Svenska
Blog
Intervju med Supercell

Intervju med Supercell

Skrivet av Petter den 28 februari 2013 kl 14:04

Jag pratade lite med den finska spelstudion bakom iOS-succén Clash of Clans för en dryg månad sedan. Här kommer en del av intervjun.

Hur lång tid tog det för er att utveckla det mest beroendeframkallande iOS-spelet genom alla tider?
Det tog oss cirka sex månader att nå beta-fasen. I början innehöll spelet ingen klan-funktion och betydligt färre trupper. med tiden växte spelvärlden och spelets funktioner precis som Supercell. Samtidigt så vet vi att vi fortfarande inte är helt färdiga med spelet då det fortsätter att växa och utvecklas i och med alla uppdateringar vi släpper enligt spelarnas önskemål.

Hur såg er grund-pitch ut?
Innan vi påbörjade utvecklingen bestämde vi oss för att försöka göra ett strategispel med resurshantering som de hardcore-spel som vi alla älskar, fast med en designstil och spelbarhet som även skulle attrahera icke-initierade gamers.

Vilka spel inspirerade er i utvecklingen?
Vi är alla fans av såväl Pixars långfilmer som Capcoms fantastiska karaktärsdesign och spel som Travian, Backyard Monsters, Settlers, Gauntlet och många fler. Det är också lätt att hitta inspiration i det man själv skapar när man arbetar i ett team där olika individer alltid arbetar hårt för att motivera varandra.

Hur många är det som spelar Clash of Clans just nu?
Vi har ännu inte gått ut med en exakt siffra, men jag kan berätta att vi har miljontals aktiva spelare varje dag. Clash of Clans är det mest populära Ipad-spelet i 111 olika länder.

Vad är ni mest nöjda med?
Vi blir ständigt fascinerade och en gnutta chockerade när vi ser hur aktiva spelarna är, hur påhittiga många är och hur smarta vissa är som kommer på nya sätt att strukturera sitt försvar, till exempel. Vi får hela tiden mängder av positiv respons och det är underbart att se alla de som verkligen brinner för Clash of Clans, startar klaner, spenderar timmar i spelet varje dag och berättar om det för sina vänner.

Vad har ni för framtidsplaner för Clash of Clans?
Vi är just nu både stressade och väldigt upprymda eftersom vi arbetar på en enorm uppdatering som varit planerad sedan spelet lanserades. På grund av tidsbrist plockade vi bort ganska stora mängder innehöll när vi väl släppte Clash of Clans och allt detta plus mycket annat nytt i form av enheter och möjligheter kommer att inkluderas i denna match.

Kan du inte skvallra lite för Gamereactors läsare om vad uppdateringen kommer att innehålla?
Tyvärr, vi kommer inte att prata i detalj om själva innehållet förrän det är dags att släppa uppdateringen.

Kan vi räkna med att man kommer att kunna delta i olika ligor, eller kriga tillsammans med sina klan-vänner?
Det börjar brännas, absolut. Du är definitivt något på spåren här. Mer än så kan jag verkligen inte avslöja.

HQ