Svenska
Blog

Assetto Corsa vs Project Cars

Skrivet av Petter den 1 december 2013 kl 03:20

Två extremt lovande simulatorer. Jag har spelat båda två under veckan som gått. Beta-versionen av Assetto Corsa och alpha-koden av Project Cars. Det ena, italienskt träningsverktyg som växte till en fullfjädrar simulator. Det andra, ett crowfunding-finansierat drömprojekt från folket bakom GTR 2 och Need for Speed: Shift. Båda känns äckligt lovande. Båda ser verkligen ut att kunna hota båda iRacing och Rfactor om tronen. Just nu känns sim-genren mer spännande än på flera, flera, flera år.

Något som jag verkligen uppskattar när det gäller både Assetto Corsa och Project Cars är att de inte överdriver simulationen för att utesluta aningen mindre initierade spelare. Att racingsimulatorer som GTR 2 och Richard Burns Rally (för att nämna två) är svårare än att köra racerbil på riktigt, vet alla som någonsin tynat en riktigt snabb banbil runt en riktig racingbana (eller kört en rallybil på en skogsväg). Utvecklarna överdrev svårighetsgraden för att försöka få sitt spel att framstå som mer verklighetstroget. Trots att mängden realism redan var otroligt hög redan innan stora delar av båda dessa produktioner gjordes i stort sett omöjliga att bemästra ens för den rutinerade simfantasten.

Riktigt, riktigt läckert klipp från Project Cars. Jag älskar hur väl de animerat känslan inifrån hjälmen.

Assetto och Project Cars gör inte om samma misstag utan utmanar på samma premisser som riktig banracing gör, minus det faktum att ett misstag i en 484 Italia inte kostar 1,2 miljoner att laga utan endast ett enkelt klick på space-tangenten. Detta utan att tumma på realismen, för båda dessa spel känns ruskigt verklighetstrogna med otroligt gods däckfysik. Jag ser fram emot att betygsätta dem båda någon gång under nästa år...

Assetto Corsa vs Project Cars

Project Cars är snyggare och betydligt mer välfyllt medan Assetto känns som det bättre spelet rent fysikmässigt just nu även om den laterala friktionen lämnar lite att önska.

HQ