Svenska
Blog
Gamereactors design (1)

Gamereactors design (1)

Skrivet av Petter den 12 augusti 2013 kl 16:50

Många har frågat om jag inte kan blogga mer om min design. Om hur Gamereactor ser ut, i print. Om hur jag tänker när jag designar våra mallar, sidor och vinjetter. Något jag tänkt göra en längre tid men nu äntligen fått tummen ur röven. Så! Jag tänkte börja från toppen med typografi för att sedan prata vinjetter, färgval och upplägg. Sen disposition, bildanvändning, formkontrast, och dynamik. Jag tippar på att det kommer att bli cirka tio bloggar sammanlagt och avser att publicera en per dag, ungefär. Hoppas du kommer att gilla.

Gamereactors design: Typografi

Jag är en typsnittstok. En geek. En gång i tiden lät jag typografi uppta större delen av mitt liv. Jag pluggade typografi och typografihistoria, läste mängder av böcker, ritade mina egna fonter samt spenderade kvällarna med att formge loggor åt diverse företag som alla var baserade på handritade ord/bokstäver.

Idag har jag ett mycket mer hälsosamt förhållande till typografi men är fortfarande ruskigt intresserad av bokstäver, något som du som läser Gamereactor förhoppningsvis märkt av. I vår senaste re-design som presenterades i och med Gamereactor 100 bytte jag ut alla typsnitt utom ett och i denna blogg tänkte jag prata lite om våra rubrikfonter.

(1) ARS Maquette Pro (Bold)

När vi (jag) bestämde oss för att byta bort Lubalin Graph samt Helvetica Neue som långvariga trotjänare på rubrikplats började jag leta med ljus och lykta efter en värdig ersättare. Jag visste att jag ville hitta en bullig, modern linjär med vinkelräta kvaliteter och kraftfulla växellinjer/underhäng. Jag snubblade över den relativt nyskurna ARS Maquette Pro en kväll och fastnade genast för hur extremt välgjord den såg ut att vara. Detta är den överlägset dyraste fonten vi på Gamereactor någonsin inhandlat (kostade närmare 6000 kronor för två skärningar, om jag inte missminner mig) men det var verkligen värt pengarna. ARS fungerar väldigt bra både som stora, kraftfulla rubriker i starten av tidningens Tempo-avdelning och det fungerar minst lika bra som lite mindre rubbar eller notisblänk i endast åtta punkter.

När jag använder mig av ARS Bold ser jag alltid till att knipa den ganska hårt för att tighta till bredden på orden och skapa en mer kubisk känsla. Vi använder endast fonten i versaler, dessutom, just nu.

(2) Benton (Ultra Italic)

Jag visste att jag ville hitta en aningen lekfull antikva när jag började med re-designen av vår recensionsavdelning. Något som kunde bygga en tydlig kontrast mellan den boxiga ARS Maquette Pro och skapa en känsla av lättsam elegans. Valet föll på Benton eftersom den var supersnygg och samlad (välskuren) främst i kursiv stil, trots spretiga Y och G. Vi använder den i stora storlekar så att den verkligen får bre ut sig samt i gemener med stor begynnelsebokstav. Jag anser att fonten skapar just den där lekfulla känslan samt känns tjusig på ett sätt som bidrar till en rätt trivsam dynamik vår nya design.

(3) HTF Knockout

Vi behövde ett kompletterande rubbesnitt och jag valde att sejfa här och nyttja en annan vikt av en font vi redan använt oss av en längre tid, nämligen Knockout. Jag älskar verkligen denna typ och anser det vara den bäst skurna kompakta linjären genom alla tider. Den är samlad och balanserad utan att bli steril eller trist. Det finns ett liv i den här fonten som få kompakter kan mäta sig med och Knockout fungerar precis lika bra i små storlekar som stora. Vi använder den i formatrader och vissa rubriker samt som citatsnitt i Tempo och recensionsavdelningen. Den bidrar till en skön balans mellan den blockiga ARS och den eleganta, spretiga Benton. Tillsammans fyller dessa tre rubriksnitt tre olika funktioner och kombinationen av de tre fungerar väldigt väl, tycker jag.

HQ