Svenska
Blog

Gamereactors design (6)

Skrivet av Petter den 22 augusti 2013 kl 16:27

Jag börjar få slut på ämnen att skriva om i den här bloggserien. Jag har ju gått igenom typografi, färgval, vinjetter, disposition och bildtänk. Kvar återstår mjukvara och det är dags för det just (precis) nu. Jag skriver gärna fler bloggar om Gamereactors design men isåfall måste du hjälpa mig att hitta ämnen som du tycker att jag ska förklara/skriva om.

Gamereactors design: Mjukvara

Jag är vanemänniska (något grönjävulskt). Konservativ också. Därmed hatar jag att byta ut program som jag är van vid, kan och arbetar snabbt i. Eftersom jag sällan använder mina datorer till annat än Gamereactor-jobb är det viktigt att de går smidigt, problemfritt och huserar programvara som jag kan, utan och innan.

Flera har frågat varför jag (vi) använder oss av layout-programmet Quark Xpress och inte Adobe Indesign (1) som mer eller mindre konkurrerade ut Quark-programmet för en sisådär tio år sedan. För min del handlar om ett flertal saker. Till att börja med gillar jag Xpress mer än Indesign. Detta trots att Indesign är mer modernt, smartare utfört och innehåller fler fiffiga funktioner. Jag är superanalog i mitt formgivande och gillar exempelvis att göra manuella infällningar runt bilder och anfanger snarare än att nyttja programmets automatiska funktion. Varför vet jag inte riktigt. Hands-on-känslan jag får med Xpress är svårslagen. Dessutom har jag ritat design i Quark Xpress sedan 1996 vilket gör att jag är cirka 220 000 gånger snabbare i just det programmet än i Adobes mycket kapabla motsvarighet.

Det handlar även om pengar. En ren kostnadsfråga. Vi har nio redaktioner idag all over Europa varav sex stycken producerar en tidning baserad på min form varje månad (januari och juli uteslutna, som vanligt). Om alla skulle tvingas inhandla Adobe Indesign skulle det såklart bli kostsamt för företaget. Dessutom skulle någon slags stressad akutkurs i Indesign krävas eftersom ingen av oss arbetat särskilt mycket i det programmet.

Så! Quark Xpress får fortsätta fungera för vår del. Trots att vårt tryckeri med jämna mellanrum ställer sig frågande till vår oförmåga till att modernisera just den biten av Gamereactor. När det gäller versioner kör vi Quark 8 (1.6.2). En strålande version av ett strålande program, enligt mig. Quark 9 verkar riktigt bra det också, och vi kommer byta innan året är slut.

När det gäller bildbehandling (2) använder vi oss några riktigt gamla licenser av Adobe Photoshop. Jag anser att Adobne Creative Suite i stort sett blivit sämre samtidigt som det tillkommit funktioner, för varje version som släppts sedan CS3. Adobe envisas med förändra för stora delar av sitt bildbehandlingsprogram för att jag ska vilja byta. Jag är dock medveten om att CS3 är stenåldersgrejor och att jag kommer att tvingas uppgradera inom kort. men eftersom jag trivs så himla bra i CS3 och inte använder mig av några übermoderna effekter fungerar detta superbt, så länge. Jag kör egengjorda macron för allt från filstorlek till CMYK-process (tryckfärger) och skärpa.

När jag frilägger använder jag mig av banverktyget eftersom det är det mest exakta verktyget för friläggning samt sparar banor som Tiff som sedan monteras mot transparens i Quark. Det går såklart att montera Photoshop-lager direkt i Xpress men det har flera gånger uppstått problem i trycket när jag gjort den, vilket gjort att jag nu säkrar tidningens design med Tiff-banor.

Gamereactors design (5)

Gamereactors design (4)

Gamereactors design (3)

Gamereactors design (2)

Gamereactors design (1)

Gamereactors design (6)

Har du frågor om Gamereactors design? Shoot! jag svarar på allihopa.

HQ