Svenska
Blog

Jag älskar snygg grafik

Skrivet av Petter den 22 april 2013 kl 11:16

Jag älskar snygg grafik och jag skäms aldrig för att säga det, något som mången snobbig gamer verka rynka på näsan åt. Jag har faktiskt aldrig begripit varför eller hur det kommer sig att vi ens hamnade där det dras ett likhetstecken mellan ytlighet och den som förespråkar snygga spel.

Grundaren av Crytek och producenten bakom Crysis-serien Cevat Yerli har tröttnat på mantrat "grafik har ingen betydelse". I en kommentar till Xbox 360 Magazine förklarade Yerli hur det fungerar i actiongenren där grafik och teknik enligt honom ofta driver själva spelet.

- Jag fortsätter att höra spelare säga att grafik inte spelar någon roll. Spela Crysis och försök sedan påstå samma sak, säger jag. I Crysis såväl som i Far Cry har det alltid handlat om att grafik driver själva spelbarheten framåt. Grafik, oavsett om det handlar om texturer, ljussättning, skuggor eller något annat, försätter spelaren i olika känslomässiga stadier och fungerar som en motor för inlevelsen i ett spel.

Ju bättre grafik ju bättre fysik, ju bättre grafik desto bättre ljuddesign och ju bättre den tekniska biten är - desto bättre är produktionsvärdet i stort. Inklusive det estetiska utgör grafiken cirka 60% av ett spel idag.

Även om Yerli nu pratar om Crysis som spelserie, vars grafiska briljans knappast undgått någon, har han såklart en poäng. Dagens storspel, inte minst till PC, drivs i mångt och mycket av en spännande grafikutveckling samt av blandningen mellan läcker art direction och välkomponerad grafik, ur ett tekniskt perspektiv. Villfarelsen att man skulle vara en ytlig och oerfaren gamer bara för att man gillar snygg grafik är en av de mest irriterande missuppfattningarna i hela spelvärlden och jag vet inte hur många gånger jag kallats grafikkåt (som skällsord) bara för att jag mer än gärna njuter av bra spel som dessutom innehåller trollbindande grafik (Halo 4, Far Cry 3, Hitman Absolution, Crysis 3, Bioshock Infinite är bara några av de senaste exemplen på detta).

För även om det finns precis lika många klockrena exempel på mindre påkostade indie-spel vars underhållningsvärde i vissa fall absolut matchar stortitlarna jag precis nämnde (Fez och Minecraft är givetvis två av dem) så är det svårt att försöka bortse från att grafik är superviktigt för de allra flesta som spenderar timmar varje vecka med spel som underhållningsform. Den perfekta blandningen mellan spännande, utmanande gameplay och supersnygg grafik går för min del sällan att motstå.

Hade jag njutit lika mycket av Far Cry 3 om det hade varit snorfult? Nej. Det hade jag helt enkelt inte. Hade Legend of Zelda: Ocarina of Time eller Super Mario 64 varit lika ohyggligt förtrollande om de inte varit världens just då snyggaste spel? Givetvis inte. Hade Gears of War blivit lika populärt om det inte hade slagit sig in i konsoltoppen beträffande grafiska kvaliteter? Nej, det hade det givetvis inte. Detsamma går att säga för spel som gamla Unreal Tournament, Quake III Arena, Ninja Gaiden, God of War, Metal Gear Solid (1), Resident Evil 4, Uncharted 2, Gran Turismo (1) och många, många fler titlar som blandat briljant grafik med strålande spelbarhet.

De allra flesta av oss blickar in i framtiden mot en ny konsolgeneration där spel som Gran Turismo 6, Halo 5, Assassins Creed IV, Forza Motorsport 5, Battlefield 4 och Crysis 4 kommer att förtrolla oss med lika stora delar läcker grafik som tjusig design, härlig presentation och förhoppningsvis grymt bra spelbarhet.

Att det sätts ett likhetstecken mellan ytlighet och en stark förkärlek till riktigt bra grafik är skevt och borde omvärderas av alla de som ger sig in i diskussionen med utgångspunkten att grafik inte alls utgör en särskilt stor del av ett spel. Cevats uttalande om 60% är nödvändigtvis ingenting jag håller med om men nog är välgjord grafik en viktig del av dagens AAA-spel...

Jag älskar snygg grafik

Tre fantastiska spel som drev grafikutvecklingen framåt med snillrika tekniska lösningar och smakfullt nyttjande av diverse specialeffekter.

HQ