Svenska
Blog

Ett svenskt Final Fantasy

Skrivet av Petter den 12 augusti 2013 kl 13:54

Tanken är så bisarr. Så otroligt bisarr. Efter att svenska spelstudion Grin färdigställt Bionic Commando (högprofiljobb på uppdrag av Capcom som resulterade i ett ytterst medelmåttigt actionspel) samt petat ihop de mycket klena beståndsdelarna som krävdes för att få filmlicensspelet Wanted att fungera (nåja) fick de i uppdrag av Square att utveckla nästa Final Fantasy-spel. Jag menar... Snacka om att slå sig rätt upp bland eliten av spelstudios när det gäller att norpa åt sig sjukt prestigefyllda jobb.

Grin jobbade i månader på ett spel som gick under arbetsnamnet Fortress. Det har vi ju flera gånger skrivit om. Fortress skulle utspela sig efter Final Fantasy XII och äventyret skulle vara av open world-typ. Men hela rasket lades ned när Grin konkursade. Och ett par enstaka bilder letade sig ut på nätet (som vi alla vet). Nu har dock ytterligare information om Final Fantasy Grin läckt ut och jag finner det hela om möjligt ännu mer bisarrt. Lyssna bara på detta:

"The only thing I can say to us concept artists defence is that we didn't even know what game/brand it was until the very last two months or something before Grin went bankrupt (I have no idea what Grin's decision behind this was).

So we had been working several months without any proper art direction just doing something fantasy-ish. And in the end they finally told us what we were doing, and said 'Now we have to remake everything, and make it look more like... It was a complete disaster."

Tänk dig själv att jobba med design till ett spel som du inte får veta något om. När du sedan designat en himla massa informeras du om att spelet är en licenstitel och att allt du tecknat måste göras om. Frustrationen måste ha varit sinnessjuk.

Ett svenskt Final Fantasy

Final Fantasy Fortress. Strax innan det lades ned.

HQ