Svenska
Blog

Mina åsikter om Dual Shock 4

Skrivet av Petter den 13 november 2013 kl 18:41

Jag har klämt, känt och framförallt lirat med handkontrollen till Playstation 4 i snart 35 timmar nu och det är såklart dags att skriva ned exakt vad jag tycker om den. So here goes nathink:

(1) Den är otroligt ful
Nu ska man ju knappast sitta och stirra på sin handkontroll utan snarare stirra på TV:n och endast klämma på själva dosan. Men ja, rent estetiskt är detta en av de fulaste handkontrollerna genom alla tider. Den ser snudd på grotesk ut och den där homogena, balanserade designen från föregångaren är som bortblåst.

(2) Den är precis lagom stor
Att Dual Shock 4 blivit större än Dual Shock 3 är något som jag, med mina jättehänder, givetvis applåderar. Matigare, grövre, bredare och med längre vingar som gör att greppet blir mer avslappnat och skönare under längre spelsessioner. Två feta tummar upp.

(3) Underbara analogspakar
De nya, lägre, mindre analogspakarna är underbara att styra med. Sony har aldrig gjort en mer ergonomisk handkontroll. Trots den symmetriska placeringen (vilket jag aldrig gillade med Dual Shock 3) är denna dosa verkligen helt strålande för såväl action som racing (två genrer där Playstation 3-dosan ofta kändes undermålig).

(4) Fenomenala triggerknappar
Att skjuta i Killzone med hjälp av L2/R2 är en ren fröjd. Knapparna håller fingret på plats och erbjuder en mästerlig känslighet.

(5) Frän liten micro-högtalare
När Sony först berättade om planerna på att inkludera en högtalare i handkontrollen fnös jag. Efter det ryckte jag på axlarna. Det hela kändes som en rätt trött gimmick-funktion. Men tji fick jag då det lilla elementet används med stor framgång i Killzone Shadow Fall. Under vissa mellansekvenser pratar Lucas med Echo medan överbefälhavare Sinclair ringer in via soldaterna komradio, något som då mixats ned i handkontrollhögtalaren. Väldigt fiffigt och en detalj som tillförde mer än vad jag hade trott.

(6) Poänglös touch-platta
Även om det funkar bra att styra Owl i Killzone med hjälp av touch-plattan känns detta verkligen som en meningslös grej att inkludera i handkontrollen.

(7) Märklig placering av Share/Options
På grund av touch-plattans blaffighet har Sonys designers tvingats placera Share/Options-knapparna i utkanten av dosans mittenparti. Dessa är svåra att trycka in och har en riktigt risig placering.

(8) Bedrövlig überlampa
Lampan som sitter monterad på kontrollens framsida lyser antingen grönt, rött eller blått beroende på vilket spel man lirar, om det finns tillräckligt med ström eller inte samt beroende på vad man pysslar med i maskinens inbyggda gränssnitt. Oavsett färg så lyser lampan på tok för starkt och lyser inte sällan upp ett helt, nedsläckt, rum med en av dessa skrikiga färger. Har man projektor (vilket vi har på redaktionen) skapar lampan en relativt stor skugga på duken på grund av sitt starka sken. Detta har lett till att vi tejpat för lampan på våra handkontroller, med flera lager silvertejp.

(9) Risig batteritid
På grund av den där enorma blafflampan samt mikrofonen/touchplattan är batteritiden i en fulladdad Dual Shock 4 avsevärt mycket sämre än sin föregångare. Här på redaktionen har vi spelat cirka 5-6 timmar per laddning medan Dual Shock 3 med enkelhet klarade det dubbla. Trevligt är det dock att handkontrollen laddas upp (via US8) även när maskinen står i stand by-läge.

Mina åsikter om Dual Shock 4

Dual Shock 4. Sonys bästa handkontroll någonsin.

HQ