Svenska
Blog
Muskelbilskriget år 2013

Muskelbilskriget år 2013

Skrivet av Petter den 27 augusti 2013 kl 12:41

I slutet på sextiotalet invaderas USA av muskelbilar. Dodge, Cheva, Ford, Plymouth, Buick... Alla tävlade mot alla om vem som kunde bygga den snabbaste muskelkärran. Den amerikanska bilindustrin mådde gott, minst sagt.

Sen dog muskelbils-kapprustningen ut. En era hade nått sitt slut. Idag, 2013, står elbilen för dörren och förbränningsmotorn sjunger på sin sista vers. Miljötänk och säkerhet är viktigare för de allra flesta av de stora biltillverkarna än mängder av hästkrafter och coola karosser.

Men som en reaktion på denna tid av miljöbilar, miljötänk, säkerhet, funktionalitet, teknisk innovation och nya typer av supersnåla motorer - har det sena 60-talets katastrofcoola kapprustning återupptagits. Ford, Dodge och Cheva krigar som aldrig förr om vem som kan bygga den snabbaste, starkaste och utseendemässigt mustigaste muskelkärran.

Ingen (eller jo, säkert någon) är gladare än biltokige herr Hegevall. Jag skriker av förtjusning när Ford dundrar ut Shelby-mustanger med 662 (!) hästkrafter under huven. En bil som dessutom kostar knappt 350 000 kronor i hemlandet. När Fords chefsingenjör berättade i en videointervju för två månader sedan att han har en poster på sin kontorsvägg föreställande en Camaro Z28 med texten "beat you every day" under, blev jag genuint lycklig. Det är krig där borta, och vi motortokar är de egentliga vinnarna.

Jag skriker ännu högre när Dodge pressar ned en 8.4-liters V10:a (!) i nya Viper eller när Camaro bygger en ny Z28 som enligt dem själva ska knäcka all konkurrens. Viper TA och Corvette ZR1 sätter snabbare varvtider runt Laguna Seca och Willow Springs än konkurrerande superbilar som Ferrari 458 Italia, McLaren MP4 och Nissan GT-R och det märks att bladfjädringar och sekelskiftsdoftande differentialer är ett minne blott när det kommer till teknisk innovation och ingenjörskunskap i denna ljuvliga muskelmonster.

Jag vill äga dem alla (nedan). Jag älskar muskelkriget som pågår på andra sidan Atlanten och tror såklart att detta är bra för bilindustrin, rakt igenom. Det främjar teknisk utveckling, industriell innovation och det märks att Jänkarna nu är på gång, på riktigt, och i allra högsta grad avser att tävla med de bästa bilarna från såväl Japan som Tyskland och Italien.

Min nästa bil blir en helamerikansk muskelkärra från år 2013. Lita på det.

HQ