika huvudkaraktärer och man kommer att kunna hoppa mellan dessa när som helst i spelet. Detta låter... spännande. En nyhet för spelserien och en funktion som jag tror att jag kommer att älska.

Michael, Trevor och Frankie
En oberäknelig knarkare, en pensionerad bankrånare och en välklädd gändmedlem. Jag tror att Rockstar har gjort ett strålande arbete med att särskilja de tre figurerna åt men samtidigt låta de olika berättelserna slingra sig in i varandra och skapa härliga intriger.

Mike är en före detta bankrånare, smart och skicklig som efter att ha tjallat på sina förra uppdragsgivare lever under vittnesskydd från FBI. Han hatar sin fru och är trött på det trista livet som skyddat vittne. Han har dessutom slut på pengar och bestämmer sig därför för att återvända till ett liv som kriminell.

Trevor är okontrollerbar. En före detta militärpilot som älskar droger, stryk och sprit. Han är Michaels direkta motpool och en "loose cannon". Han älskar att bryta mot lagen och hatar poliser.

Franklin är gruppens ungtupp. Gängmedlem och på väg upp inom den undre världen. Han är välklädd, kall och gillar att sno bilar.

Spelvärlden är enorm
Staden i GTA V är större än Red Dead Redemption, GTA IV och GTA San Andreas tillsammans. En hissnade tanke såklart. Staden i GTA V är med andra ord den näst största spelvärlden genom alla tider. Endast Guld Wars-världen är större, i kilometer-mått mätt (om jag inte räknat helt fel nu-då).

Ett återskapat Los Angeles
Spelstaden Los Santos är enligt Sam Houser en ganska detaljerad återgivning av Los Angeles. Rockstar kände verkligen att de ville skapa ett digitalt LA och har arbetat hårt under de senaste tre åren enbart med att bygga de olika stadsdelarna samt förorterna som utgör verklighetens Los Angeles.

Många nya fordonstyper
Jetplan, fyrhjulingar och vattenskotrar kommer att finnas med i Grand Theft Auto V liksom lastbilar, bussar, cyklar, motorcyklar, bilar och helikoptrar. Eftersom Trevor är gammal militärpilot kommer man dessutom att kunna flyga spelets ruskigaste flygplan/helikoptrar redan från första stund.

Betydligt bättre bilfysik
Rockstar menar att bilfysiken i GTA IV bland påminde om att köra båt. De har därför arbetat stenhårt med att få bilarna i femman att kännas mer realistiska. Bröderna Houser passar även på att ge en känga till hela racinggenren och menar att GTA V kommer att kännas bättre än många renodlade racingspel som släppts de senaste åren.

Fritidssysslor i massor
Det kommer att finnas betydligt mer att göra i spelvärlden än tidigare, både gällande regelrätta uppdrag och mer avslappnade fritidssysslor. Bland annat har Rockstar sett till så att varje av de tre huvudkaraktärerna har olika specialiteter även utanför arbetet - något som spelaren kommer att kunna dra nytta av. Man kommer att kunna spela tennis, delta i mountainbike- och BMX-tävlingar samt träna yoga, styrkelyft och tävla i Jet ski-race, Bland annat. Man kommer däremot inte att kunna förändra Mike, Franklin eller Trevors utseende som man kunde göra i San Andreas. Enligt Rockstar var det en grafisk/teknisk omöjlighet med den spelmotorn (Rage Engine) man idag använder sig av.

Utforska havets botten
En av nyheterna i Grand Theft Auto V är möjligheten att slänga på sig en dykväst + ett par tuber och ge sig ned mot havsbotten för att leta skatter. Huruvida delar av spelets main-story kommer att innehålla uppdrag som kräver dykning är ännu oklart.

Inga kända röstskådespelare
I fler av de gamla Grand Theft Auto-spelen gjorde Hollywood-skådespelare som Ray Liotta, Samuel Jackson och Dennis Hopper rösterna till äventyrets huvudpersoner. Detta har Rockstar frångått helt på senare tid och så även i den femte delen. Orsaken är att det skulle kosta för mycket eftersom GTA V innehåller flera gånger mer dialog än tidigare spel. En annan orsak är att Rockstar inte vill att fansen ska stirra sig blind på vilken skådespelare som gör vilken röst, utan istället leva sig i karaktären och handlingen som sådan.

Betydligt bättre draw distance
I Grand Theft Auto V kommer man att kunna ha fri sikt framåt i en dryg mil. Något som givetvis saknades i föregångaren där disig dimma och o-skärpa maskerade det faktum att spelmotorn inte orkade med att rendera objekten längst bort i horisonten.

Helt nytt system för stadens invånare
Rockstar har skrivit ett nytt system för spelets datorkontrollerade invånare som rör sig fritt i Los Santos medan spelaren utför sina uppdrag. Det nya systemet gör att man till exempel, om man vill, kan spana på låt säga en speciell gata och se hur fyra stycken mexikanska trädgårdsarbetare tar morgonbussen till den östra delen för att arbeta. Om man sedan följer bussen kan man se hur arbetarna hoppar av vid rätt hållplats och inleder sin arbetsdag för att åtta timmar senare återvända hem. Allt detta händer i spelet, överallt, hela tiden.

Tre huvudpersoner i GTA V

GTA V släpps till våren...

HQ