Svenska
Blog
Gamereactors design (3)

Gamereactors design (3)

Skrivet av Petter den 14 augusti 2013 kl 16:54

Igår skrev jag om våra färgval, hur vi jobbar med våra olika färger i tidningen samt våra vinjetter och tankarna bakom formen på dessa. I måndags avhandlades Gamereactors rubriksnitt och idag tänkte jag bara dra igenom några generella detaljer i hur jag valt att arbeta med marginaler, brödtext och bildtexter, bland annat. Har du några frågor - shoot. Jag läser samtliga kommentarer.

Gamereactors design: Formdetaljer

När jag påbörjade arbetet med vår nya tidningsdesign hade jag redan bestämt mig för ett par saker. Byte av dokumentstorlek (till en mer kvadratisk tidning), luftigare sidor med större marginaler och enklare, mer stilistiskt upplägg. Något av det första jag gjorde var de diagonala, grå strecken som bygger ut marginalerna (2) och gör själva sidan mindre. Jag fick ett mail om detta för två månader sedan av en irriterad läsare. Han menade att formen var kass eftersom vi inte nyttjade allt utrymme på varje sida. Han påpekade också att cirka 45% av varje sida innehåller bilder. Det gillades alltså ej. Jag förklarade så gott jag kunde hur jag ser på tidningsdesign i allmänhet och vår design, i synnerhet.

Det handlar om balans, överskådlighet samt att (givetvis) göra själva innehållet så attraktivt som det bara går för den som avser att läsa det vi skriver. För att lyckas med detta krävs det en dynamik och harmoni i själva formen som gör läsningen till en trivsam upplevelse utan att stressa läsarens. Att skapa förvirring och trötthet genom att lassa på för mycket text är ett ganska vanligt amatörmisstag som jag gjorde i omgångar under mina första månader som magasinformgivare. Idag vet jag bättre och jag tror och hoppas att vi har hittat en bra balans som det ser ut idag.

Våra marginalbreddare används på ett icke-linjärt sätt, vilket du kanske redan uppmärksammat om du läst tidningen sedan februari. Jag sätter dem där de passar bäst och har inga strikta mallar för hur eller var de måste ligga. Jag har dock mallat upp 11 olika sidor inuti Tempo-avdelningen (bilden) som vi försöker använda oss av utan allt för stora förändringar. Detta för att inte förvirra våra systerredaktioner som varje månad nyttjar min form i Gamereactor Danmark, Norge, Finland, England, Tyskland och så vidare.

Gamereactor Magazine har haft samma brödtypsnitt (4) och storlek/radavstånd, knipning sedan oktober 2002. Det är också det enda som inte ändrats för fem ruttna öre under våra elva år som Sveriges enda gratistidning om spel. Det rör sig om Helvetica Neue 55 Roman i 7,2 punkter med 9,9 punkters radavstånd, genom hela tidningen (förutom faktarutor och småtexter, såklart). Orsaken till varför vi (jag) aldrig valt att ändra på detta är enkel, det har helt enkelt fungerat förträffligt bra sedan starten och brödsnittet känns fortfarande fräscht och snyggt. Jag gillar att läsa en linjär och anser att "aktikvor som brödsnitt som ett måste" är en förlegad gammal sanning som inte stämmer. Seriffer må vara trevligt ibland, men det ger även en mossig känsla av gammal dagstidning som jag aldrig riktigt gillat.

När det gäller våra nya bildtexter (3) som alltid sätts inuti vita bollar numer var tankegångarna bakom dessa väldigt okomplicerade. Eftersom jag formger med en konstant tanke på spegelvänd kubism (en blogg om detta kommer senare) ville jag balansera ut det vinkelräta och blockiga med runda bildtextbollar. Det skapar dynamik och bryter lite formtempo när de sticker ut från bildblocken ut i de vita marginalerna. Halvjobbiga att jobba med, dock. Vissa av systertidningarna i andra länder har knorrat över dessa i omgångar. Jag borde göra om dem, malla upp dem och göra hela rasket mer... lättjobbat, egentligen. Något jag får kolla på till helgen kanske (tänker högt här, som du märker).

(1) Starten på våra brödtexter (allt över 1500 tecken, heter regeln) i starten av tidningen inleds med en anfang, som inte är en anfang utan en symbol. En liten pil som jag ritade direkt i Quark Xpress. Denna sprängs in och ska enligt mallar ligga med spetsen mot textrad tre i starten på texten. Den linjerar dessutom inte med brödblockets vänsterkant, detta för att bryta det blockiga mönstret en gnutta, precis som med bildtextbollarna. Vi använder dock inte textstart-pilarna i exempelvis Förspels-avdelningen eftersom det skulle riskera att bli tjatigt/enformigt.

Våra textcitat (5) sprängs in i brödblocken och är satta i typsnittet Knockout (endast i versaler). Jag har valt att låta dem vila mot en Cyan-färgad rektangel för att hämta igen färgkänslan samt skapa ett moment som man som läsare snabbt ser och låter ögat stanna kvar på.

Gamereactors design (2) / Gamereactors design (1)

HQ