Svenska
Blog

Bilduppdatering eller grafikputs?

Skrivet av Petter den 21 september 2013 kl 13:28

Diskussionen har pågått i alla tider (snudd på i alla fall) men det hettade till rätt ordentligt efter tisdagens release av Grand Theft Auto V. Spelet flyter på i 25-30 bilder per sekund vilket givetvis är helt okej siffror när man har i åtanke att dagens konsoler är sju respektive åtta år gamla samt att spelvärlden som Rockstars fenomenala femma äger rum i är mer än tre gånger så stor och mer en fyra gånger så välfylld som den i GTA IV.

Samtidigt märks det att mången gamer är bortskämd med bilduppdateringshastigheten i Call of Duty som trots allt snurrat på i imponerande 60 bilder/sekund sedan Modern Warfare förändrade hela actionklimatet. Många är även bortskämda med runt 100 bilder per sekund efter åratal av PC-spelande. Och givetvis vänjer man sig och sin hjärna vid ett visst spelflyt som sedan gör att 25-30 bilder enkelt kan ses som rena diabildsprojektionen.

Personligen har jag inga problem med 25-30 bilder per sekund när spelet som sådant är så dynamiskt, levande och enorm stort som Grand Theft Auto V är. Inte för en endaste sekund. Det vissa verkar glömma bort är att spelvärlden i GTA V är fem (!) gånger större än Red Dead Redemption och allting är upplåst/tillgängligt från start. Det är som i Skyrim eller Just Cause 2 heller inte bara öppen, tom yta utan en miljö proppsmockad med liv och givetvis avancerad artificiell intelligens.

Frågan på huruvida GTA V är imponerande rent tekniskt eller inte är därmed helt överflödig. Spelet är en sanslös bedrift rent tekniskt, oavsett om man väljer att vänta på PC-upplagan eller bestämmer sig för att leva med 25-30 bilder per sekund. Men ja, nu tänkte jag utföra en liten enkät där jag frågar dig om du föredrar ultrapolerad grafik i 30 bilder/sekund eller lite enklare miljöer/modeller och en silkeslen 60-bilders-uppdateringshastighet?

Call of Duty: Black Ops 2 (till Playstation 3 och Xbox 360) är ju till exempel väldigt stabilt när det kommer till skärmuppdatering men samtidigt väldigt linjärt och grafiskt sparsamt jämfört med genrens grafikgiganter.

Vad är viktigast för dig, kompromisslöst supersmidig bilduppdatering eller ultratjusig grafikputs?

Bilduppdatering eller grafikputs?

Så! Vad är viktigast för dig?

HQ