Svenska
Blog
Gamereactors design (2)

Gamereactors design (2)

Skrivet av Petter den 13 augusti 2013 kl 14:15

Igår startade jag bloggserien om Gamereactors design. Jag har som sagt tänkt prata om allt från typografi till disposition, färgval och formdynamik. Idag, dagen till ära, är det dags för färgerna i Gamereactor som printprodukt samt vår vinjettgrafik. Det blir väldigt initierat och nördigt det här. Mest troligt lite väl ingående och detaljporrigt, men ja. Here goes nathink!

Gamereactors design: Färger

Färgval och färganvändning: Du som läst Gamereactor de senaste tio åren vet att grundfärgerna Cyan och Magenta varit en viktig del av vår grafiska identitet under en längre tid. När jag ifjol påbörjade arbetet med vår nya tidningsform fanns det aldrig ens en tanke på att byta ut dessa två färger som mest troligt kommer att vara en given del av vår grafiska profil för all framtid. Personligen är jag väldigt, väldigt svag för 100% Cyan som är en urtjusig färgton som dessutom är lätt att trycka (eftersom det är en grundfärg i CMYK-skalan) och snygg att blanda in bland spelscreens som väldigt ofta innehåller en blåton.

Cyan använder vi idagsläget på två ställen i tidningen. Tempo (som är vår nyhetsdel) samt Blu-ray-delen har bär den här färgen och orsaken till varför den återkommer mot slutet av tidningen (Tempo är vår första fasta avdelning medan Blu-ray är den näst sista) är för att vi vill hitta igen den där känslan från numrets början, sluta cirkeln och avsluta med den där bekanta Gamereactor-färgen som även används flitigt här på siten.

Magenta används som recensionsfärg i Gamereactor Magazine. Även detta är en grundfärg i CMYK och till skillnad från blandade färger blir den därmed alltid perfekt i tryck. Vi valde att nyttja denna färg i avdelningen "Testat" för att jag ansåg att den rosa färgen passade bäst tillsammans med den spretiga och eleganta formen som rubriksnittet Benton Ultra Italic har. På samma gång är Magenta en starkare färg än 100% Cyan vilket gör att vi inte riktigt använder den lika frekvent i block eller anfanger. Lagom är bäst, helt enkelt. Sägas ska också att 100% Magenta väldigt ofta lirar väl tillsammans med spelbilderna som vi trycker i våra recensioner. Detta trots att ganska få spel innehåller knallrosa objekt eller Magenta-toner i grafiken.

Turkos-tonen är en mix av Cyan och Gul och den använder vi i vår Förspels-avdelning. Jag ville blanda en färg som kändes som en naturlig fortsättning på Cyan-färgen som vi använder i vår Tempo-del för att på så sätt binda ihop nyhetsavdelningen med Förspel eftersom den delen av tidningen till stor del handlar om nyheter i spel vi testat lika mycket som det handlar om att berätta om våra tidiga intryck om kommande titlar.

100% Gul är vårt kompletteringsfärg som används i återkommande artiklar, listor och så vidare. Den har varit en given del av vår printform sedan 2004.


Gamereactors design: Vinjetter

Jag minns inte riktigt var jag fick idén ifrån. Jag minns bara att jag ritade våra nya vinjettboxar på min lilla Mac Book Air (11") under min vintersemester i Thailand. Jag ville skapa ett slags djup utan att göra något som inte rimmade väl på vår stilrena och bitvis minimalistiska redesign. Jag ville utgå från rektanglar snarare än bollar eller ringar som vi använde oss av i vår förra tidningsform och det enda som krävde en massa jobb var skuggan som jag pysslade med i flera veckor. Det gick till och med så långt att jag installerade et 3D-program, skissade upp en rektangel, belyste den uppifrån och tog en screenshot på hur skuggan såg ut. Sen ritade jag skuggan för hand med hjälp av vector-verktyget i layoutprogrammet Quark Xpress.

Skuggan är ett separat lager som ligger med 40% genomskinlighet och smälter därmed in i screenshotsen som den överlappar (i starten på varje fast avdelning). Tanken var att försöka jobba in dem på något fiffigt sätt här på siten och kanske till och med animera dem (så att de liksom växer ut ur skärmen) men ingenting av detta har realiserats.

Tidningens olika avdelningar delas inte bara in med hjälp av vår nya vinjettgrafik utan även av de färgade marginalblocken som ligger som 5 mm breda ränder på tidningens vänstersidor (alla fasta avdelningar). Dessa streck var jag klar med tidigt i designarbetet med vår nya form då jag ville hitta en färgnavigation eftersom vi tidigt bestämde oss för att sluta med sidnumren. Vi valde att skippa "pagina" i vår redesign för att vi endast gör 48 sidor per månad med fast avdelningsindelning samt en lättöverskådlig struktur. Att då snabbt kunna hitta rätt avdelning genom att färgnavigera sig med hjälp av de färgade ränderna kändes som en vettig idé som hittills fungerat väl.

Gamereactors design (1)

HQ